וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודת חמאס: פיוס עם רמאללה לצד קידום אדריכלי טרור בהנהגה

8.10.2017 / 14:37

מינויו של סאלח אל-עארורי לסגנו של יו"ר הלשכה המדינית איסמעיל הניה עלול להעיב על הפרגמטיות שהפגין הארגון כלפי חזרת הרשות הפלסטינית לעזה. ממקום מושבו בביירות יוסיף אל-עארורי לתכנן פיגועים, אך ייתכן שיהפוך ליעד לחיסול

צילום: רויטרס, צלמי וואלה וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

(שיחות הפיוס בין חמאס לרשות הפלסטינית יצאו לדרך, בחודש שעבר)

תהליך הפיוס בין חמאס לרשות הפלסטינית בתיווך מצרים ובתמיכת הבית הלבן מוגדר על ידי מערכת הביטחון בישראל כ"הפוגה" של חמאס. בעתות חולשה הם מורידים את הראש כדי להתחזק ולחזור לדרך האלימות. אך יש בתהליך גם צדדים חיוביים כמו מעצרו השבוע של בכיר בארגון "המדינה האסלאמית" (דעאש) ברצועת עזה. במערכת הביטחון מעריכים כי לטווח הזמן הקצר יהיו פעולות פרגמטיות של החמאס אך לטווח הזמן הארוך מדובר במלכודת של הארגון שימשיך מתחת לפני השטח במערכה נגד ישראל והרשות הפלסטינית.

מינויו שלשום של סאלח אל-עארורי, אדריכל של פיגועי טרור, כסגנו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה מוכיח כי אנשי הטרור שמקדמים פעולות רצחניות נגד ישראל מתקדמים בארגון לתפקידי מפתח. אל-עארורי מחזיק באותו קו קשוח וקיצוני כמו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה שמאחוריו עומד לא אחר מאשר מוחמד דף, שכונה בעבר "רמטכ"ל חמאס". השילוב בין השלושה ברור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אל-עארורי, על רקע תמונתו של השייח אחמד יאסין/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל-עארורי הצטרף בסוף שנות השמונים לחמאס וכבר אז שמו עורר תשומת לב בשירות הביטחון הכללי. את "דמי הקבלה" הוא הציג לא רק בלימודי דת אלא גם במעורבות בפיגועים רצחניים. הוא נעצר ונכלא בישראל, שם למד לדבר ולקרוא עברית. לאחר שהשתחרר מהכלא ניסה לחזור שוב לדרכי הטרור של חמאס בגדה, אך ישראל הראתה לו את הדרך החוצה.

לאחר שגורש, ירדן סירבה לקלוט את אל-עארורי והוא נאלץ להימלט עם משפחתו לסוריה. בתחילת מלחמת האזרחים במדינה ב-2011 עזב את דמשק ועבר לטורקיה. יחד עם חברי חמאס נוספים שגורשו במסגרת עסקת שליט הקים אל-עארורי מפקדה שעסקה מדי יום, מבוקר ועד לילה, בתכנון, מימון וקידום פיגועי טרור נגד ישראל - אך גם נגד הרשות הפלסטינית.

אחד הפיגועים הקשים שלהם היה אחראי אל-עארורי הוא חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים – נפתלי פרנקל, אייל יפרח וגיל-עד שער - בגוש עציון בקיץ 2014. בנוסף לכך, פעל להקים תשתית שכללה עשרות רבות של פעילי חמאס בכוונה להשתלט על מוקדי הכוח של הרשות הפלסטינית באמצעות סדרת פיגועי טרור. ישראל התבטאה בגלוי נגד פועלו של אל-עארורי ופנתה לגורמי ממשל באירופה, בארצות הברית ובמדינות ערביות כדי לחשוף את מפקדת הטרור שהקים בתפקידו כאחראי פיגועי חמאס בגדה המערבית.

קהל תומכים פוגשים את ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה לפני כניסתו לשיחות על הסכם פיוס עם p,ח, עזה, 1 באוקטובר 2017. רויטרס
שיירת רכבי שרי הממשלה הפלסטינית מתקבלים ברצועת עזה לשיחות הפיוס עם חמאס, השבוע/רויטרס

בזכות לחץ מצד הממשל האמריקני עבר אל-עארורי לקטאר לפני כשנתיים, תוך שהוא ממשיך להניע פיגועי טרור בגדה. אולם, המשבר בין המדינות הסוניות לקטאר בקיץ האחרון על רקע תמיכתה בארגוני הטרור, בהם גם חמאס, הוביל לגירושו מהמדינה. בתחילה היו פרסומים כי עבר עם משפחתו למלזיה אך לבסוף נחת בביירות באישור חיזבאללה ומאז הוא פועל משם להניע טרור בגדה המערבית.

ארגון חמאס ברצועת עזה מורתע מישראל ולכן לא רק שאינו מוציא לפועל פיגועים נגדה אלא הוא אף אוכף מדיניות זו ומונע מארגונים אחרים ופעילים לבצע פיגועים. פעילים מתוסכלים נמלטים בשל כך לחצי האי סיני כדי להילחם נגד מצרים ואולי בעתיד גם נגד ישראל. אך בגדה המערבית שם המשחק הוא אחר לחלוטין. אל-עארורי, וגורמים אחרים פועלים ללא הפסקה להוציא פיגועים נגד ישראל.

שב"כ בסיוע צה"ל רושם הצלחות כבירות בסיכול טרור ברחבי יהודה ושומרון. מאות פיגועים קשים סוכלו מתחילת השנה ואל-עארורי היה מעורב עמוקות בתכנונם. אין דרך אחרת לתאר את המציאות הביטחונית ביהודה ושומרון למעט עליונות מודיעינית של שב"כ. למרות גל הפרסומים אודות המינוי סבורים במערכת הביטחון כי מינויו של אל-עארורי לסגנו של הניה לא יעביר את מרכז הכובד של הארגון לביירות אך יש בו כדי לסייע לאסטרטגיה של חמאס שמתנגדת לישראל.

הקהל בנאום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בביירות בירת לבנון, 11 באוקטובר 2016. רויטרס
מעניקים חסות לאל-עארורי. עצרת תמיכה בחיזבאללה בביירות, בשנה שעברה/רויטרס

העובדה שארגון חיזבאללה נותן חסות לאל-עארורי ואנשיו בביירות תסייע לו לקדם פיגועים נגד ישראל, אך מנגד נוצר מצב שבו הוא נמצא בעצמו בין הפטיש לסדן. חמאס לא רוצה בתקופה זו "ליחצ"ן" יתר על המידה את קרבתו לציר השיעי של חיזבאללה-איראן-סוריה, והיה מעדיף לשמור על מרחק.

לכן בטווח הנראה לעין אל-עארורי יצטרך לשמור על פרופיל נמוך, ואם לא - הוא עלול לשחק לידיהן של המדינות הסוניות שמחפשות כיצד לנגח את כל מה שקשור לניסיונות של איראן ומדינות נוספות לעורר חוסר יציבות במזרח התיכון. איתות לסדר החדש שהולך ומתהווה באזור ניתן בסודאן. אחרי התנערות מארגוני טרור, בהם גם חמאס, הסכימה ארצות הברית להסיר סנקציות שהטילה על סודאן, גם על מנת לאותת למדינות אחרות על הרוח החדשה.

סלאח אל-עארורי ימשיך במאמץ להקים תאי טרור בגדה המערבית ולהוות אתגר עבור שב"כ במלחמת המוחות אך יש במהלכים הללו גם הזדמנויות. על פי פרסומים זרים בעשור האחרון המודיעין הישראלי הוציא לפועל מבצעי חיסול נגד בכירי חיזבאללה ברחבי לבנון במסגרת "המערכה שבין המלחמות". על כן, יש מי שגורסים כי נוכחותו של אל-עארורי בביירות מקלה על האפשרות לחסלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully