וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: כל האופציות נגד הכורדים בעיראק פתוחות, ישראל לא תעזור

בעקבות משאל העם על עצמאות החבל, נשיא טורקיה איים בחריפות על הממשל בארביל, שאותו כינה "בוגדני". ארדואן אמר כי הוא שוקל צעדים כלכליים, דיפלומטיים - וגם צבאיים. הוא הזכיר כי ישראל היחידה שתמכה במהלך

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן איים היום (שלישי) על ההנהגה של חבל כורדיסטן בעיראק כי כל האופציות מונחות על השולחן בתגובה למשאל העם על עצמאות החבל, שהתקיים אתמול. משאל העם התקיים חרף איומי המדינות השכנות, התנגדות הממשלה בבגדאד ואזהרות הקהילה הבינלאומית מפני מלחמה אזורית שתפגע במאבק בארגון "המדינה האסלאמית".

בנאום שנשא בארמון הנשיאות באנקרה, הוא ציין כי הממשל הכורדי זכה רק לתמיכתה של ישראל - ותקף אותה על כך "אם הם לא יבטלו זאת, לא נוכל לנקוט בצעדים נוספים מול ישראל" אמר ביחס להשלמת הסכם הפיוס עם ישראל, שנחתם ביוני בשנה שעברה. הוא שב על איומיו לעצור את הזרמת הנפט מכורדיסטן, שמייצאת בכל יום מאות אלפי חביות נפט דרך טורקיה אל השווקים ברחבי העולם.

לפי תחנת הטלוויזיה הכורדית "רודאו", תוצאות ראשונות מצביעות על כך שיותר מ-90% מקרב המצביעים – 72% מבעלי זכות הבחירה – בחרו בעד התנתקות מעיראק. תוצאות סופיות צפויות להתפרסם רק ברביעי, אך בבגדאד כבר הבהירו כי הם שוללים משא ומתן על חלוקת המדינה.

דגל ישראל לצד דגלי כורדיסטן בעצרת תמיכה במשאל העם בארביל, 22 בספטמבר 2017. רויטרס
דגל ישראל לצד דגלי כורדיסטן בעצרת תמיכה בעצמאות/רויטרס

טורקיה, וגם איראן וסוריה, חוששות כי המהלך יתדלק את השאיפות הבדלניות בקרב הכורדים בשטחיהן, והיום העלה ארדואן את רף האיומים. "ההחלטה לקיים את משאל העם, שהתקבלה ללא התייעצויות, היא בגידה", אמר ארדואן, שהביע את אכזבתו מהמהלך של מנהיג החבל מסעוד ברזאני.

"כאשר נתחיל בסנקציות נגד הממשל הכורדי, לא יישאר בידים אף מקור הכנסה", הזהיר. "אז מה יכולה ישראל להציע להם? הם יינטשו כשנתחיל להטיל את הסנקציות שלנו, זה ייגמר כשנסגור את ברזי הנפט, כל ההכנסות שלהם ייעלמו והם לא יוכלו למצוא מזון כשהמשאיות שלנו יפסיקו להגיע לצפון עיראק".

החגיגות נמשכו עד לשעות הבוקר המוקדמות בארביל, בירת החבל הכורדי, והן כללו זיקוקים לצד ניפוף בדגלי הלאום הכורדים. תושבים רקדו בכיכרות כששיירות של מכוניות הפעילו את צופריהן לאות שמחה.

בכרכוכ, שבה חיים גם ערבים וטורקמנים, הרשויות שבשליטת הכורדים הסירו את העוצר שהטילו במהלך הלילה במטרה לשמור על הסדר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשיא טורקיה, ארדואן, בנואם בעצרת הכללית של האו"ם 19.9.17. רויטרס
מאיים על הכורדים. ארדואן/רויטרס

הכורדים בעיראק – חלק מהקבוצה האתנית הגדולה ביותר שנותרה ללא מדינה אחרי קריסת האימפריה העות'מאנית לפני מאה שאה – טוענים כי משאל העם מכיר גם בתרומתם למאבק בדאעש אחרי שהביס את צבא עיראק בקיץ 2014. המצביעים נשאלו לבחור "כן" או "לא" בתשובה לשאלה: "האם אתה רוצה שהמחוז הכורדי והאזורים הכורדיים מחוץ למחוז יהפכו למדינה עצמאית?".

ממשלו של ברזאני הבהיר כי ההצבעה לא מחייבת ומטרתה לשמש מנדט למשא ומתן עם ממשלת עיראק על העצמאות, אך ההתנגדות של בגדאד לא שככה. "אנחנו לא מוכנים לדון או לקיים דו-שיח סביב משאל העם מאחר שהוא לא חוקתי", אמר ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי.

אחרי סגירת הקלפיות אתמול, החלו צבאות עיראק וטורקיה בתמרון משותף בסמוך לגבול עם כורדיסטן. אחרי מתיחות ארוכה בין בגדאד לאנקרה, הצדדים הידקו את שיתוף הפעולה ביניהם במטרה לעצור את הניסיון כורדי להקים מדינה עצמאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully