וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורדים בסוריה מצביעים על הקמת מוסדות שלטון: "יום היסטורי"

23.9.2017 / 18:48

תושבי שלושת המחוזות המרכיבים את הממשל הכורדי בצפון המדינה בוחרים נציגים לקהילות המקומיות, בשלב ראשון מבין שלושה להקמת שלטון אוטונומי חרף התנגדות דמשק, אנקרה וגם וושינגטון. הם מכחישים שהם מחפשים עצמאות כמו אחיהם בעיראק, אך מכריזים: "הם כבר לא ידכאו אותנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

הרשויות הכורדיות בצפון סוריה ערכו אתמול (שישי) בחירות מקומיות באזורים שבשליטתם, בשלב הראשון מתוך שלושה שמטרתם להקים מוסדות שלטון ולבסס את האוטנומיה האזורית שלהן.

"זהו יום היסטורי עבורנו, האזרחים בוחרים את דרך החיים, הפוליטיקה והכלכלה שלהם", אמר רנאס אחמד, בן 25, אחד מבין עשרות שהצביעו עבור הקהילה המקומית הנבחרת. המצביעים נדרשים לבחור נציגים לכ-3,700 קהילות הפרוסות ברחבי שלושת המחוזות המרכיבים את האוטונומיה הכורדית מאז 2011, אז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה.

השלב השני, יתקיים בנובמבר, בבחירות למועצות אזוריות, והתהליך יסתיים בינואר, אז יתקיימו בחירות לאסיפה שאמורה לשמש פרלמנט לממשל הפדרלי בצפון סוריה.

קלפי בעיר קמישלי, סוריה, במסגרת הבחירות המקומיות של הכורדים, 22 בספטמבר 2017. רויטרס
התושבים היו משוללי זכויות. קלפי בעיר קמישלי, אתמול/רויטרס

הבחירות מצביעות על שאיפות הארגונים הכורדיים ושל בעלי בריתם, שהשתלטו על כרבע משטחה של סוריה. מטרתם המוצהרת היא להבטיח שלטון אוטנומי כחלק ממערכת שלטון פדרלית בכל סוריה, והם מתעקשים שהם אינם פועלים בדומה לכורדים בצפון עיראק, שאמורים להצביע על עצמאותם ביום שני.

עם זאת, תכניותיהם לאטונומיה זוכות להתנגדות מצד ממשלת סוריה בדמשק, מצד טורקיה השכנה וגם מצדה של ארצות הברית, שלוחמת יחד עם המיליציה הכורדית (YPG) נגד דאעש.

משטרו של בשאר אסד, שכובש מחדש שטחים נרחבים במדינה מידי המורדים וארגוני ג'יהאד עולמי בסיוע רוסיה ואיראן, הבטיח להשתלט מחדש על כל שטחה של סוריה. על אף שה-YPG ודמשק נמנעו מעימותים במשך רוב תקופת הלחימה, המתיחות בין הצדדים גברה לאחרונה בשל המרוץ המקביל שלהם לכיבוש דיר א-זור מידי דאעש.

"זאת הפעם הראשונה שבה אני מצביע", סיפר מוחמד מוראד חליל, אדם בשנות ה-50 לחייו ואחד מעשרות אלפי כורדים סורים שלא קיבלו אזרחות. "חייתי כל חיי ללא אזרחות. לא יכולנו לנשום, לא קיבלנו שום זכויות. זה לא כמו בעבר שהם יכלו לדכא אותנו. יש לנו כוח, יש לנו צבא - הכל, תודות לאלוהים, ל-YPG ול-YPJ", אמר בהתייחסו למיליציית הנשים הקשורה ל-YPG, שדגלה התנוסס בקלפי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
תושבים נרשמים להצבעה בקלפי בעיר קמישלי, סוריה, 22 בספטמבר 2017. רויטרס
תושבים נרשמים להצבעה בקלפי בעיר קמישלי, סוריה, 22 בספטמבר 2017/רויטרס

המבנה הפוליטי הצפוי לקום בסוף התהליך מתבסס על רעיונותיו של עבדאללה אוצ'לאן, מנהיג מפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK) הכלוא בטורקיה אחרי שהנהיג התקוממות נגד השלטונות במשך שלושה עשורים. טורקיה רואה בהתחזקות הכורדים בסוריה איום על ביטחונה.

המפלגות הכורדיות הבולטות, שמתבססות סביב ה-PYD - מפלגת האיחוד הדמוקרטי - טוענות כי מערכת השלטון שלהן תאמץ לחיקה את כל הקבוצות האתניות והדתיות ברחבי צפון סוריה.

עם זאת, ה-YPG זוכה לעוינות מצד ארגוני מורדים ערביים, שלחמו באסד מאז תחילת המלחמה והאשימו את הכורדים בשיתוף פעולה עם הרודן נגדם - טענות שאותן מכחישים ב-YPG. ה-YPG נלחם בדאעש במסגרת קואליציית המורדים הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, הנתמכץ על ידי ארצות הברית, וכוללת גם לוחמים ערבים ואחרים.

הבחירות לא מתקיימות בכל השטחים שבידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים - הערים מנבג' וטבקה, הסמוכות לא-רקה ומאוכלסות ברוב ערבי, אינן חלק מהסדר הפוליטי החדש - אולם הן יוכלו להצטרף בעתיד אם ירצו בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully