וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורדים בעיראק: "בגדאד מתכננת מתקפה גדולה על שטחנו"

12.10.2017 / 17:10

הרשויות בארביל טוענות כי ממשלת עיראק עשויה לתקוף את מחוז כירכוכ העשיר בנפט והשנוי במחלוקת, ברקע משאל העם על עצמאות החבל האוטונומי, אך מציעה לפתוח במשא ומתן לסיום המחלוקת. ראש הממשלה שלל את האפשרות של מבצע צבאי

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

הממשל הכורדי בעיראק הזהיר כי צבא עיראק ומיליציות שיעיות מתכננות "מתקפה גדולה" נגד במחוז כירכוכ העשיר בנפט, שהשליטה עליו שנויה במחלוקת, ברקע המשבר סביב משאל העם של החבל האוטונומי. במקביל, הוא הציע היום (חמישי) לממשל המרכזי לדון במחלוקות סביב נמלי התעופה, מעברי הגבול והבנקים בשטחו. בבגדאד התנו זאת בתנאים מקדימים, בהם הצהרה על תמיכת הכורדים בשלמות המדינה.

גורם כורדי בכיר אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לוחמים משורות הפשמרגה חסמו את הדרכים המובילות מהמחוז אל העיר מוסול לכמה שעות, בשל החשש מפני מהלך צבאי. עם זאת, דובר מטעם צבא עיראק הכחיש כי מתוכננת מתקפה נגד הכוחות הכורדיים, וטען כי בגדאד נערכת להדיפת לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מאזור הגבול עם סוריה במערב המדינה.

גם ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי דחה זאת ואמר כי "לא יפעל בכוח נגד אזרחינו הכורדים". ואולם, כוחות ה"חשד א-שעבי", גוף הכולל שורת מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן, איימו לפעול בכירכוכ, שבה חיה גם אוכלוסייה ערבית וטורקמנית.

לוחם של הפשמרגה מכוון טיל מסוג מילאן לעבר כפר שבשליטת דאעש, באזור מוסול, עיראק, 27 באוקטובר 2016. רויטרס
מתגברים כוחות. לוחם של הפשמרגה באזור מוסול/רויטרס

רוב מוחץ מתושבי המחוז הכורדי הצביע בחודש שעבר בעד התנתקות מבגדאד, חרף התנגדות הקהילה הבינלאומית ואיומי המדינות השכנות.

ממשלתו של אל-עבאדי, הפועלת לשמירת שלמותה הטריטוריאלית של המדינה, נקטה צעדים נגד הממשל האוטונומי הכורדי, כולל איסור על טיסות בינלאומיות ישירות לחבל. אתמול הוציא בית המשפט העליון בעיראק צו מעצר למארגני המשאל.

איראן וטורקיה השכנות תומכת במאמצי הממשל המרכזי, מחשש שהמשאל יעודד מגמות בדלניות בקרב האוכלוסיות הכורדיות בשטחן.

(עדכון ראשון: 5:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully