וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: רמות המוגלובין גבוהות בדם עלולות להרוג את העובר

25.11.2000 / 13:56

מדענים מצאו כי שיעור הלידות שהסתיימו במות העובר גדול יותר אצל נשים בעלות רמות גבוהות של המוגלובין, נושא החמצן בכדוריות האדומות שבדם; התגלית עשוייה למנוע הפלות בעתיד

מאת מוטי גל

נשים בעלות רמות גבוהות של המוגלובין, המרכיב המצוי על כדוריות הדם האדומות ואחראי על קשירת ושחרור חמצן, בעלות סיכון גבוה ללידת עובר מת - כך עולה ממחקר חדש שנערך בשבדיה. המחקר, שנערך ע"י מכון קרולינסקה שבשטוקהולם ופורסם בגליון האחרון של ירחון ההסתדרות הרפואית האמריקאית, עשוי לתת רמז לטרגדיה קשה של יולדות רבות ברחבי העולם.

המחקר הקיף 1,400 יולדות שבדיות. מתוכן, אלו אשר היו בעלות רמות המוגלובין גבוהות בדמן, היו בעלות סיכון כפול למות העובר שברחמן, החל מהחודש החמישי ואילך. הפרעות בשילייה ופגמים מולדים הינן הסיבות הבולטות ללידת עובר מת.

כ-250 אלף לידות מסתיימות במות העובר מידי שנה בארצות הברית, אולם ביותר מ-80 אלף לידות כאלה הסיבה למוות אינה ברורה.

רמות גבוהות של המוגלובין עשויות להיגרם בשל עישון, אשר נקשר אף הוא ללידת עוברים מתים. אולם המחקר לא מצא קשר של ממש בין עישון להמוגלובין. סיבות אחרות לרמות המוגלובין גבוהות כוללות פגמים בלב או מינון יתר של ברזל.

זהירות מהתופעה ההפוכה, אנמיה

דם אשר מכיל רמות גבוהות מידי של המוגלובין נוטה להיות דביק ומתקשה בזרימה דרך כלי דם קטנים במיוחד. זו עשוייה להיות הסיבה להפרעה בזרימת דם דרך השילייה המזינה את העובר. אנמיה, שהינה מצב הפוך בו רמות ההמוגלובין נמוכות, הינה מצב מסוכן ושכיח הרבה יותר בנשים הרות המטופלות לשם כך בתחליפי ברזל. עם זאת, גם אז יש להיזהר שכן מינון יתר של ברזל עשוי להגדיל את רמות ההמוגלובין, ולהפוך את המצב לכדי סיכון למות העובר.

הממצאים מעידים על הצורך בשמירת הריון וביצוע הבדיקות הנדרשות במהלך ההריון, לנשים בעלות רמות המוגלובין גבוהות. לא קיים טיפול למקרים רבים של רמות המוגלובין גבוהות, אולם נשים אלו יוכלו עתה לנקוט במשנה זהירות. אם יימצאו סימנים למצוקה עוברים, יוכלו הרופאים לזרז את הלידה או לפעול בצעדים אחרים כדי להציל את העובר ממוות.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully