וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה נדירה לעיר התת מימית שנחשפה - ונבנתה ע"י תמנונים

26.9.2017 / 9:45

הכירו את אוקטלנטיס - עיר בה חיים 15 תמנונים קודרים במבנים שלא היו מביישים את בני האדם. החוקרים שגילו את העיר מספרים שהם אפילו מגרשים משם פולשים לא רצויים

רויטרס

בסרטון - תמנון שאסף קליפות של אגוזי קוקוס מקרקעית הים, הצמיד אותן אחת לשנייה ובנה לעצמו מחסה

כבר אלפי שנים מחפשים בני האדם אחרי אטלנטיס - העיר האבודה מתחת לפני הים. כעת מסתבר שהרעיון של ערים תת-מימיות שטרם נחשפו אינו מופרך עד כדי כך, פשוט הן לא נבנו על ידי בני אדם, אלא על ידי תמנונים.

מוקדם יותר החודש פרסמו מדענים מאמר המתאר אתר שנחשף במימי מפרץ ג'רוויס באוסטרליה, ליד סידני, שם מתגוררים כ- 15 תמנונים קודרים (כן, זה באמת השם שלהם - gloomy octopuses). הם גרים שם בצפיפות גבוהה ו"הם מציגים אינטראקציות חברתיות מורכבות אחד כלפי השני". התמנונים החיים שם מתקשרים, נלחמים ואפילו "מפנים פולשים" בשל הצפיפות ביישוב שנוצר סביב מספר סלעים חשופים.

עוד בנושא
מדענים ישראלים גילו למה זרועות התמנון לא מסתבכות
צפו: תיעוד נדיר של תמנון מזנק מהמים ונאבק בסרטן

ככה זה נראה

החוקרים מאוניברסיטת אילינוי בארה"ב שמצאו את האתר במים מחוץ לחוף המזרחי של אוסטרליה, העניקו לו את השם "אוקטלנטיס" - והסבירו כי זהו אתר תת-מימי שנבנה כולו על ידי התמנונים, והוא השני מסוגו שהתגלה באזור. הגילוי מעניק תוקף לרעיון כי התמנונים הם לא בהכרח יצורים מתבודדים כפי שהעריכו חוקרים עד כה.

האתר הראשון נמצא כבר בשנת 2009 וזכה מהחוקרים לשם "אוקטופוליס", והאתר החדש ממוקם רק כמה מאות מטרים ממנו. באוקטופוליס התמקמו התמנונים סביב מה שנראה כמין חפץ מתכת מתוצרת אנושית באורך של כמטר, ולכן החוקרים העריכו כי פעילות אנושית השפיעה על הקמתה של העיר. אבל באוקטלנטיס אין שום אובייקט מעשה ידי אדם.

עוד באותו נושא

הוא קטן, סגול, יש לו עיניים ענקיות וגם אתם תתאהבו בו

לכתבה המלאה

ככה נראים החיים באוקטלנטיס

אז איך נראית אוקלנטיס? היישוב, שאורכו כ -60 מטר ורוחבו כ-13 מטרים, מקיף שלושה סלעים חשופים היוצאים מקרקעית הים. הוא כולל ערימות חול שנוצרו מהתחפרות של התמנונים בקרקעית, וערמות של צדפים שהושלכו מהיצורים שהתמנונים אכלו.

"אלה ערימות של צדפים, או למעשה מזבלה, שהיו מפוסלים ויצרו מאורות, מה שהופך את התמנונים למהנדסי איכות הסביבה האמיתים", אמרה ד"ר סטפני קנצלור, אחת ממחברי המחקר.

"חלק מהתמנונים נראו אפילו מגרשים בעלי חיים אחרים מהעיר שלהם", היא אמרה. "היו שם כמה מפגני איום בולטים, שבהם התמנון התמתח לכל אורכו בתנוחה זקופה והמעטה שלו הקדיר. לעתים קרובות, דג שצופה בהתנהגות הזאת יברח מהמקום במהירות".

עוד הצצה לעיר התמנונים

החוקרים מסבירים שיש דבר אחד ברור מאוד לגבי תמנונים: יש להם אינסטינקט הגנה עצמית חזק מאוד. השריון והמאורות שלהם הן דרכים להדוף את הטורפים. בהתליך האבוליציוני הם התפתחו, ואיבדו את הקונכיות שבהן חיו, מה ששחרר את גופם כדי לזוז יותר, אך גם השאיר אותם חשופים יותר לתקיפות. כדי להעביר את החיים בגוף רך ופגיע, הם השתמשו בשכל שלהם בכדי להחמוק מסכנות - קצת כמו שבני האדם בחרו להתגבר על החשדות שלנו זה כלפי זה ולהתאסף יחדיו כדי לחיות בערים.

ווזו העיר הראשונה שנמצאה - אוקטופוליס

  • עוד באותו נושא:
  • תמנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully