וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע החקירות: נתניהו המריא לביקור היסטורי באמריקה הלטינית

10.9.2017 / 23:11

ראש הממשלה ורעייתו המריאו לעשרה ימים באמריקה, שיחלו בבואנוס איירס ויסתיימו בנאום בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. במהלך הביקור ייפגש נתניהו עם נשיאי ארגנטינה, פרגוואי, קולומביה ומקסיקו, ויקיים פגישה שלישית עם נשיא ארה"ב טראמפ

צילום: לע"מ, עריכה: יוסי אלטר

על רקע ההחלטה להגיש כתב אישום נגד רעיית ראש הממשלה וההתפתחויות בחקירת תיק 1000, 2000 ו-3000, ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה המריאו הלילה (ראשון) לביקור שיימשך עשרה ימים באמריקה הלטינית ובארצות הברית.

אחרי כמה ימים רצופי התייעצויות משפטיות ומתקפות תקשורתיות על חשבוניות וחמגשיות, נתניהו ימיר את סדר יומו בפגישות עם מנהיגי העולם ונאומים היסטוריים, כשהשבוע הוא יהיה לראש הממשלה הישראלי המכהן הראשון שמבקר במדינות אמריקה הלטינית. משם ימשיך נתניהו לניו יורק, לפגישה מתכוננת עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ולנאום השנתי המסורתי בעצרת הכללית של האו"ם.

לפני ההמראה נתניהו שוחח עם נשיא מקסיקו, אנריקה פניה-נייטו, והציע לו סיוע אחרי רעידת האדמה. נתניהו אמר לפני ההמראה כי זו הייתה "שיחה מאוד מרגשת. אמרתי לו שישראל מוכנה לתת כל סיוע שעומד לרשותנו והוא מאוד העריך את זה, וקבענו שנמשיך את שיחתנו בהמשך השבוע".

נתניהו אמר כי "אנחנו יוצאים לביקור היסטורי זו הפעם הראשונה שראש ממשלה מכהן נוסע לבקר בדרום אמריקה ומרכז אמריקה" והוסיף כי הוא מצפה לפגישתו "אם הנשיא טראמפ, ידידי בניו יורק. אני רוצה לנצל את ההזדמנות לומר לכל ידידינו בארצות הברית, שהם ייצאו בטוחים וחזקים מהזמנים הקשים הללו. הסערה הזו תחלוף וכל אזרחי ישראל מתפללים לבטחונם".

הביקור בדרום אמריקה הוא אכן ביקור היסטורי, שכן עד כה ביקרו שם רק שני נשיאים, חיים הרצוג ושמעון פרס. עבור נתניהו, מדובר בפרק נוסף במסע לכיבוש יבשות בעולם, בהמשך לביקוריו באפריקה ובאסיה. נתניהו צפוי להתקבל ביבשת החדשה בפנים ידידותיות וחמות. הוא יחל את ביקורו בבואנוס איירס, ארגנטינה, שם ייפגש עם הנשיא מאוריסיו מקרי. בחירתו של מקרי בדצמבר 2015 סיימה תקופה עכורה במיוחד ביחסי ישראל וארגנטינה, והביא לקצן מתיחויות גואות בין ירושלים וממשל קירשנר, במיוחד סביב הקשרים של בואנוס איירס עם טהראן.

בנימין נתניהו ושרה נתניהו ממריאים לביקור בצרפת, 30 ביוני 2017. קובי גדעון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
יעשה מאמץ לשנות את סדר היום. ראש הממשלה ורעייתו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע"מ

מקרי נחשב לנשיא ידידותי ואהוד במיוחד על הקהילה היהודית, ובפגישתו השנייה עם נתניהו צפויים להיחתם שורה של הסכמים לשיתוף פעולה בין ישראל וארגנטינה. נשיא פרגוואי, הורסיו קרטס, יגיע לבואנוס איירס גם הוא כדי לפגוש את נתניהו. גם הוא עומד מאחורי מהפך דרמטי ביחסי פרגוואי וישראל בשנים האחרונות.

קרטס מוביל מדיניות פרו ישראלית מופגנת במוסדות בינלאומיים, וכפי שפורסם בעבר בוואלה! NEWS גם בעל "קשר ישראלי" עמוק, שמוביל הישר ללשכת נתניהו. אחד מיועציו הקרובים הוא איש הליכוד יחיאל לייטר, ששימש בעבר יועץ של נתניהו, וראש הסגל לשעבר של נתניהו ארי הרו, שחתם באחרונה על הסכם עד מדינה, נמנה גם הוא במעגל היועצים הישראלי שסייע לקרטס להיבחר לנשיא.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא ארגנטינה מאוריסיו מקרי דצמבר 2016. AP
בחירתו סיימה תקופה עכורה במיוחד ביחסי ישראל וארגנטינה. מקרי/AP

במהלך הביקור בבואנוס איירס, גם הנושא האיראני – שעומד בראש סדר היום האסטרטגי של ישראל בשבועות האחרונים לנוכח החשש הגובר מהתעצמותה הצבאית של איראן בסוריה ולבנון – צפוי לקבל ביטוי. נתניהו ישתתף באירועים לזכרם של הנספים בשני הפיגועים שאירעו בשגרירות ובבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנות ה-90, בהם נהרגו 114 בני אדם ומאות נפצעו. אחד הצעדים הראשונים של ממשל מאקרי עם היבחרו היה לפתוח מחדש את חקירת הפיגועים, לאחר שקודמיו ניסו לטייח את מעורבות איראן וחיזבאללה במשך שנים.

ואולם, הנושא המרכזי במוקד הביקורים באמריקה הלטינית הוא שיתוף פעולה כלכלי-עסקי. אל ראש הממשלה תצטרף גם משלחת של אנשי עסקים ישראלים מתחומי החקלאות, מים, תקשורת ואנרגיה שתקיים פגישות עסקיות כלכליות עם מקביליהם ובארגנטינה ומקסיקו יתקיימו אירועים כלכליים רמי דרג בהשתתפות המנהיגים. בכל אחת מהתחנות בביקור נתניהו יחתום על הסכמים ומזכרי הבנות, בין היתר בתחומי המדע, התיירות, המכס, החלל והתקשורת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא פרגוואי הורסיו קרטס. 19 ביולי 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ונשיא פרגוואי קרטס, ב-2016/לשכת העיתונות הממשלתית

מבואנוס איירס נתניהו ימריא לבוגוטה, שם ייפגש עם נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, שמוביל מדיניות עקבית של התקרבות לישראל ותמיכה בה, וגם אתו ייחתמו הסכמים ומזכרי הבנות. מטוס ראש הממשלה ישהה בקולומביה יממה אחת בלבד לפני שימריא למקסיקו סיטי, שם יתקבל על ידי נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו. בשנים האחרונות ישנה התקרבות מתמדת ביחסים הביטחוניים, הכלכליים והתיירותיים בין ישראל ומקסיקו, בה יושבת קהילה יהודית חזקה ומכובדת, אך נתניהו מגיע אחרי שנת משבר ביחסים – הן עם הממשלה והן עם הקהילה היהודית.

ציוץ שפרסם ראש הממשלה בינואר האחרון בו הביע תמיכה ביוזמה של הנשיא טראמפ לבנות חומה בגבול ארה"ב-מקסיקו עורר זעם גדול במקסיקו סיטי, ורק אחרי שיחת טלפון בין הנשיא נייטה למקבילו הישראלי הנשיא ראובן ריבלין המשבר הסתיים. עם זאת, במשרד החוץ אמרו בשבוע שעבר ש"המשבר מאחורינו. הקהילה היהודית מתלהבת לקראת הגעתו של ראש הממשלה".

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס חוגג את זכייתו בכהונה שנייה, בוגוטה, יוני 2014. רויטרס
מוביל מדיניות עקבית של התקרבות לישראל ותמיכה בה. סנטוס/רויטרס

בסוף השבוע, נתניהו ופמלייתו יגיעו לניו יורק, לביקור השנתי בעצרת הכללית של האו"ם. אבל עוד לפני הנאום המסורתי, נתניהו צפוי להיפגש עם נשיא ארצות הברית טראמפ. זו תהיה פגישתם השלישית של השניים מאז נכנס הנשיא לתפקידו בינואר האחרון, כשבראש סדר היום צפויים לעמוד הנושא האיראני-סורי והשאיפה של הממשל לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. טרם נקבע המועד הסופי של הפגישה, כמו גם פגישות מדיניות נוספות שנתניהו עתיד לקיים עם מנהיגים אחרים בשולי עצרת האו"ם.

באופן נדיר, נתניהו ינאם כבר ביום הראשון של פתיחת העצרת, במשבצת המכובדת של המושב הראשון, אחרי טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג, והוא אף צפוי להגיע לאולם העצרת כבר בבוקר כדי להאזין ולצפות בנאום של טראמפ. במהלך הביקור בניו יורק נתניהו צפוי לקיים גם פגישות עם בכירים בקהילה היהודית, אך כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הוא אינו מתכוון לקיים אירוע מאורגן עם ראשי הקהילה היהודית. זאת בשונה מאירועים גדולים המתוכננים עם הקהילות היהודיות בארגנטינה ובמקסיקו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 15 בפברואר 2017. רויטרס
יקיימו פגישה שלישית. נתניהו וטראמפ/רויטרס

גורם בקהילה היהודית העריך כי על רקע המתיחות עם הקהילה היהודית האמריקנית בעניין משבר הכותל וחוק הגיור, ראש הממשלה מעדיף להימנע מקיום המפגש, עם זאת גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "לוח הזמנים לביקור עוד לא סגור".

נתניהו צפוי להמריא חזרה לישראל ביום שלישי הבא, בסיום הנאום באו"ם, ולנחות חזרה לפני כניסת החג בערב ראש השנה. השהייה הארוכה בחו"ל תעניק לו אולי מרחק פיזי ופסק זמן מהעיסוק בפרשות הפליליות, אך הכותרות בישראל עשויות להמשיך לעסוק בהתפתחויות בחקירות הפרשות השונות הקשורות אליו או למקורביו.

כך לדוגמה, ב-17 בספטמבר, יומיים לפני נאומו של ראש הממשלה, צפוי לפוג צו איסור הפרסום על עדותו של ראש הסגל לשעבר ארי הרו, שחתם על הסכם עד מדינה בחודש שעבר, במקביל להמשך פעולות המשטרה בחקירות השונות. אבל מעבר לים - ראש הממשלה יעשה מאמץ לשנות את סדר היום.

(עדכון ראשון 17:06)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לאמריקה הלטינית - 10 בספטמבר 2017. לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ורעייתו ממריאים/מערכת וואלה! NEWS, לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully