וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבכורה של טראמפ וההברזה של פוטין: עצרת האו"ם תיפתח מחר

18.9.2017 / 17:40

בפעם ה-72 יתכנסו מנהיגי העולם במטה הארגון בניו יורק, וינאמו על הנושאים הבוערים שעל סדר היום. העיניים יהיו נשואות אל נשיא ארה"ב, וכן אל אלו שלא הגיעו - נשיאי רוסיה וסין. על הפרק: צפון קוריאה, איראן - וגם תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

העצרת הכללית ה-72 של האו"ם תיפתח מחר (שלישי) בניו יורק, כשעיני רוב העולם נשואות לנאום שיישא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שלו תהיה זו הופעת הבכורה על במת הארגון. קשה להמר על הטון ועל הגישה שיציג טראמפ, שבעבר ביקר לא אחת את האו"ם ותהה על הצורך במימונו - אך כך או כך הוא צפוי להיות שונה ב-180 מעלות מסגנון נאומיו של קודמו בתפקיד ברק אובמה בשמונה השנים הקודמות.

מנגד, יבלטו בהעדרם שורת מנהיגים בכירים, ובראשם נשיאי רוסיה וסין. ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג שומרים על יחסים קרובים, בעוד שהם מצויים במחלוקות עמוקות עם הממשל האמריקני, בין היתר סביב המלחמה בסוריה ותכנית הגרעין של קוריאה הצפונית.

נשיא ארה"ב טראמפ, 3 בספטמבר 2017. רויטרס
הופעת בכורה על במת האו"ם. טראמפ/רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותמים על שורת הסכמים בבייג'ינג, 25 ביוני 2016. רויטרס
ייעדרו מהעצרת. פוטין וג'ינפינג/רויטרס

עוד נושאים מרכזיים השנה יכללו את איראן. נשיאה חסן רוחאני ינאם פעם נוספת, כשהוא צפוי להתייחס ללחץ שמפעיל ממשל טראמפ על טהראן ואיומיו לסגת מהסכם הגרעין. מן הצד השני, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שייפגש עוד הערב עם טראמפ, יעלה בפניו את חששותיה של ישראל מפני העסקה ומפני התבססותה של איראן בסוריה.

בנוסף לכך, יעסקו מנהיגי העולם בהתחממות הגלובלית - סוגיה שספק אם טראמפ, שפרש מהסכם האקלים, יתייחס אליה, הטרור העולמי והמשבר במיאנמר. מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל בעבר, אונג סן סו צ'י, תיעדר מהעצרת כדי להתמודד עם הקטסטרופה בבית, אחרי שכמעט חצי מיליון מבני מיעוט הרוהינגיה המוסלמים נמלטו מאימת כוחות הביטחון בשבועות האחרונים.

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בפתיחת עצרת האו"ם. 25 בספטמבר 2013. AP
צפוי להתייחס ללחץ שמפעיל ממשל טראמפ על טהראן. רוחאני בעצרת האו"ם ב-2013/AP
אונג סן סו-צ'י, פעילת זכויות אדם ממיאנמר, בטקס קבלת פרס נובל לשלום, אוסלו, 16 ביוני 2012. רויטרס
תיעדר מהעצרת כדי להתמודד עם הקטסטרופה בבית. סו צ'י/רויטרס

הופעת בכורה ירשום גם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שנבחר לתפקיד לפני ארבעה חודשים, ומאז הוא מנסה לקדם רפורמה מקיפה באיחוד האירופי, לנוכח הברקזיט, משבר המהגרים והתחזקות הימין הקיצוני ביבשת. שותפתו לחזון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שעסוקה בבחירות שיתקיימו בסוף החודש, תיעדר מהעצרת.

מנגד, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי תישא את נאומה השני בעצרת, בזמן שהיא מתקשה לקדם את הברקזיט ומתמודדת עם פופולריות ירודה. היא תיפגש עם טראמפ, אחרי שביקרה את דבריו בעקבות הפיגוע במטרו בלונדון, כשטען שהחשודים היו ידועים לרשויות.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון בפסגת G20 בהמבורג. רויטרס
מרקל ומקרון/רויטרס
תרזה מיי 12 ביוני 2017. רויטרס
תישא את נאומה השני בעצרת. מיי/רויטרס

טראמפ ייפגש גם עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה ונשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין, שעמם הוא צפוי לדון באריכות במאמצים לבלום את קוריאה הצפונית. נשיא ארצות הברית גם יקיים דיון עם מנהיגים מאמריקה הלטינית, כשגולת הכותרת תהיה המשבר בוונצואלה והידרדרותה לכדי דיקטטורה. בבית הלבן הבהירו כי טראמפ לא ייפגש עם הנשיא המוקצה ניקולס מדורו כשזה יגיע לניו יורק.

עוד מנהיגים שיחלקו כבוד עם האו"ם הם עבדאללה מלך ירדן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השלושה ייפגשו עם טראמפ וידונו עמו במאמצים להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, אך בממשל הנמיכו ציפיות מבעוד מועד ואמרו כי לא צפויה פריצת דרך משמעותית בנושא.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין בבית הלבן. 30 ביוני 2017. רויטרס
ידונו במאמצים לבלום את קוריאה הצפונית. מון וטראמפ/רויטרס
עבדאללה מלך ירדן הגיע לרמאללה לפגישה עם אבו מאזן. רויטרס, רויטרס
ידונו עם טראמפ בתהליך השלום. אבו מאזן ועבדאללה/רויטרס, רויטרס

גם המשבר במפרץ וסוגיית משאל העם של הכורדים בעיראק תהיה באג'נדה של באי העצרת. אמיר קטאר תמים חמד א-ת'אני ייפגש עם טראמפ, שהיה אחד הזרזים לתחילת החרם על הנסיכות, שאותה האשים במימון טרור אחרי ביקורו בערב הסעודית במאי האחרון. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שמתנגד למשאל שמקדמים הכורדים בעיראק, צפוי לדון עם טראמפ בנושא וכן על חששו מפני שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לכורדים בסוריה.

ביקורו האחרון של ארדואן בוושינגטון הסתיים בתקרית דיפלומטית, כשמאבטחי השגרירות הטורקית הכו מפגינים כורדים שמחו נגד הנשיא. מאז הועמדו לדין כמה מהמעורבים, למורת רוחה של אנקרה.

ארדואן נואם בפרלמנט באנקרה 25 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
חושש משיתוף פעולה בין ארה"ב לכורדים בסוריה. ארדואן/רויטרס, רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
יקיימו פגישה נוספת. טראמפ ואמיר קטאר א-ת'אני/רויטרס

לכאורה, לכל מנהיג מוקצית כרבע שעה, אך הנאומים נוטים להתארך הרבה מעבר לכך. זכורים במיוחד אלו נאומיהם של מנהיג קובה פידל קסטרו, שקבע ב-1960 שיא עם 269 דקות נאום. אל המקום השני הגיע שליט לוב מועמר קדאפי, שב-2009 דיבר במשך יותר מ-90 דקות במהלך נאומו הראשון בעצרת, שכלל תיאוריות קונספירציה משונות וקריעת מסמכי או"ם.

עוד נאומים זכורים במיוחד היו של נשיא ונצואלה הוגו צ'אבז ב-2006, אז השתלח בנשיא ג'ורג' וו. בוש וכינה אותו שטן, נאומיו של נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד, שאמר כי ארצות הברית וישראל אחראיות ל-11 בספטמבר, וכן האקדח של יאסר עראפת, שהציג אותו בנאומו ב-1974.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully