וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו אחרי הפגישה עם טראמפ: דורשים לפנות את איראן מכל סוריה

ראש הממשלה תיאר את הפגישה עם נשיא ארה"ב כחיובית וטובה, ואמר כי הוא חולק עמו עמדה משותפת לגבי הסכם הגרעין עם איראן - בניגוד לממשל הקודם של אובמה. "יש רצון של האמריקנים לתקן אותו"

תום זואילי

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (שני) לאחר פגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בניו יורק כי הוא חולק עמו "עמדה זהה" לגבי הסכם הגרעין עם איראן - בהשוואה לממשלו הקודם של ברק אובמה. עוד אמר ראש הממשלה כי ישראל דורשת את הוצאות כל הכוחות האיראניים מסוריה.

לדברי נתניהו, "יש רצון של האמריקנים לתקן את ההסכם על הליקויים בו, ואני הצעתי דרך אפשרית לעשות זאת, תכנית איך לעשות זאת, כמובן שהסעיף המרכזי הוא בסעיף התפוגה של ההגבלות על הסכם הגרעין. התיקון העיקרי שנדרש הוא בסעיף שקובע שההסכם יפוג תוך עשור – בתוך שמונה שנים תהיה להם אפשרות לגישה קצרת טווח לגרעין".

כמו כן, נתניהו ייפגש הלילה בשולי עצרת האו"ם בניו יורק עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, בפגישה פומבית ראשונה בין שני המנהיגים.

בהודעת הבית הלבן נמסר כי "בפגישת טראמפ ונתניהו השניים דנו בשיתוף הפעולה בין המדינות ובצורך להתנגד להתחזקות ההשפעה האיראנית במזרח התיכון ובפתרון המשבר בסוריה, באופן שישמור על האינטרסים הביטחוניים של ישראל". עוד נמסר כי, "שני המנהיגים דנו במאמצים להשגת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. הנשיא טראמפ הבטיח בפגישה כי תחת ממשלו ובעזרתה של שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי, תתנגד ארצו ליחס הבלתי-הוגן שלו זוכה ישראל באו"ם".

פגישת טראמפ-נתניהו. לשכת העיתונות הממשלתית
טראמפ נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

נתניהו אמר כי "השיחה הייתה טובה מאוד וממצה מאוד, אווירה חיובית ואוהדת. יש פה שינוי גישה של המערכת האמריקנית כלפי איראן, היא גם גוררת שינוי במערכת הבינלאומית". לדבריו, "הבעיה שאני רואה היא לא אם איראן תפר את ההסכם אלא מה שקורה אם איראן תקיים אותו. עניין האכיפה לא מטפל בבעיה הגדולה יותר, עצם קיומו של ההסכם. אני הבעתי את עמדתי בצורה הכי ברורה: או לבטל או לשנות את ההסכם, כי אם לא ישנו אותו הוא יוביל לאיראן גרעינית".

נתניהו הוסיף כי "ממשל אובמה ראה באיראן פתרון לבעיות במזרח התיכון והממשל הזה רואה באיראן את שורש הבעיות במזרח התיכון". על יתר המעצמות שחתומות של הסכם הגרעין אמר: "מה שחשוב זה העמדה האמריקנית. מאז שהנשיא טראמפ העלה את הכוונות שלו להתייחס להסכם – יש פעילות שלא הייתה קיימת מצד המעצמות וניסיונות להציע פתרונות שלא היו קודם. לכן, מה שמכריע זה קודם כל העמדה של ארצות הברית, וזה יביא בהכרח לשינוי כזה או אחר. הובלה אמריקנית היא מכרעת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מיליציה שיעית בשירות איראן במזרח התיכון. AP, מערכת וואלה! NEWS
"ההתנגדות נרחבת יותר מקו מסוים". חיילי מיליציה שיעית בשירות איראן/מערכת וואלה! NEWS, AP

על הדרישה לפנות נוכחות איראנית מהאזור אמר ראש הממשלה כי "היא נוגעת לכל סוריה", ולא רק לגבול. "ההתנגדות שלנו נרחבת יותר מקו מסוים. זה נכון שיש מפקדים איראניים ולוחמים איראניים שלא פעלנו מולם אבל המצב הזה היה תקף עד לפני חודשיים שלושה. יש התבססות איראנית שיטתית עכשיו שמטרתה להפוך את סוריה לקולוניה איראנית פעמיים – גם כלכלית וגם צבאית.

"יש כאן דבר קטן שצריך להתנגד לו באיבו. הם מדברים ומתכוונים להביא כוחות וכלים, זה דבר שאני מתריע בפניו, לא נחשב בחיבוק ידיים. עמדתי בפירוט על האינטרסים הביטחוניים גם מול איראן וגם מול איראן בסוריה וגם מול הפלסטינים", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואבו מאזן בהלוויתו של הנשיא שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"לא שיניתי את עמדתי מאז נאום בר אילן". נתניהו ואבו מאזן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

על הניסיונות לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים אמר נתניהו כי הוא "שותף לרצון להגיע לשלום עם הפלסטינים אבל אני עומד על אותם אינטרסים חיוניים. המטרה היא שלום וביטחון, ביטחון ושלום. לא יהיה שום שלום אם לא נוכל לעגן את הביטחון של מדינת ישראל. בביקור בארץ כבר פירטתי מה המשמעויות של התהליך. ישראל תמיד תישאר עם שליטה ביטחונית ממערב לירדן, אני לא רוצה להיכנס לשאלה של הגדרות איך מכנים את זה, לא שיניתי את עמדתי מאז נאום בר אילן". נתניהו הוסיף כי יש לו רצון עז לקדם את המשא ומתן מול הפלסטינים, "וגם את הנושא של פיוס כללי עם העולם הערבי".

על המפגש שקיים עם נציגי יהדות ארצות הברית, אמר כי "הסברתי להם את המאמצים שאנחנו עושים בעניין הרחבת הרחבה בכותל ואמרתי להם שמיניתי את משה נסים שייתן המלצות בנושא הגיור. הסברתי להם שזו בעיה מבנית. הרצון שלי הוא לראות את ישראל כבית לכל היהודים, זה תמיד מתנגש עם עמדת יסוד שגם ראש הממשלה בן גוריון התמודד אתה".

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully