וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אף אחד לא מאמין לאבי גבאי": הפרלמנט הירושלמי במלחה

איתן מזרחי

23.9.2017 / 13:29

שבעת הירושלמים הוותיקים מתכנסים מדי שבוע בקניון בעיר ומשוחחים על המשבר בהדסה, על טיולים בעולם ועל נתניהו. מה הם חושבים על השרים בנט ושקד? ומה עתידו של העם היושב בציון? שולחן ערוך, ביקור בין פרלמנטים: כתבה שנייה

סניף ארומה בקניון מלחה, ירושלים. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
סניף ארומה בקניון מלחה בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

פרלמנט העברית בירושלים מתכנס מדי שבוע בקניון מלחה בעיר לשיחה מעמיקה. מיישי שחזר לאחרונה מחצי האי קמצ'טקה שברוסיה; אריה שהיה איש משאבי אנוש ונוסע הלילה ללונדון; מוטי – מורה שהפך לעיתונאי; מרסל האינטלקטואל שהיה דיפלומט כלכלי ויפתח עוד מעט בנאום מרתק על פשיזם וכיבוש; וצ'ארלי, עיתונאי שיושב מימיני. דורון ומלי לא הגיעו היום כי הם עסוקים בקייטנת סבתא וסבא. כולם פנסיונרים עסוקים בשיא כוחם המבקשים לעצמם קצת זמן איכות ביחד.

מיישי מספר בהתרגשות כי חזר מהמזרח הרחוק הרוסי לאחר שנסע לשם לרגל סיור צלמים בקצה העולם. קמצ'טקה היא ארץ בראשית בקצה רוסיה. כאשר יורד הלילה במוסקבה עולה השחר בקמצ'טקה - ארץ של הרי געש, קרח נצחי על פסגות ההרים, ובעמקים הירוקים הדובים הגדולים נהנים מתפריט עשיר של צמחים ודגי סלמון ענקיים. מיישי מספר כי זה מסע ארוך להגיע לשם. עוברים תשעה אזורי זמן בעשרות שעות של טיסות, שמסתיימות בטיסה מפחידה בהליקופטר רוסי עתיק.
לדבריו, החוויה היא לא רק המקום אלא גם חבורה של ישראלים, צלמים חובבים, שבוחרים בקצה העולם כדי לצלם דוב ענק ממרחק של מטרים ספורים כשהוא צד לו בנחת דגי סלמון ענקיים, ואתה ממש לא מעסיק אותו.

"הדתיים הלאומיים החליטו לנהל את המדינה"

"נגמרה המלחמה בהדסה, מי ניצח?", זורק אריה שאלה. "ברור שרוטשטיין ניצח", מוטי מגיב מיד. "בחברה הישראלית יש אנשים מוגנים. רוטשטיין הוא איש חזק, שמקבל גיבוי מוחלט מליצמן גם על דברים פחות מוצלחים שלו. רוטשטיין יצא זכאי בבית הדין של נציבות שירות המדינה. לפעמים קשה להבין את בתי המשפט. צ'רלי ביטון וסעדיה מרציאנו מהפנתרים השחורים נתפסו ביחד על ידי המשטרה בהפגנה סוערת. סעדיה קיבל חצי שנה וצ'רלי יצא זכאי. סעדיה היה תמים ואכל אותה וצ'רלי היה מתוחכם. רוטשטיין הוא מתוחכם שלא אוהב להפסיד והיה ברור שהוא ינצח. הוא לא סופר אף אחד, וגם לא את הרופאים של המחלקה האונקולוגית לילדים. נראה שהוא יצליח לשקם את הדסה וזה מה שחשוב לליצמן", הוא מוסיף. "מנחם בגין העריך ואהב את צ'רלי ביטון. הוא קרא לו צ'רלס". אומר מיישי.

"נו מרסל, הכנת לנו כמה מילים על הפשיזם וכל השאר?", ממריץ אריה את חברו. "מי המציא את השיטה?", הוא שואל. "ממציא השיטה היה מוסוליני, שהיה חבר במפלגה הסוציאליסטית האיטלקית. הפילגש שלו הייתה, כמה מפתיע, יהודייה. רוב האנשים חושבים שבפשיזם יש ממד של גזענות, אבל לא. בשביל הפשיזם החברה היא המטרה והאדם הוא אמצעי, בניגוד לסוציאליזם שהחברה היא האמצעי למען הפרט". "איזה תנועה בארץ שלנו נתפסת כפשיזם?", שואל אריה את מרסל שממשיך בשיח האקדמי שלו. "ברגע שהחברה הישראלית התחילה להתרחב בטריטוריה כאידיאולוגיה, צמח לו האינדיבידואליזם. אידיאולוגיה קיימת תמיד והיא תוצאה של הרוח הקיימת בחברה בתקופה".

"ולאנשים האינדיבידואליסטים אין אידיאולוגיה?", אני שואל. "להם יש תסביך, אינדיבידואליזם לא אוהב להזדהות או להשתייך", הוא עונה. "אז רק משבר או מהפכה יכולים לשנות כיוון של מדינה ששולטת בה אידיאולוגיה כזו?", צ'רלי מאתגר. "נכון, ומאחר והשמאל לא יודע לאחד את האינדיבידואליזם תחת אידיאולוגיה ברורה ומערכת חברתית מסודרת, הוא מחכה לישועה מבחוץ שתכפה שלום עלינו. בימין קוראים לזה בגידה", אומר מרסל. "יהודים הם עם ללא גבולות בתודעה. רק הציונות הדתית היא קבוצה אידיאולוגית ברורה עם תפקידים וקשרים חברתיים מחייבים", אני משתתף.

אחרי הקשבה ארוכה, מחליט מוטי להשתתף. "יש תופעה חדשה בשלוש השנים האחרונות. הדתיים הלאומיים החליטו לנהל את עצמם ואת המדינה. עד השנים האחרונות הדתיים סמכו על הליכוד שינהל עבורם את המאבק המרכזי על האידיאולוגיה שהם מאמינים בה. בנט ושקד לא רק יצאו מתוך הלשכה של ביבי, הם יצאו לנהל את עצמם והם אלטרנטיבה. הדתיים שולטים היום בתהליכים הפוליטיים ואחרי שהם החליטו לנהל את עצמם, ביבי הוא שלב בדרך", הוא אומר.

סניף ארומה בקניון מלחה, ירושלים. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
סניף ארומה בקניון מלחה בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

"ומה הלאה?", שואל צ'רלי, ומוטי ממשיך: "אני מפחד שהחברה הישראלית תאבד את זכות הקיום כמרכז לעם היהודי. אני מאמין שנחזור להיות חברה הומניסטית בשלב כלשהו. ככה זה בעולם של מטוטלת, בעולם של תזה ואנטיתזה. כללית, לרוב בהנהגה הישראלית היה שלטון ימני. גלילי, גולדה, וכל האחרים הם ימין. הם פשוט זזו הצידה. אין ממש שמאל בארץ. יש ימין ומרכז. בסוף לא תהיה ברירה, באיזשהו שלב נצא לדרך השלום. היוזמה הסעודית על השולחן, שתי מדינות בגבולות 67, והדתיים היום בשיא כוחם ולא יכלו למנוע את השלום", הוא אומר.

"האליטות בסוף קובעות הכול, לא הציבור הגדול. הם מובילים והם המשפיעים ביותר. נראה שהאליטות האלה מתחילות להתעייף מביבי וזה אומר שהוא לקראת סיום. שהימין לא ידאג, גם אם ביבי ילך מכל סיבה שהיא, הליכוד ימשיך להרכיב את הממשלה הבאה".

"ואבי גבאי", קורא מיישי, "עדיין לא ברור מי הוא. מה שברור זה שהוא טעה כשיצא נגד האליטות המשפטיות כשהצטרף להפגנה ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה. ואם מפלגת העבודה חפצה בחיים היא חייבת להנהיג, לשלוט. אם הוא לא מסוגל לשלוט ולהנהיג את המפלגה שלו, למה שהציבור יאמין שהוא יוכל להנהיג את המדינה?".

האיכר ושני הבנים

"אבי גבאי, יאיר לפיד והאחרים, צריכים להיות יצירתיים מאוד כדי לזכות בשלטון בתקופה כזאת", מסכם מיישי. אריה מבקש ממנו לספר סיפור, "כדי שנלך עם טעם טוב הביתה".

"איכר מבוגר ולו שני בנים בכלא הגיע למצב שהיה צריך לחרוש את השדה כי לא היה מה לאכול", מספר מיישי. "רתם סוס אבל לא היה לו כוח לחרוש. הוא ויתר, וכתב מכתב לבניו בכלא. 'בנים שלי, בקשו חופשה ובואו לעזור לי לחרוש את השדה'. הבן הגדול כתב בתשובה כי לא מאשרים לו לצאת לחופשה. הבן הצעיר, שפנה לשלטונות הכלא וסורב גם הוא בגלל שוד גדול שביצע, כתב לאביו: 'אבא, בבקשה אל תחרוש את השדה, כי בשדה הזה הטמנתי את כספי האוצר ששדדתי'. למחרת קם האב וראה שוטרים על טרקטורים חורשים את השדה. 'מצטער שלא יכולתי לעזור לך לחרוש את השדה, אבל דאגתי שיעשו זאת', כתב לו הבן".

רוצים שאיתן יגיע להתארח בפרלמנט שלכם?
כתבו לו - eytan.mizrachi@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully