וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כלבים מצורעים; תומכי טרור": המשבר במפרץ גלש לליגה הערבית

13.9.2017 / 0:43

השפל ביחסים בין קטאר לערב הסעודית הורגש גם בדיון של הליגה, אחרי שהנציג של הנסיכות שיבח את איראן והאשים את הממלכה בניסיון להפיל את המשטר. הנציג הסעודי לא נותר חייב: "אתם תתחרטו על כך, אנחנו יכולים לעשות הכול"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

דיפלומטים מקטאר ומארבע המדינות הערביות המחרימות את הנסיכות החליפו אמש (שלישי) מהלומות דיפלומטיות במהלך פגישה של הליגה הערבית. הכל החל כשהשר האחראי על ענייני החוץ של קטאר, סולטאן בן סעד אל-מוריחי, דן בחרם שמובילה ערב הסעודית בדברי הפתיחה שלו, על אף שהמשבר במפרץ לא היה על סדר היום הרשמי.

הוא כינה את מדינות המפרץ המחרימות "כלבים מצורעים" והזכיר את התקרית שבה נותרו אלפי גמלים תקועים בגבול בין קטאר לערב הסעודית, בעקבות החלטתה של ריאד לסגור את הגבול היבשתי היחיד של דוחא. ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים ובחריין ניתקו את קשריהן עם קטאר ב-5 ביוני, וקטעו את הנתיבים האוויריים והימיים ליצואנית הגז הגדולה ביותר בעולם, שבה גם שוכן הבסיס האמריקני הגדול ביותר באזור.

לטענת הגוש הסעודי, דוחא תומכת באויבת הגדולה איראן ובארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים. קטאר דוחה את הטענות הללו, ומאשימה את שכנותיה בכך שהן מתערבות במדיניותה העצמאית. כווית מנסה לתווך בפתרון המשבר, אך מאמציה – כמו אלו של ארצות הברית, שנשיאה דונלד טראמפ הביע בתחילת המשבר ביקורת רבה על קטאר – לא צלחו עד כה.

שרי החוץ של ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין דנים על המשבר עם קטאר בקהיר, 5 ביולי 2017. רויטרס
מנסים לבודד את קטאר. מפגש שרי החוץ של המדינות המחרימות, יולי/רויטרס

במהלך דבריו, הנציג הקטארי התייחס לאיראן כל "מדינה מכובדת" ואמר כי יחסיה של ארצו עם טהראן השתפרו מאז החל המצור. בתגובה, אמר אחמד אל-קטאן, השגריר הסעודי לליגה הערבית: "ברכות לאיראן, ובקרוב, אינשאללה, אתם תתחרטו על כך".

חילופי הדברים גלשו לוויכוח סוער, שבו נציגי ערב הסעודית וקטאר ניסו להשתיק אחד את השני. אל-מוריחי אמר כי ערב הסעודית ניסה להדיח את אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני ולהחליפו בשר החוץ מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, שסייע במשא ומתן שאפשר את כניסתם של עולי רגל קטארים למכה לרגל החאג'.

"אלו דברים לא מתאימים מאחר שהממלכה לעולם לא תשתמש בשיטות זולות כאלו ואנחנו לא רוצים לשנות את המשטר, אבל עליכם לדעת שהממלכה יכולה לעשות כל דבר שהיא רוצה, בעזרת אללה", אמר קטאן.

גם שר החוץ של מצרים סמאח שוכרי לא חסך מקטאר ואמר כי דבריו של נצגיה בלתי-מתקבלים על הדעת. "אנחנו יודעים היטב את התמיכה ההיסטורית של קטאר בטרור ואת תמיכה שסיפקה לגורמים קיצוניים, וכן את הכסף שהעבירה לסוריה, לתימן, ללוב ולמצרים שגרם למותם של בנים מצרים רבים", אמר שוכרי.

קטאר תמכה בממשל "האחים המוסלמים" במצרים בטרם הופל בהפיכה צבאית ב-2013. מדינות החרם דורשת מקטאר לנתק את קשריה עם התנועה ועם כל ארגון אחר שמוגדר על ידם ארגון טרור או אסלאמי קיצוני.

(עדכון ראשון: 21:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully