וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטוח הלאומי לבן 7 הסובל ממחלה מעוורת: תוכר כנכה רק בגיל 18

17.10.2017 / 17:20

ינאי אובחן כבר בגיל ארבע כחולה אובאיטיס, מחלה הפוגעת בחלק הפנימי של העין ומוגדרת כנכות, אך במוסד מסרבים להכיר בו ככזה. "זאת אותה מחלה, רק שלילדים קשה יותר", זועמת אמו. "זאת התנהלות אטומה". הביטוח הלאומי: "מצבו הרפואי של הילד לא מזכה בתשלום קצבת נכות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקבל זריקה אחת לשבוע. ינאי ואמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני שלוש וחצי שנים, בגיל ארבע, אובחן ינאי רייזנר מלכה כחולה באובאיטיס, מחלה הפוגעת בחלק הפנימי של העין ועשויה לגרום לעיוורון. המחלה מוכרת כנכות לפי חוק הביטוח הלאומי, אולם המוסד אינו מכיר בינאי ככזה – אלא רק כשיגיע גיל 18. בעקבות זאת, משרד החינוך לא מאפשר לו סייעת בלימודים.

"המחלה היא אותה מחלה גם בגיל 18 וגם בגיל שבע, הטיפול הוא אותו טיפול, רק שלילדים יותר קשר להתמודד עם הטיפולים האלה", סיפרה רותם, אמו. "ינאי מקבל אחת לשבוע זריקה עם חומרים כימיים. זאת מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את עצמו, וכדי להתמודד עמה הוא מקבל תרופות לדיכוי מערכת החיסון. הוא רואה מטושטש, ואחת לכמה חודשים הוא עובר הרדמה מלאה ומחדירים לו שתל לעין. מבוגרים עושים זאת עם הרדמה מקומית, אצל ילדים הכול יותר קשה, אז לא ברור בכלל למה לא להכיר בו".

ביטוח לאומי וניקה. ניב אהרונסון
ינאי נשאל הוא יכול להתלבש לבדו. הביטוח הלאומי/ניב אהרונסון

אמו של ינאי סיפרה גם על השלכות הטיפול הקשה. "אחרי הזריקה, לרוב הוא לא מרגיש טוב", אמרה. "גם אם הוא הולך לבית ספר, מתקשרים אלינו שנבוא לקחת אותו. אחרי השתל הוא נשאר שבוע בבית. שלא לדבר על ההתמודדות הנפשית של ילד בן שבע שעובר את כל מה שהוא עובר. לא ייתכן שחוק שחל על מבוגרים, לא יחול על קטנים, אם היה שוני במחלה, בדרכי הטיפול שלה, לא הייתי מתרעמת, אבל ברגע שאין שוני, אין סיבה לא להכיר במחלה הזו בנכות על ילדים".

עוד אמרה האם כי הביטוח הלאומי מתנהל באטימות. "במחלה הזו אפשר לטפל באמצעות תרופות ביולוגיות או כימיות ,אם יש ילד עם אותה מחלה והוא מטופל בתרופה שהוא מקבל אחת לחודש באשפוז יום אז הביטוח הלאומי מכיר בו במאה אחוז נכות, מה ההבדל בין ילד שמקבל פעם בשבוע זריקה לבין ילד שמקבל פעם בחודש, למה באחד יכיר ובשני לא".

לדבריה, "בוועדות התחילו לשאול את הילד שלי אם הוא מצליח ללבוש חולצה ואם הוא עצמאי. גם אדם מבוגר עם המחלה הזו הוא עצמאי, אז אין פה שום הבדל . אני לא יודעת אם לקרוא לזה אפליה או עוול. המוסד הזה פשוט אטום. זאת המילה הכי נכונה שאפשר להגדיר אותו".

בימים אלו מנסה לקדם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הצעת חוק שתכיר בדלקת הענבית אצל ילדים, כך שילד שסובל מדלקת הענבית יקבל גמלה חודשית לצורך הוצאות לסידורים מיוחדים, בסכום השווה למאה אחוז מקצבת יחיד מלאה.

מהביטוח הלאומי נמסר: "מצבו הרפואי של הילד לא מזכה בתשלום קצבת נכות. הדבר הוסבר לאם כמה פעמים, מאז שנת 2014 עת שהוא נבדק בפעם האחרונה ולא נמצא זכאי. יש לקיים ולהדגיש שהמחלה אינה מזכה אוטומטית בקצבת נכות, גם בוגרים מגיל 18 ומעלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully