וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג קטלוניה אחרי משאל העם: "לא מחפשים פרידה טראומתית מספרד"

אחרי האלימות הרבה במהלך ההצבעה, נשיא החבל אמר כי הוא מחפש הבנות חדשות עם מדריד, שמסרבת בתוקף להכיר בתוצאות. הוא אמר כי תוקם ועדת חקירה וקרא לאיחוד האירופי לתווך אחרי שכ-90% הצביעו בעד עצמאות. ואולם, לא ברור אם ברצלונה תעז להכריז על עצמאות חד-צדדית

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

נשיא חבל קטלוניה קרלס פוג'דמון אמר אמש כי הוא לא מתכנן התפצלות "טראומית" מספרד, אחרי משאל העם השנוי במחלוקת שהתקיים על עצמאות החבל. כ-90% מקרב 42.3% בעלי זכות הבחירה שהצביעו במשאל תמכו בהיפרדות, חרף מאמציה הרבים של מדריד לסכל זאת. היום (שלישי) אמורים שורת איגודים מקצועיים לפתוח בשביתה כללית במחאה על היד הנוקשה של מדריד.

הממשלה המרכזית הזהירה כי היא עלולה לבטל את האוטונומיה הרבה שממנה נהנה המחוז העשיר שבצפון-מזרח הממלכה, אם זה יכריז על עצמאות. לפי החוק שהתקבל בפרלמנט בברצלונה, אמור הממשל להכריז על עצמאות בתוך 48 שעות מהמשאל במקרה של רוב לתומכי ההתנתקות.

פוג'דמון הכריז כי "הדלת להכרזה על עצמאות נפתחה" אחרי המשאל שהתקיים ביום ראשון, אולם לא ברור אם אכן ממשלו ינקוט את המהלך הדרמטי. המשאל הוגדר לא חוקתי על ידי בתי המשפט, והממשלה פעלה במרץ כדי לסכל ולשבש את ההצבעה. המשטרה הלאומית והמשמר האזרחי החרימו תיבות הצבעה ופתקים וסגרו קלפיות, לצד עימותים קשים עם מצביעים ומפגינים.

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון בהצהרה על משאל העם, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
המשבר עם מדריד לא בדרך לפתרון. מנהיג קטלוניה/רויטרס

לפי הרשויות בקטלוניה, כ-900 איש נפצעו בעימותים, שהחריפו את המשבר החמור ביותר בספרד מאז שובה של הדמוקרטיה לפני ארבעה עשורים. בין הפצועים היו גם 33 שוטרים מקומיים, משורות "לוס מוסוס", שהתעמתו עם כוחות הממשל המרכזי ולא אצו לקיים את הוראות בתי המשפט.

במדריד, מנגד, ציינו מספר נפגעים חד-ספרתי, וטענו כי בברצלונה ניפחו את המספרים. הממשלה בראשות מריאנו ראחוי דרשה ממנהיגי החבל לזנוח את המהלך, אך אלו סירבו ואתמול כינס ראש הממשלה ומנהיג המפלגה השמרנית את יתר ראשי המפלגות בפרלמנט כדי לדון במשבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מפגינים מול המשטרה במהלך משאל עם בספרד על עצמאות קטלוניה, טרגונה, 1 באוקטובר 2017. רויטרס
עימותים בברצלונה ביום ההצבעה/רויטרס

במסיבת עיתונאים שכינס מנהיג החבל, אמר כי "אנחנו רוצים הבנות חדשות עם המדינה הספרדית". הוא הוסיף כי הוא לא נמצא בקשר עם הממשלה במדריד וכי הוא מקים ועדת בדיקה לחקר האירועים האלימים. פוג'דמון קרא לאיחוד האירופי לתווך בין הצדדים.

עם זאת, בבריסל לא ממהרים להתערב בסוגיה הנפיצה שמטילה צל כבד על העקרונות הדמוקרטיים שלהם היא מטיפה, וטוענים כי מדובר במחלוקת פנימית בספרד.

הדמוקרטיה הצעירה יחסית, שבה נפל המשטר הדיקטטורי רק ב-1975 עם מותו של פרנסיסקו פרנקו, נמצאת בצומת דרכים פוליטי, שישפיע גם על מחוזות אחרים בממלכה. המדינה מחולקת ל-17 קהילות שונות, ולחלקן יש מעמד אוטונומי נרחב, כמו לחבל הבאסקים ולקטלוניה.

עם זאת, רבים מהקטלאנים סבורים כי הצלחתו הכלכלית של המחוז מנוצלת על ידי מדריד ורוצים עצמאות רבה יותר, גם אם לא בדמות מדינה נפרדת. המראות הקשים, שבהם גררו שוטרים מצביעים מקלפיות וירו כדורי גומי, עשויים לחזק את אלו התומכים בהיפרדות מוחלטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully