וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מציג ליקויים במוכנות צה"ל למלחמה - ומטיל אחריות על הדרג המדיני

18.9.2017 / 10:09

ועדת המשנה לחוץ וביטחון צפויה להגיש לכנסת את הדוח - שחלקו המצומצם בלבד יפורסם לציבור - ובו ביקורת שמופנית גם כלפי הממשלה והעומד בראשה. בשל כך, ח"כ קיש נמנע מלחתום על מסקנותיה - בעוד יו"ר הוועדה דיכטר, גם הוא חבר בליכוד, חתם

דוח חדש מציג ליקויים במוכנות צה"ל למלחמה - כל הפרטים

- דוח חברי ועדת החוץ והביטחון מציג ליקויים במוכנות צה"ל למלחמה, ומפנה ביקורת כלפי הדרג המדיני
- העומד בראש הוועדה, ח"כ אבי דיכטר מהליכוד, חתם על מסקנותיה
- ח"כ יואב קיש, גם הוא מהליכוד, סירב לחתום
- מדובר בדוח של ועדת משנה בראשות עפר שלח, שחלקו המצומצם בלבד יפורסם לציבור

אבי דיכטר, יעקב פרי, ראש השב"כ נדב ארגמן, ועדת חוץ וביטחון, כנסת. מרץ 2017. רוני כנפו
חתם על המסקנות, שחלקן מבקרות את הדרג המדיני. דיכטר/רוני כנפו

דוח ועדת החוץ והביטחון, שצפוי להיות מוגש לכנסת בשבוע הבא, מצביע על ליקויים חמורים במוכנותו של צה"ל למלחמה. בדוח מופנית ביקורת קשה כלפי הממשלה, שבעקבותיה סירב חבר הוועדה, ח"כ יואב קיש מהליכוד, לחתום על המסקנות שמטילות חלק מהאחריות על הדרג המדיני, לרבות ראש הממשלה בנימין נתניהו. בניגוד לקיש, יו"ר הוועדה אבי דיכטר, גם הוא מהליכוד, חתם על מסקנות הדוח.

מדובר בדוח של ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד), שנולד בעקבות דיונים מקצועיים שליוו את התכנית הרב שנתית של צה"ל. בשל הרגישויות והמידע המסווג שהוא מכיל, חלק מצומצם בלבד ממנו יפורסם לציבור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
הדוח מכיל ביקורת על הדרג המדיני. נתניהו/רויטרס

בפברואר האחרון פורסם דוח מבקר המדינה על היערכות מערכת הביטחון לאיום המנהרות במבצע "צוק איתן", ובו נמתחה ביקורת חריפה על הדרג המדיני וכן על התנהלות הקבינט המדיני-ביטחוני במהלך המבצע.

"נתניהו ידע על המנהרות ב-2013, אך הנושא היה שולי בסדר העדיפות"

המבקר קבע אז כי ישראל נתפסה לא ערוכה לרשת המנהרות שהפעיל חמאס, וכי לא גובשה תורת לחימה נגד המנהרות, על אף שהאיום מוכר למערכת הביטחון זה 25 שנה. המבקר קבע כי לצה"ל ולממשלות ישראל היו הזדמנויות רבות להיערך לאיום התת-קרקעי, אולם בשל שורה של כשלים וליקויים לא גובש מודיעין מספק ולא פותחה תורת לחימה או אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו לצה"ל להתמודד עם האיום. ולכן, במבצע שהתקיים בקיץ 2014 - שבמהלכו עשה חמאס את השימוש הנרחב ביותר במנהרות - הופתעה ישראל ונאלצה לאלתר כדי להילחם בסכנה הנשקפת מהן.

עוד קבע אז המבקר, כי נתניהו ויעלון הסתירו משרי הקבינט מידע על איום המנהרות לפני "צוק איתן" - ובמהלכו. נתניהו עודכן על איום המנהרות ברצף מאז שנת 2013, אף הנושא בכל זאת נחשב שולי בסדר העדיפות הלאומי. בפועל, קבע המבקר, הלוחמים בשטח פעלו באלתור, בלי מודיעין מוקדם או אמצעים הולמים נגד המנהרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully