וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבאי יצא נגד פינוי התנחלויות; לבני: "זו לא עמדת המחנה הציוני"

16.10.2017 / 23:30

יו"ר מפלגת העבודה התייחס בריאיון לחדשות 2 לפינויים במסגרת הסכמי שלום ואמר כי "אפשר למצוא פתרונות שלא מחייבים פינוי". לבני, העומדת בראש מפלגת התנועה, התנערה מדבריו: "זו עמדתו בלבד"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אריאל תמרין

(גבאי נואם בוועידת העבודה, בחודש שעבר)

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי אמר הערב (שני) בריאיון לחדשות 2 כי לא צריך לפנות התנחלויות כחלק מהסכם שלום עם הפלסטינים, ועורר תגובות נזעמות מצד חברי מפלגתו. ח"כים ממפלגות נוספות מיהרו להגיב על הדברים וגבאי פרסם הבהרה לפיה הוא עומד מאחורי הדברים, אך מתנגד לאופן שבו מוסגר הראיון עמו.

בראיון נשאל גבאי אם ההתנחלויות עלי ועופרה יצטרכו להתפנות. על כך ענה: "אם אתה עושה הסכם שלום, למה צריך לפנות? אפשר למצוא פתרונות שלא מחייבים פינוי". עוד הוסיף גבאי: "הדינמיקה או הטרמינולוגיה שהתרגלו לדבר כאן, במונחים של 'אתה עושה הסכם שלום – מפנים', היא לאו דווקא נכונה". בהמשך נשאל גבאי מה ההבדל בין עמדותיו אלה לבין עמדותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. על כך ענה כי "יש פער עצום בין מי שלפחות רוצה לנסות להגיע לשם לבין מי שלא רוצה להגיע לשם".

דבריו של גבאי עוררו ביקורת בתוך המחנה הציוני. לוואלה! NEWS נודע כי יו"ר התנועה ח"כ ציפי לבני, החולקת את המפלגה עם גבאי, תקפה בקבוצה פנימית את דבריו. "מבהירה שהאמירה של גבאי שלא יפנה ישובים בהסכם שלום היא עמדת יו"ר העבודה בלבד", כתבה לבני. "זאת אינה עמדתי, לא עמדת התנועה ולא עמדת המחנה הציוני".

חברת המחנה הציוני ח"כ קסניה סבטלובה הצטרפה לביקורת של לבני וטענה כי "ההכרה בגושי ההתנחלויות הגדולים הושגה בעמל רב במהלך דיונים מול ארצות הברית בסבבי המשא ומתן האחרונים". לדבריה, "חייבים לשמור על ההבחנה בין הגושים למה שמחוצה להם. רק הסדר מדיני והיפרדות מהפלסטינים יבטיחו את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. חייבים לשמור היטב על מה שאפשר לשמור ואם לא - נאבד את הכל".

אבי גבאי, במהלך ועידת מפגלת העבודה 24.9.17. ראובן קסטרו
הסתייג מהשוואה בינו לבין נתניהו. גבאי/ראובן קסטרו

גם חבר המפלגה ח"כ איציק שמולי הצטרף לביקורת נגד עמדתו של גבאי, וכתב בטוויטר: "היפרדות לשתי מדינות היא אינטרס קיומי עליון שיחייב ויתור כואב ופינוי חבלי מולדת, אחרת הדור שלי ייאלץ לבחור בין היותנו דיקטטורה יהודית לבין מדינה ערבית".

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון הגיבה אף היא לדברים ואמרה כי "ראשי מפלגת העבודה הקודמים שהתחנפו למתנחלים לא נהנו מגלי אהדה פתאומיים של הימין", לדבריה, "גבאי לא יהיה שונה".

יו"ר סיעתה של גלאון ח"כ אילון גילאון מסר בתגובה לדבריו של גבאי כי "חבל שאבי גבאי שכח שהוא נבחר לעמוד בראש המחנה האלטרנטיבי לליכוד, שאמור להביא לשינוי ולפריצת דרך מדינית, ולא בשביל להיות עוד מאותו הדבר. כבר קיים ליכוד א' - לא צריך ליכוד ב'".

ח"כ שולי מועלם רפאלי, יו"ר סיעת הבית היהודי, בירכה על דבריו של גבאי. לדבריה, יו"ר העבודה "הבין מהר כי האידאולוגיה של השמאל פשטה רגל. עקירת יישובים הופכת לא רלוונטית ופחות ריאלית בהתחשב בעובדה שביהודה ושומרון מתגוררים כחצי מיליון יהודים". עוד אמרה מועלם רפאלי כי "כמו קודמיו בתפקיד" גבאי "לא יזכה להוכיח את מילתו". זאת, לדבריה, כי "גם שמאל בתחפושת לא ירכיב ממשלה בישראל".

ציפי ליבני באולפן וואלה טוק 28 ביוני 2017. ראובן קסטרו
התנערה מדבריו של גבאי. לבני/ראובן קסטרו

גבאי פרסם בהמשך הערב תגובה שבה הבהיר כי הוא עומד מאחורי דבריו, אך לא מאחורי הכותרת והמסגור שניתנו לכתבה ששודרה במהדורת החדשות בערוץ 2. לדבריו, "בכל מפגש, כנס וראיון אני מדגיש את מחויבותי לחתירה קבועה להסכם שלום, על בסיס פתרון שתי המדינות, תוך שמירה על ביטחון ישראל וכן את האבחנה הברורה בין גושי ההתיישבות להתנחלויות מבודדות, שאת הבניה בהן נעצור".

עוד כתב גבאי כי "מנגד, אין לטעמי מקום לשרטט בשלב זה את גבולות המשא ומתן ואת מתכון הפיתרון, לרבות סוגיית פינוי מידי של כלל ההתנחלויות ואין מקום להתחייב עליה כאמירה מקדימה בשלב זה. אני אומר בכל הזדמנות ומדגיש שכל פתרון שיוביל אותנו להסכם ראוי להיבחן ולהישקל. מה שפורסם היום לא שונה מקו קבוע זה, ולצערי זכה למיסגור מופרז".

בסוף השבוע האחרון אמר גבאי באירוע "שבתרבות" בבאר שבע כי לא יחבור לרשימה המשותפת כדי להרכיב ממשלה. "אני לא רואה משהו שמחבר אותנו אליהם", אמר אז.

(עדכון ראשון: 21:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully