וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מתנערת מדברי השגריר לוואלה! NEWS: "אין שינוי מדיניות"

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי דברי פרידמן, על כך ש"ההתנחלויות הן חלק מישראל", "לא מעידים דבר על המו"מ שעשוי להתקיים". הפלסטינים טענו כי "השגריר הפגין בורות מוחלטת לגבי עובדות החוק" כשאמר כי ישראל שולטת רק ב-2% מהגדה

יותם רונן, שי מכלוף

דוברת מחלקת המדינה של ארצות הברית, הת'ר נאורט, התייחסה אמש (חמישי) לדבריו של השגריר לישראל דיוויד פרידמן בתכנית וואלה! TALK של יעקב אילון. "דבריו לא מעידים על שינוי במדיניות האמריקנית. אני לא יודעת מאיפה המספרים האלה", אמרה על כך שפרידמן טען כי "ישראל מחזיקה ב-2% בלבד מהגדה המערבית" ו"ההתנחלויות הן חלק מישראל".

כשנשאלה האם הדברים מייצגים את עמדת ארצות הברית, הבהירה נאורט: "אני רוצה להיות ברורה לחלוטין: אין לקרוא את הדברים כאילו הם מעידים על תוצאות המשא ומתן שארצות הברית עשויה לקיים בין הישראלים והפלסטינים", אמרה נאורט, בתגובה לדברים שזכו לתהודה באתרי חדשות בעולם בהם CNN והגארדיאן הבריטי.

לאחר מכן נשאלה "זו הפעם השנייה לפחות שאת צריכה לחפות על פרידמן בנוגע להערותיו". נאורט התחמקה וענתה כי "אני מניחה שזה מצביע על כך שיש לנו כמה מנהיגים ונציגים מאוד יעילים באזור, כולל ג'ייסון גריבלט וג'ארד קושנר, שמשקיעים זמן רב באזור, והנשיא הבהיר שזה נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות שלו".

לריאיון המלא

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בראיון לוואלה טוק 27.9.17 (לשימוש). ראובן קסטרו
פרידמן/ראובן קסטרו

כאשר אחת העיתונאיות המשיכה ללחוץ על הנקודה ואמרה: "זה נשמע כאילו את אומרת לישראלים ולפלסטינים לדבר עם קושנר וגרינבלט אבל לא עם פרידמן", השיבה הדוברת: "לא יצא לי לדבר עם השגריר אז אני מהססת להגיב עוד על מה שהוא אמר. לא הייתי שם. לא קראתי את הדברים ולא שמעתי את ההקשר שבו הם נאמרו. אבל חשוב לי להבהיר שעמדתנו לא השתנתה".

בהמשך, נשאלה הדוברת על דבריו של פרידמן לפיהם "פתרון שתי המדינות איבד ממשמעותו" והאם הדבר מוסכם על שר החוץ רקס טילרסון. נאורט השיבה: "מזכיר המדינה נמצא בטיסה כרגע, ראיתי אותו הבוקר אבל לא יצא לי לדבר איתו על כך".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בראיון לוואלה טוק 27.9.17 (לשימוש). ראובן קסטרו
"ההתנחלויות הן חלק מישראל וזו תמיד הייתה הציפייה שעליה כולם הסכימו". פרידמן בריאיון/ראובן קסטרו

בנוגע לקבלת הפלסטינים לאינטרפול אמרה דוברת מחלקת המדינה: "אנחנו עדיין עוברים על זה ומנסים להעריך את המצב. אנחנו מאוכזבים מן ההצבעה. זה מעניק לרשות הפלסטינית מעמד של מדינה באינטרפול. אנחנו מאמינים שההצבעה הייתה לא נחוצה. זו פוליטיזציה לא נחוצה של גוף אכיפת חוק. אנחנו גם מאמינים שהמהלך מסבך את המאמצים להשגת הסכם שלום היסטורי בין הצדדים".

לפני כן אמר נביל שעת, עוזרו של אבו מאזן, כי פרידמן הפגין "בורות מוחלטת לגבי עובדות החוק ועמדתה של ארצות הברית". לדבריו, הערותיו של השגריר "הן חדשות רעות מאוד עבור כל ניסיון עתידי של ארצות הברית לעשות שלום במזרח התיכון".

גם סאיב עריקאת, לשעבר ראש צוות המשא ומתן, תקף את השגריר האמריקני. בהצהרה שמסר, אמר כי דבריו "שגויים ומטעים" וכי "עמדות כאלו פוגעות בניסיונות המתמשכים להשיג שלום צודק ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים על בסיס גבולות 67'".

פרידמן: "ההתנחלויות הן חלק מישראל"

בריאיון אמר פרידמן: "אני חושב שההתנחלויות הן חלק מישראל, ולדעתי זו תמיד הייתה הציפייה בעקבות קבלת החלטה 242 ב-1967, והיא נותרה עד היום, ההחלטה המהותית היחידה שעליה כולם הסכימו. אני חושב שהרעיון היה שישראל תהיה זכאית לגבולות בטוחים, לא היו בטוחים בעיני כולם, ולכן ישראל תשמור על חלק משמעותי מהגדה המערבית והיא תחזיר את האזורים שלא נדרשים לה כדי לשמור על שלום וביטחון".

"זה בדיוק מה שישראל עשתה, היא מחזיקה ב-2% בלבד מהגדה המערבית. לדעתי הדבר תואם את החלטה 242 וזה היה הבסיס שבמשך 50 שנים הצדדים התקדמו לפיו. ברור שיש שיקולי ביטחון חשובים להתנחלויות הללו, הן חשובות מבחינה לאומית, היסטורית, דתית, ולדעתי המתנחלים רואים עצמם ישראלים וישראל מתייחסת למתנחלים כאל ישראלים. אלה העובדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully