וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל לחץ של החרדים: אירועי "שבוע החלל" בי-ם בוטלו

6.10.2017 / 8:30

משרד המדע ביטל את אירועי שבוע החלל עקב פנייה מחבר מועצה בעיר, שטען כי הפאבים שנבחרו לפעילות אינם כשרים. הצעד עורר ביקורת והוביל לארגון פעילות אלטרנטיבית: "נקיים את האירועים בעצמנו"

אמירת סליחות בכותל המערבי לקראת יום הכיפורים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"ירושלים היא עיר עם אוכלוסייה מגוונת". הכותל המערבי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

משרד המדע שבראשו עומד השר אופיר אקוניס (הליכוד) ביטל את אירועי שבוע החלל הישראלי בירושלים בעקבות פנייה של חבר מועצה חרדי שטען כי המקומות שבהם יתקיימו אינם כשרים. מדובר בארבעה אירועים שהיו אמורים להתקיים ביום שלישי הקרוב כחלק משבוע החלל הישראלי, והמוקדים שנבחרו לפעילות הם מסעדות וברים.

חבר המועצה יוחנן ויצמן מסיעת אגודת ישראל המקומית בירושלים פנה לאקוניס וטען כי "שניים מן המוקדים שנבחרו לפעילות עתידים לשרת חנויות שאחת מהן מוכרת טרפות וחמץ בפסח, והאחרות אינן כשרות". הוא הוסיף כי "לרובן אין היתר רישוי עסקים מלא לפעילותן, כך שמשאבים ממשלתיים עתידים לעודד מכירות במקומות שאינם פועלים לפי החוק". לדבריו, התושבים באזור ציינו כי הפעילות במקומות אלה "טורדת את מנוחתם" ו"גוזלת את מקומות החנייה המעטים שישנם ואף מביאה להוללות ולפשיעה".

ויצמן ביקש מהשר אקוניס לבטל את האירועים וציין במכתבו כך: "כיהודי חם למסורת ישראל וכרגיש לכל מצוקת כל אדם, בטוחני כי תפעל לשינוי מיקום האירועים כדי למנוע פגיעה במורשת ישראל ובאיכות חייהם של התושבים". משרד המדע נענה לפנייתו של ויצמן, והשיב כי "סוכנות החלל האמונה על האירועים המדוברים במשרד המדע והטכנולוגיה מודה לכם על תשומת הלב בעניין. בהתאם לכך, ועל פי הוראתו המידית של מנכ"ל המשרד, האירועים המדוברים מבוטלים".

אופיר אקוניס בוואלה טוק 8 במאי 2017. ראובן קסטרו
"מודה לכם על תשומת הלב". השר אקוניס העומד בראשות משרד המדע/ראובן קסטרו

ביטול האירועים עורר ביקורת, בין היתר מצד ח"כ רחל עזריה (כולנו), שכיהנה בעבר כסגנית ראש העיר וכיום מתגוררת בעיר. לדבריה, "ירושלים היא עיר עם אוכלוסייה מגוונת. למרות המורכבות, הוכחנו שאנחנו יודעים לחיות יחדיו ולייצר מרחב לכולם. לא יכול להיות שהרוב המוחלט של תושבי עיר הבירה יפסיד את שבוע החלל בגלל מיעוט קיצוני שאינו מייצג. חבל שצריך מחאה ירושלמית כדי שאירוע כזה ייצא לפועל כמו שצריך".

כמו כן, שורת ארגונים כמו "מרכז איין ראנד", "התנועה הליברלית החדשה" וכן אנשים פרטיים התאחדו כדי לקיים את הפעילות על אף ביטולה הרשמי. "לא ישתיקו את המדע בירושלים! בואו לחגוג אתנו את שבוע המדע", נכתב בעמוד הפייסבוק שנפתח למען האירוע האלטרנטיבי. "בעקבות ביטול הפעילות הרשמית של 'שבוע החלל העולמי' בירושלים, התארגנו יחד אנשים פרטיים וארגונים על מנת לקיים את השבוע בעיר הבירה של ישראל. אנו מבקשים להוקיר ולקדם את הישגי המדע והמדענים פורצי הדרך באירועים שנקיים, בכוחות עצמנו". עוד ביקשו המארגנים מבעלי מקום וממרצים נוספים להצטרף כדי להרחיב את רשימת האירועים. "לא נרשה התנגחויות פוליטיות ומאבקים באירוע", נכתב.

ממשרד המדע נמסר בתגובה: "האירועים יתקיימו על פי התכנון המקורי, במקום אחר שיקבע בזמן הקרוב מאד. על המיקום החדש והמעודכן תצא הודעה בהקדם".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully