וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פריצת דרך"? אלה האוכלוסיות שמתווה הנכים השאיר בחוץ

3.10.2017 / 18:11

המתווה שהושג על ידי ארגוני הנכים ונציגי הממשלה מותיר לא מעט קבוצות מאחור או שלא מאפשר להן את רמת החיים שאותה דרשו לעצמן. "תודה רבה לממשלה שאפשרה לנו מנה פלאפל בחודש לילד", אמרה אמו של בעל מוגבלויות. "הצעירים מנהלים את המו"מ – אז אפשר לדפוק גם את הזקנים"

צילום מסך

חסימות הכבישים בידי ארגוני הנכים נמשכו גם היום (שלישי), יומיים לאחר שהושגו הסכמות עם האוצר בנוגע לגובה קצבת הנכות. בשעות הבוקר נחסמו הכניסות הראשיות לנמל אשדוד ועומסי תנועה כבדים הורגשו במקום. בעקבות השיבושים, לא התאפשרה כניסת עובדים לנמל, וכן נמנעה תנועה סדירה של משאיות למתחם. הארגונים הזהירו כי החסימות הבוקר "לא היו האחרונות", וכי הם יחריפו את צעדיהם עד שיתבצעו תיקונים למתווה שהוסכם עליו.

החסימות התקיימו למרות ההסכם שאליו הגיעו נציגי הנכים עם נציגי הממשלה וההסתדרות, שלקחה חסות על מאבקם כחלק מקמפיין ציבורי נרחב שהשיקה. הארגונים הצליחו להשיג 200 מיליון שקלים נוסף למסגרת התקציבית שהוגדרה להם מראש. למרות זאת, מספר ארגונים המייצגים בעלי מוגבלויות שלא לקחו חלק במשא ומתן, טוענים כי קבוצות רבות מקרב ציבור הנכים נותרו מחוץ למתווה וכי הן הופלו לרעה.

אף שיושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן ונציגי הממשלה הכתירו את המתווה כ"הסכם היסטורי", בארגונים שלא לקחו חלק במגעים טוענים כי לא ברור כיצד הכריזו על הסכם כשאין מסמך אחד משפטי, או הצעה לחוק. "מלבד הודעה לעיתונות ותמונה יפה בעיתון לא ראינו תזכיר חוק שמפרט בדיוק מה אומרים הסעיפים ואיך הם יבואו לידי ביטוי במציאות", הסבירו נציגי הארגונים שמחו על ההחלטה.

מחאת נכים במחלף הסירה 1 באוקטובור 2017. אוהד חיון., מערכת וואלה! NEWS
חסימות כבישים, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אוהד חיון.

לטענת הארגונים, הקבוצה הגדולה ביותר שנותרה מחוץ להסכם היא אוכלוסיית הגמלאים הסובלים מנכות. על פי ההסכם שהושג, כל גבר מעל גיל 67 ואישה מעל גיל 62 שהם נכים לא יהיו זכאים לתוספות כפי שנקבע במתווה. לעומת זאת, מי שמלאו לו 67 עם כניסת המתווה לתוקף ייהנה מההסכמות שהושגו. גובה הקצבה לה זכאים אלו שאינם נכללים במתווה ימשיך לעמוד על 2,342 שקלים. עו"ד גיל גולדרייך המייצג חלק מהארגונים המתנגדים למקרה אמר כי "היות שמי שמנהל את המו"מ הם נכים צעירים אז אפשר לדפוק את הנכים הזקנים, זו פשוט התעללות בחסרי ישע".

יהודה דורון, יו"ר ארגון נכי הפוליו, היה אחד מנציגי הארגונים שעזב את שולחן המשא ומתן במחאה על כך שהנכים הגמלאים לא יזכו לקבל תוספות מההסכם. "אנחנו לא נסכים לדור א' ודור ב' בקצבאות", אמר. "אנחנו לא נוותר על העיקרון של צדק לכולם החיים מאותה קצבה".

גם הורים לילדים נכים שציפו לראות העלאה משמעותית בקצבה שילדיהם יקבלו הבינו כי ההצהרה לפיה התקציב לילדים יגדל ב-150 מיליון שקלים תתפרס עד לשנת 2021, כך שעד לסוף שנה זו הם יזכו לקבל העלאה של 400 שקלים בארבע פעימות. המשמעות העולה מכך היא שבינואר הקרוב ההעלאה לא תהיה משמעותית כלל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מחאת נכים במחלף הסירה 1 באוקטובור 2017. אוהד חיון, מערכת וואלה! NEWS
חסימות במחלף הסירה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אוהד חיון

"תודה רבה להסתדרות ולנציגי הממשלה על זה שאפשרו לנו לקנות מנת פלאפל בחודש לילדים שלנו", אמרה אם לילד עם מוגבלות לוואלה! NEWS. "זו פשוט חרפה. המשפחות שלנו משקיעות בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים בחודש לטיפול בילדים שלנו, חלק מההורים נאלצים להפסיק לעבוד ובסוף המדינה נותנת למשפחות האלה תוספת של עשרות שקלים בחודש. זו יריקה בפרצוף שלנו".

גם ארגון "שומרי הסף לעיוור" מתח ביקורת נגד המתווה, וטען כי אנשיו אמנם לא הוחרגו מההסכם, אך פשוט הופלו לרעה. לדבריהם, בניגוד לנכים המקבלים קצבאות ניידות, העיוורים מקבלים דמי ליווי ממשרד הרווחה בסך 740 שקלים בלבד. "פעם חשבו שאם נותנים לאדם כלב ומקל הוא יכול להתנייד ממקום למקום. אולי פעם זה היה נכון, היום זה לא", אמר אריה ברנדר המייצג את הארגון. "כל התשתיות והרפורמות בתחבורה הציבורית רק שינו את החיים, שכחו את העיוורים ושכחו שגם הם צריכים לצאת מהבית. אנחנו בעצם מתניידים רק עם מוניות והכסף הזה מספיק לנו רק לחמישה ימים. אנחנו נכים שלא נוהגים".

הקצבה הנוספת עליה מלינים העיוורים היא קצבת השירותים המיוחדים העומדת על 1,400 שקלים לעומת 5,000 שקלים שנכי הגפיים מקבלים. בשל אותה קצבה, ההסכם שנחתם עם נציגי הממשלה יעניק לנכי הגפיים הזכאים לקצבת השירותים המיוחדים את הדרגה הגבוהה של קצבת הנכות המדוברת. על פי ההסכם, נכי הגפיים יקבלו סכום של 4,600 שקלים, והעיוורים יקבלו 4,000 בלבד משום שהיא מתבססת על גובה קצבת השירותים המיוחדים.

כביש 4 לדרום נחסם לתנועה בצומת רעננה צפון בעקבות מחאת הנכים 27.9.17. דוברות המשטרה., מערכת וואלה! NEWS
כביש 4 לדרום נחסם לתנועה בצומת רעננה צפון בעקבות מחאת הנכים 27.9.17/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה.

"נפגשנו עם פרופ' שמחון (אבי שמחון, הוגה המתווה, ד"י) והתרענו בפניו שהמתווה לא יהיה תלוי בשירותים המיוחדים, כי אנחנו מופלים שם לרעה", טען ברנדר. "הוא הבטיח לנו שכך יהיה ובסוף עשה משהו אחר. לצד כל זה גם לא היה לנו ייצוג במו"מ כי מנהל המרכז לעיוור ויתר על מקומו".

הארגונים שאינם מסכימים עם המתווה מלינים גם על מספר הפעימות בהם תוגדל הקצבה שלהם. לדבריהם, העלאת הקצבה בפעימה הראשונה תהיה בין 300 ל-700 שקלים. "לא הולכים עם זה למכולת", אמרו. "במהלך המו"מ התחייבו שזכרון הדברים יגיע לחקיקה אך לאחר מכן פרופ' שמחון יצא לתקשורת ואמר כי ההסכם לא יהיה מחויב בחוק. זה פשוט אוויר, אין לזה משמעות, אין מסמך משפטי, אין תזכיר ואין הצעת חוק".

  • עוד באותו נושא:
  • נכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully