וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בגרמניה: מרקל זכתה בכהונה רביעית; הישג לימין הקיצוני

25.9.2017 / 5:00

אף שנחלשה משמעותית, מפלגתה השמרנית של הקנצלרית הביסה את הסוציאל-דמוקרטים, שרשמו תוצאה גרועה עוד יותר. לראשונה זה יותר מחצי מאה, הימין הקיצוני יאייש את הבונדסטאג, כשסיים במקום ה-3: "רעידת אדמה פוליטית". מרקל: "נאזין לחששות מצביעי הימין הקיצוני"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מפלגתה של אנגלה מרקל זכתה ברוב הקולות בבחירות לפרלמנט בגרמניה, מה שסולל את דרכה של הקנצלרית לכהונה רביעית - כך עולה הבוקר (שני) מספירת מרבית הקולות. זאת על אף היחלשותה והצורך שלה בקואליציה, לצד ההישג של מפלגת הימין הקיצוני, שסיימה במקום השלישי אחרי הסוציאל-דמוקרטים, שנחלו תבוסה קשה.

הגוש השמרני בראשות מרקל איבד קולות רבים לטובת הימין הקיצוני, שלראשונה זה יותר מחצי מאה יאייש את הבונדסטאג עם 12.5% מהקולות - יותר ממה שחזו הסקרים עבור "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD). גוש הימין של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU), בראשות הקנצלרית, זכה רק ב-33.3% מהקולות - בהשוואה ל-41.5% מקולות הבוחרים שגרפה המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) לפני ארבע שנים.

זו התוצאה הגרועה ביותר של השמרנים מאז 1949, כשיריביהם העיקריים, הסוציאל-דמוקרטים, ספגו מכה קשה עוד יותר - רק 20.5% הצביעו בעדם, הנתון הנמוך ביותר מאז 1933.

בנאום הניצחון שלה, הודתה מרקל כי מדובר בתוצאה מעט מאכזבת והתייחסה להישג שרשם הימין הקיצוני. "נקשיב לדאגות שלהם", הבטיחה בפני תומכיה במטרה להשיג את הקולות שאבדו ל"אלטרנטיבה לגרמניה". עם זאת, היא הדגישה: "קיבלנו מנדט מהעם לשלוט".

עוד בוואלה! NEWS:
"קשה לכם בפקק? לנו יותר": מובילי מחאת הנכים מחריפים את המאבק
דור הולך ונעלם: המחאה נגד היועמ"ש בפתח תקווה מצטמצמת
ביטול טיסות ותמרונים צבאיים: איראן וטורקיה במסר לכורדים

אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה בנאום ניצחון הבחירות בגרמניה, 24 בספטמבר 2017. רויטרס
רוצה להשיג את הקולות האבודים. מרקל בנאום הניצחון בברלין/רויטרס

ב-AfD חגגו את ההישג הגדול. "נרדוף את מרקל, נקבל בחזרה את העם ואת המדינה שלנו", אמר אלכסנדר גאולנד, אחד משני מנהיגי המפלגה. "גרמניה חוותה רעידת אדמה פוליטית חסר תקדים", כתבה פראוק פטרי, בכירה המפלגה שנוסדה רק ב-2013. עם זאת, יתר חמש המפלגות הבהירו כי לא ישתפו עם AfD פעולה.

המפלגה הליברלית (FDP) בראשות כריסטיאן לינדנר, הדוגלת בהפרטה ותומכת בשוק החופשי וממוקמת בימין-מרכז, זכתה ל-10.7% מהקולות ושבה לבונדסטאג. יחד עם מפלגת הירוקים, שזכתה ב-9.2%, הן שתי השותפות האפשריות של מרקל, שתתקשה להקים קואליציה חלשה. מפלגת "השמאל" הרדיקלית תהיה למפלגה הקטנה ביותר, עם 8.9% מהקולות בלבד.

החלוקה הסופית של המושבים בבונדסטאג תיקבע רק בעוד כמה ימים, בשל שיטת הבחירות המשולבת בגרמניה.
598 המושבים מתחלקים לשניים - 299 נציגים נבחרים בבחירה ישירה ב-299 המחוזות האלקטורליים בגרמניה, ואילו היתר לפי רשימות מפלגתיות.

לעתים, יוגדל הבונדסטאג במושבים נוספים אם מפלגה קיבלה יותר קולות בבחירה היחסית מאשר בבחירה השמית, שבה נהוגה השיטה "המנצח לוקח הכל". בפרלמנט היוצא היו 630 מושבים, אך בזה הנוכחי יהיו שש מפלגות בהשוואה לארבע.

מרטין שולץ מנהיג הסוציאל דמוקרטים מחכה לתוצאות הבחירות בגרמניה 24 בספטמבר 2017. רויטרס
תבוסה מרה. שולץ בנאום ההפסד, הערב/רויטרס

הסוציאל-דמוקרטים הבהירו כבר כי לא ישובו על התסריט הנוכחי ויישארו באופוזיציה. סגן יו"ר המפלגה אמר כי המנהיג מרטין שולץ, שעוד הביע אופטימיות בימים האחרונים כי יצליח לשנות את המאזן, יישאר בתפקידו למרות התוצאות המאכזבות. לדבריו, המפלגה לא תצטרף לממשלה ותישאר באופוזיציה.

"זהו יום קשה ומר עבור הסוציאל-דמוקרטים בגרמניה", הודה שולץ בנאום הפסד בפני תומכי המפלגה בברלין, שבו הבהיר כי היא לא תחבור שוב לקואליציה. "לא השגנו את המטרות שלנו". למרות זאת, שולץ אמר כי הוא יתמודד בפריימריז הקרובים על ראשות המפלגה.

אלכסנדר גאולנד מחכה לתוצאות הבחירות בגרמניה 24 בספטמבר 2017. רויטרס
הצלחה מעבר למצופה. מנהיג הימין הקיצוני גאולנד צופה במדגמים/רויטרס

אחוז ההצבעה מקרב 61.5 מיליון בעלי זכות הבחירה היה 75.9%, עלייה בהשוואה ל-2013, אז הצביעו 71.5% מהקולות. על אף העלייה במספר האנשים שיצאו אל הקלפיות ברקע הקריאות של מנהיגי המדינה לא להיות שאננים ולא לאפשר לקיצונים להתחזק, ה-AfD תאייש את הבונדסטאג
ומאיימת לערער את הפוליטיקה היציבה שאפיינה את גרמניה מאז תום המלחמה.

"קברני הדמוקרטיה" נכנסו לפרלמנט

ה-Afd היא מפלגת הימין הקיצוני הראשונה שתיכנס לבונדסטאג אחרי יותר מחצי מאה, לאחר שניצלה את משבר הפליטים והתחזקות הגל הלאומני באירופה כדי לצבור תמיכה בשנתיים האחרונים. בבחירות הקודמות ב-2013 היא לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה 5%, אך מאז היא נכנסה ל-13 מתוך 16 הפרלמנטים האזוריים בגרמניה.

אחרי ניצחונה, מרקל מצטרפת להלמוט קוהל, מורה הרוחני שאיחד את גרמניה, ואל קונראד אדנהאור, שהוביל את שיקומה של גרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה, כקנצלרים היחידים אחרי המלחמה שזכו בארבע מערכות בחירות רצופות.

(עדכון ראשון: 19:00)

בחירות בגרמניה 24.9.17. רויטרס
עצרת בחירות, היום/רויטרס
ספירת הקולות בקלפיות בבחירות בגרמניה, 24 בספטמבר 2017. רויטרס
ספירת קלפיות, הערב/רויטרס
מפלגתה של מרקל זכתה ברוב המושבים בבחירות בפרלמנט: "רוצה להחזיר את קולות הימין הקיצוני". רויטרס
תומכי מרקל חוגגים את התוצאות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully