וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להעיף קיבינימט את שוברים שתיקה": כששאלנו ח"כים מה החוק הדחוף ביותר

19.10.2017 / 12:00

מאבק הנכים היה מוצדק? אילו שינויים יש לערוך בחוק הגיוס? ומי ראוי להחליף את נתניהו? רגע לפני שהם חוזרים לעבודה, שאלנו את ראשי הסיעות על הנושאים החשובים שעל סדר היום לקראת מושב החורף שייפתח בשבוע הבא. אלה התשובות

מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016/נועם מושקוביץ

לאחר כמעט שלושה חודשים של פגרה, תשוב ביום ראשון הכנסת ה-20 לעבודה סדירה עם פתיחתו של המושב הרביעי ושל כנס החורף. למחרת, ביום שני, תקיים המליאה ישיבת פתיחה חגיגית בה יישאו דברים יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יצחק הרצוג.

רגע לפני שחברי הכנסת יחזרו לעסוק בהצעות חוק ובדיוני הוועדות, שאלנו את ראשי הסיעות בנוגע לנושאים בוערים על סדר היום, כמו מה הם חושבים על מחאת הנכים בחודשים האחרונים? איך היו מנסחים את חוק הגיוס החדש? מי ראוי להחליף את נתניהו? ומה החוק שהכנסת הכי צריכה להזדרז עם קידומו.

הליכוד | ח"כ אורן חזן, ממלא מקום יו"ר הקואליציה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"בוודאי. יתרה מכך, המתווה שהציעו להם הוא עבודה בעיניים. אני מקווה מאד שתתעורר החמלה בממשלה ובכנסת, ויתנו לציבור הנכים את מה שמגיע להם, לא פחות ולא יותר".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס?

"הייתי עושה זאת כך שמי שרוצה ללמוד תורה,ויושב ללמוד, שלא יתגייס ויקבל פטור מצה"ל. יש פה צביעות בישראל. אני לא שומע את כל אנשי השמאל ו'יהירים לפידים' למיניהם מזדעקים על הערבים או המשתמטים מתל אביב שלא מתגייסים. אם במשך 2000 שנה יהודים חיו והתקיימו על בסיס אמונה בבורא עולם ולמדו תורה בהיחבא ובחירוף נפש - אין סיבה שסוף סוף כשיש לנו מדינה משלנו, נמנע זאת ממי שרוצה בכך. שכחנו מה זה להיות יהודים?".

- מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"קצבאות הנכים וחוק הלאום. הא, וגם להעיף לקיבינמט את שוברים שתיקה".

מי ראוי להיות ראש ממשלה במקום נתניהו?

"כשבארצות הברית נבחר הבלתי ייאמן כנגד כל הסיכויים, בצרפת נבחר מקרון עוד לא בן 39, באוסטריה נבחר צעיר נוסף בן 31 ומסביב לעולם לא מעט מנהיגים בשנות ה-30 לחייהם, ראש-הממשלה הבא בישראל יהיה מתחת לגיל 40".

גזר דין לאלאור אזריה 30.7.17. ראובן קסטרו
"מחאת הנכים בוודאי מוצדקת". ח"כ אורן חזן/ראובן קסטרו

הבית היהודי | ח"כ שולי מועלם-רפאלי, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"עקרונית, מחאת הנכים הייתה מוצדקת וצריך ונכון להעלות את הקצבאות. המתווה שהבאנו, קבוצת חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, היא הדרך הנכונה לתת את המענה הראוי והנכון, כזה שיבוא לידי ביטוי בקצבאות המאפשרות קיום לספקטרום רחב של נכויות".

- איך היית מנסחת את חוק הגיוס?

"צריך לקחת בחשבון שלימוד התורה, כמו הגיוס לצה"ל, הוא בבסיס הקיום שלנו. באותו אופן לימוד התורה הוא עשייה לטובת הכלל כמו גם השירות בצה"ל. לפיכך, כל מי שלא לומד תורה – יתגייס לצבא".

- מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"שני החוקים המרכזיים שצרכים לעבור במושב הקרוב הם חוק הלאום וחוק יסוד החקיקה, המסדיר את מערכת היחסים בין בג"ץ, הממשלה והכנסת. מדובר על שני חוקים מרכזיים שיסדירו את החוקה של המדינה יחד עם עיקרון חשוב של הסדרת האיזון בין הרשות השופטת, הרשות המחוקקת והרשות המבצעת".

- מי ראוי להיות ראש ממשלה במקום נתניהו?

"נפתלי בנט".

ח"כ שולי מועלם בכנס חירום בנושא שכחת ילדים ברכב. יולי 2013. יואב דודקביץ'
"לקדם את חוק יסוד הלאום", ח"כ שולי מועלם-רפאלי/יואב דודקביץ'

כולנו | ח"כ רועי פולקמן, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"שר האוצר משה כחלון, הגדיר כבר לפני כשבעה חודשים תוספות דרמטיות של 50% לקצבת נכות, מתשעה מיליארד ל-14 מיליארד, דבר שלא נעשה מעולם. לצערי הייצוג של החלטת שר האוצר והוועדה התעכבו, דבר שיצר תסכול בקרב הנכים. הדבר הזה יושלם בחודשים הקרובים וזו החוכמה, לעשות בפועל מה שאפשר ולא להילחם על דברים בשביל עוד כותרת בתקשורת".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"החוק צריך להיות מנוסח באופן שיעודד שוויוניות בנטל בין המגזרים השונים, ויאפשר את התהליכים באופן שקול ומידתי עם מינימום פגיעה באורח החיים החרדי. המדינה צריכה לשאוף לחלוקת נטל שוויוני יותר גם בשוק העבודה וגם בצבא וזה צריך להיעשות באמצעות תמריצים כלכליים, הגדרת מכסות לאלו שמגיע להם פטור ואלטרנטיבות של שירות לאומי".

- מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"הכנסת והמערכת הפוליטית לא צריכות להתעסק בהצהרות חוק ובעצמן, אלא באזרח עצמו. מה שמטריד את האזרח מדי בוקר אלו מחירי המזון, הדיור, הבריאות החינוך ובאופן כללי פערים חברתיים. זה בדיוק מה שמפלגת כולנו עושה ומקדמת. אני קורא גם ליתר המפלגות להפסיק להתעסק בטפל כמו להתקיף בתי משפט או משטרה ולעסוק ברפורמות שמטרידות את האזרח ביום יום. מה שעומד על סדר יומנו בתחילת המושב הוא צינון שוק הדיור באמצעות חוק מס דירה שלישית, עידוד שוק השכירות ארוכת הטווח, המשך הרפורמה בבנקים, הביטוח הסיעודי וקצבאות הנכים".

- מי ראוי להיות ראש הממשלה במקום נתניהו?

"אתן לקוראים לנחש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"להפסיק להתעסק בטפל". ח"כ פולקמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ישראל ביתנו | ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"אנחנו ללא ספק מבינים ומזדהים עם הקושי והכאב של הנכים. אין ספק שזו סיטואציה מורכבת ומצערת מאוד, אדם נכה אינו יכול להתקיים מ-2,300 שקלים ולכן ניתן להבין את תסכולם ומחאתם".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"אנחנו בעד שכל אזרח שמגיע לגיל 18 ישרת את המדינה בין אם בשירות צבאי ובין אם בשירות לאומי או התנדבות כזו או אחרת למען הציבור".

- מה החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"חוק עונש מוות למחבלים. זה לא עניין של ימין או שמאל, זה עניין של צדק".

- מי ראוי להיות ראש ממשלה במקומו של נתניהו?

"אביגדור ליברמן".

ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר סיעת ישראל ביתנו. מתוך עמוד הפייסבוק של ח?כ אילטוב, צילום מסך
"עונש מוות למחבלים". ח"כ רוברט אילטוב/צילום מסך, מתוך עמוד הפייסבוק של ח?כ אילטוב

ש"ס | ח"כ יואב בן צור, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"אני לא נמצא במקום לשפוט את הנכים או להעביר ביקורת על התמודדויות קשות שהם עוברים. כאנשי ציבור אנחנו צריכים לעשות יותר על מנת לפצח את הבירוקרטיה ומשרד האוצר צריך לעבוד לילות כימים על מנת למצוא פתרון איכותי לסוגיה".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"עם פתיחת המושב, כלל העוסקים במלאכה נתכנס כדי לדייק את החוק, נראה היכן יש פרצות ונעגן עבורן מענה. ובאופן כללי חשוב לזכור שאם מייסדי המדינה הקדימו ליזום מסלולי גיוס ייעודיים לצד אישורים לדחיית גיוס ראוי שבג"ץ יכבד את קווי היסוד".

- מהו החוק שהכנת צריכה להזדרז עם קידומו?

"לחלוטין קצבאות הנכים וקודם כל תיקון עוולות חמורות עמן מתמודדות השכבות החלשות במדינתנו".

- מי ראוי להיות ראש ממשלה במקום נתניהו?

"אינני עוסק בספקולציות. חבל על הזמן היקר שאפשר לעבוד בו".

ח"כ יואב בן צור ממפלגת ש"ס. כנסת, מערכת וואלה! NEWS
"לא מתעסק בספקולציות", ח"כ בן צור/מערכת וואלה! NEWS, כנסת

יהדות התורה | ח"כ אליעזר מנחם מוזס, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"מחאת הנכים מוצדקת לחלוטין. בכלל, לדעתי צריך לבחון מחדש את כל סוגיות הקצבאות לאוכלוסיות המוחלשות".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"את חוק הגיוס נחוקק מחדש לאחר שנתייעץ עם משפטנים למצוא את הנוסח המתאים בעיקר לנו, ובתקווה גם לבג"ץ. אציין כי נוסח החוק כפי שהוא כיום, ולצערנו נפסל, הוא מצוין. הוא יהווה בסיס".

- מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"הכנסת צריכה לחוקק את חוק הסיעוד לפני כל חוק אחר. זהו צו השעה וחובה של החברה כולה כלפי הקשישים ובני משפחותיהם".

-מי ראוי להיות ראש ממשלה במקומו של נתניהו?

"זו שאלה מיותרת. אינני רואה כרגע את סיום תפקידו".

חבר הכנסת מנחם אליעזר מוזס ממפלגת יהדות התורה. עומר מירון
"נחוקק מחדש את חוק הגיוס", ח"כ מוזס/עומר מירון

המחנה הציוני | ח"כ יואל חסון, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"ישראל היא דמוקרטיה וחופש המחאה הוא קריטי לקיומנו. כמובן שיש תמיד לפעול על פי החוק. אך נראה לי שחסימת הכבישים על ידי הנכים נעשתה במידה והתקבלה בהבנה על ידי האזרחים ורשויות החוק. השאלה היא לא האם הנכים היו צריכים לחסום כבישים אלא מדוע הגיעו למצב שבו החליטו לשבור את הכלים. התשובה כמו תמיד: סדר העדיפויות של ממשלת ישראל ששמה את חוק הג'ובים לפני החובה לחיים בכבוד של האוכלוסיות המוחלשות".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"השאלה היא לא איזה טריק אפשר לעשות כדי לעקוף את בג"ץ, אלא פשוט לחוקק חוקים חוקתיים שבג"ץ לא יאלץ להשתמש בסמכותו לפסול אותם. ממשלת ישראל צריכה לקבל הכרעה: לתת פטורים לפי מכסות. מי שרוצה ללמוד שילמד, מי שלא שיצא לשוק העבודה. גיוס לכולם אינו ערך בפני עצמו, צמיחה של הכלכלה הישראלית היא ערך ראוי שצריך לחזק אותו".

-מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"החוק הכי דחוף הוא פיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות. כל החוקים מבית ראש הממשלה הם חוקים שעוסקים ביצירת מסך עשן שנועד להשכיח את הדבר החשוב ביותר: ממשלת ישראל היא ממשלה יוצאת, ראש הממשלה שלה הוא ראש ממשלה בטייטל ולא באחריות".

- מי ראוי להיות ראש ממשלה במקום נתניהו?

"נתניהו סיים את תפקידו הציבורי. למעשה בשנים האחרונות, נתניהו הוא ראש הממשלה של ההישרדות הפרטית שלו ושל מקרוביו בלבד. בבחירות הקרובות, הנבחרת של המחנה הציוני בראשות אבי גבאי תחליף אותו ותיתן לחברה הישראלית על שלל מרכיביה את התקווה והצמיחה שמגיעים לה".

יואל חסון מגיע למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013. יותם רונן
"נתניהו סיים את תפקידו הציבורי". ח"כ יואל חסון/יותם רונן

יש עתיד | ח"כ עפר שלח, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"מוצדקת לחלוטין. זהו מאבק של אזרחים שדיברו מדם ליבם. אנחנו מברכים על חתימת ההסכם. קצבאות הנכים היו זקוקות לשינוי דחוף, ונמשיך לוודא שאנחנו תומכים ומסייעים לאוכלוסיות מקבלי הקצבאות והזקוקות לעזרה".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"בדיוק לפי החוק שיש עתיד העבירה. בג"ץ קבע שהחקיקה שאנחנו העברנו הייתה נבונה, מידתית ובסופו של דבר הייתה מגייסת חרדים נוספים, דבר שקרה בפועל כל עוד החוק שלנו היה בתוקף. אין לנו מלחמה עם הציבור החרדי. אנחנו מבינים את הצורך בלומדי תורה אבל כפי שניתן לראות בשטח, לא כולם לומדים ונעמוד על כך שמלבד עילויים, השאר יתגייסו לצבא כמו שאומר ההיגיון הבריא – בכל חברה מתוקנת יש זכויות ויש חובות ואי אפשר להתנער במחי יד מהחובה להתגייס לצבא העם שהציבור החרדי הוא חלק ממנו".

- מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"אני דווקא רוצה להתמקד בחוקים שעומדים לעבור במושב הנוכחי ויביאו אסון לדמוקרטיה הישראלית: חוק הג'ובים, החוק שאוסר לחקור ראש ממשלה, חוק הגיוס החדש, חוק עוקף בג"ץ. זו ממשלה שמזלזלת בגלוי בנשמת אפה של הדמוקרטיה. ובראש הפרימדה עומד איש שפשוט לא אכפת לו, והוא מבזה ומחליש כל מנגנון שבאחריותו".

- מי ראוי להיות ראש ממשלה במקומו של נתניהו?

"יאיר לפיד".

עופר שלח במסגרת שעת שאלות לשר הביטחון אביגדור ליברמן , כנסת. יולי 2016. נועם מושקוביץ
"אין לנו מלחמה עם הציבור החרדי", ח"כ עפר שלח/נועם מושקוביץ

מרצ | ח"כ אילן גילאון, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"חד משמעית כן. קצבת הנכות לא עודכנה מזה 16 שנה, היא עומדת על 2,342 שקלים. זאת לא קצבה – זאת בדיחה על חשבון הנכים. רבע מיליון ישראלים שאינם יכולים לעבוד לפרנסתם נאלצו לנסות לשרוד מקצבת רעב. כמו כן, המאבק של הנכים הוא לא רק על הנכים – הוא מאבק של כל ישראלי, בגלל שכל אחד מאיתנו הוא נכה. כל אחד עלול להיפצע ולהפוך לנכה או יזדקן ויהפוך לנכה. לבי עם הנהגים שנאלצו להמתין שעות ארוכות, אך כעסם צריך להיות מופנה לממשלה ולא לנכים. בשורה התחתונה – המחאה הצליחה. לא ניצחון שלם, אבל ניצחון".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"בג"ץ היה מאד ברור בדרישות שלו".

- מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"לקדם בחקיקה את העלאת קצבאות הנכות לגובה כזה שיאפשר לנכים התקיימות מינימלית בכבוד. זה הצעד הכי מוסרי, הכי צודק והכי נכון שהכנסת יכולה לעשות במושב הקרוב".

- מי ראוי להיות ראש ממשלה במקום נתניהו?

"כל מי שלא ביבי יכול להחליף את נתניהו"

חבר הכנסת מסיעת מר"צ אילן גילאון. ראובן קסטרו
"עובדים על הנכים בעיניים", ח"כ גילאון/ראובן קסטרו

הרשימה המשותפת | ח"כ ג'מאל זחאלקה, יו"ר הסיעה

- מחאת הנכים הייתה מוצדקת?

"מאה אחוז. לנכים מגיע, הם סבלו הרבה, היו להם הרבה הבטחות וכשיצאו למחות הם עשו את זה בצורה לא אלימה. זו מחאה לגיטימית ורוב הציבור הזדהה איתם ועם הדרישות שלהם. הם לא דורשים משהו שיגרום לקריסת הכלכלה בישראל".

- איך היית מנסח את חוק הגיוס החדש?

"הייתי מבטל את גיוס חובה לכולם. אני מזדהה עם החרדים שאומרים שאמונתם מונעת מהם להתגייס וכמו שמכבדים את הערבים בעניין הזה צריך לכבד אחרים".

- מהו החוק שהכנסת צריכה להזדרז עם קידומו?

"חוק יסוד זכויות חברתיות".

- מי ראוי להיות ראש ממשלה במקום נתניהו?

"דב חנין".

הארכת מעצר לראאד סאלח, שלום, ראשל"צ  15.8.17. אבי כהן, מערכת וואלה! NEWS
"לבטל את גיוס החובה", ח"כ זחאלקה/מערכת וואלה! NEWS, אבי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully