וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בספרד: מנהיג קטלוניה ינאם בפני הפרלמנט אחרי המשאל

6.10.2017 / 15:35

נשיא החבל האוטונומי יישא דברים בפני המחוקקים ביום שלישי, אחרי שהתכנית להכריז על עצמאות ביום שני נדחתה על ידי בית המשפט החוקתי. במדריד שוקלים לפזר את הפרלמנט והעבירו חוק שיקל על מעבר עסקים מקטלוניה, אך הביעו התנצלות ראשונה על האלימות

רויטרס

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון ינאם בפני הפרלמנט האזורי ביום שלישי הקרוב וידון במצב הפוליטי בחבל לאחר משאל העם - כך מסר היום (שישי) דוברו. זאת אחרי שהתכנית המקורית להעלות ביום שני להצבעה את ההכרזה על עצמאות הושהתה על ידי בית המשפט החוקתי של ספרד.

לא ברור אם מנהיג המחוז העשיר שבצפון-מזרח המדינה, המהווה חמישית מכלכלתה, אכן יכריז על עצמאות באותו יום, אך במקביל גם במדריד נשמע לראשונה טון מפויס. נציגה הרשמי של מדריד בקטלוניה הביע היום לראשונה התנצלות על אלימות המשטרה ביום ההצבעה בראשון, שבמהלכו נפצעו לפי הרשויות בקטלוניה כ-900 בני אדם.

לפי תוצאות לא סופיות, כ-90% הצביעו בעד עצמאות במשאל העם, אך אחוז ההצבעה - כ-43% - היה נמוך, ורבים ממתנגדי ההיפרדות לא הגיעו לקלפיות. למרות זאת, רוב התושבים תמכו בזכות להצביע על הסוגיה והעימותים הקשים איחדו את השורות בקרב הפלגים השונים במחוז שבו חיים כ-.7.5 מיליון איש.

מפגינים בברצלונה מאזינים לנאום מנהיג קטלוניה, 4 באוקטובר 2017. רויטרס
מפגינים בברצלונה מאזינים לנאומו של מנהיג החבל/רויטרס

ההצבעה נערכה חרף התנגדות מדריד, שהגדירה את המשאל לא חוקי וניסתה לסכל אותו דרך מעצרים, החרמות חומרי תעמולה ובחירות וסגירת קלפיות. פליפה השישי מלך ספרד גינה את ההליך ואת מנהיגי החבל, וכך גם ראש הממשלה מריאנו ראחוי.

ראחוי הציע לקיים שיחות עם כל המפלגות הפוליטיות כדי להעניק לקטלוניה עוד אוטונומיה, אך הוא שלל את האפשרות של עצמאות ודחה את ההצעה של ברצלונה לתיווך מצד הקהילה הבינלאומית. למרות זאת, שוויץ הציעה היום לגשר בין הצדדים במטרה לפתור את המשבר החריף ביותר הפוקד את ספרד מאז שובה של הדמוקרטיה לפני כארבעה עשורים.

חברי מפלגת השלטון אמרו כי במקרה של הכרזת עצמאות, ראחוי שוקל להפעיל סעיף מיוחד בחוקת ספרד, המאפשר לו לפזר את הפרלמנט האזורי בקטלוניה ולהכריז על בחירות חדשות. באמצעי לחץ נוסף, העבירה הממשלה במדריד חוק המקל על חברות להעביר את עסקיהן מקטלוניה אל מקומות אחרים בספרד. המהלך עלול לפגוע בכלכלתו המשגשגת של החבל.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עימותים בין שוטרים למפגינים בסנט ג'וליה דה רמיס במהלך משאל העם לעצמאות קטלוניה 1 באוקטובור 2017. רויטרס
עימותים בין מפגינים לשוטרים בברצלונה, במהלך יום הבחירות/רויטרס

מוקדם יותר, בטרם ההודעה של דובר נשיא החבל, אמר האחראי על יחסי החוץ של קטלוניה ראול רומווה כי הפרלמנט כן יתכנס ביום שני הקרוב. "הפרלמנט ידון, הפרלמנט ייפגש. יהיה דיון וזה דבר חשוב", אמר רומווה בריאיון לרשת BBC. לדבריו, על המשבר להיפתר בדרכים פולטיים, ולא דרך בתי המשפט. במדריד מסרבים לדון עם ברצלונה במשאל העם,

עדכון ראשון: 11:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully