וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמל המלחמה שב הביתה: האם שהספיקה לזכות לקבורת בנה רגע לפני מותה

רז צימט וגיא אלסטר

12.9.2017 / 11:05

בין אלפי הנערים שנהרגו במלחמה בין איראן לעיראק, היה גם חסן ג'נגג'ו, ששרידיו נמצאו לאחרונה במבצע מיוחד. אמו, שהמתינה להלווייתו 34 שנה, אושפזה עם משמע החדשות על שובו - והספיקה לפקוח את עיניה בפעם האחרונה כשנודע לה על קבורתו

סרט על מלחמת איראן-עיראק

חסן ג'נגג'ו התנדב יחד עם חבריו למלחמה נגד עיראק, כשזו פרצה בספטמבר 1980, כשככל הנראה היה רק בן 13. ג'נגג'ו, יליד העיר תבריז שבצפון איראן, נשלח בתחילה לעבוד במטבח בשל גילו הצעיר, אך זמן קצר לאחר מכן הצטרף לכוחות הלחימה.

הוא לחם תחת פיקודו של מוסטפא צ'מראן, ששימש שר ההגנה הראשון לאחר המהפכה האסלאמית ונהרג ביוני 1981 כאשר הוביל כוח קרקעי בחזית הלחימה עם עיראק. ג'נגג'ו השתתף בכמה קרבות ובאחד מהם אף נפצע קשה ואושפז, אך התעקש לשוב ולהילחם. בפברואר 1984 השתתף ב"מבצע חייבר" לכיבוש האי מג'נון שבדרום עיראק ונהרג בקרבות, כמו אלפי חיילים איראנים נוספים.

שלוש שנים לפני שנהרג, ג'נגג'ו תועד בתמונה של צלם המלחמה האיראני אלפרד יעקוב-זאדה הנוצרי. תמונתו של הנער הצעיר הפכה לאחד מסמליה של מלחמת איראן-עיראק, שבה קיפחו את חייהם נערים רבים, שהיו לבשר תותחים של המנהיג העליון רוחאללה חומייני, במלחמה הממושכת והאכזרית מול משטרו של סדאם חוסיין.

חסן ג'נגג'ו, חייל בצבא איראן שנהרג במלחמה עם עיראק, 1981. אלפרד יעקוב-זאדה, צילום מסך
אחד מאלפי נערים שנהרגו במלחמה. ג'נגג'ו/צילום מסך, אלפרד יעקוב-זאדה

במשך 34 שנים היה ג'נגג'ו לנעדר, עד שלפני כשלושה שבועות התגלתה גופתו באזור הקרבות בדרום עיראק וזוהתה באמצעות דגימות ד-נ-א, שנלקחו לפני שלוש שנים מאמו ומאחיו. אלו קיוו כי שרידיו של חסן יימצאו והוא יזכה לקבורה הולמת.

עם משמע הבשורות, חשה האם בת ה-94 ברע ואושפזה במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים בתבריז. אחותו של חסן סיפרה כי עם החזרת שרידי הגופה לעיר הולדתו, אמה פקחה שוב את עיניה כשהיא סיפרה לה על כך - ומיד עצמה אותן שוב. אל מסע ההלוויה של בנה היא לא הגיעה, וכמה שעות לאחר מכן, היא הלכה לעולמה אחרי סגירת המעגל עם הידיעה שבנה שב לחיק משפחתו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

המלחמה בין איראן לעיראק נמשכה כשמונה שנים, והסתיימה באותו מקום שבו החלה, אך עם מחיר כבש בשורות שני הצדדים שאיבדו מאות אלפי חיילים. עד היום, נותרה המלחמה נושא כאוב ושנוי במחלוקת גם באיראן, וכל השבת גופות של נעדרים מעיראק פותחת מחדש את הוויכוח הסוער סביב ההתנהלות באותן שמונה שנים.

בשל האבידות הכבדות, נעשה שימוש גובר בילדים ובנערים במהלך המחצית השנייה של המלחמה, שהיו חסרי הכשרה צבאית אך היו חדורי אידיאולוגיה. לפי גרסאות שונות, חלקם שימשו את המשטר "לטיהור" שדות מוקשים למענם של חיילים מיומנים יותר.

ד"ר רז צימט הוא מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי והפורום לחשיבה אזורית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלוויית חסן ג'נגג'ו בתבריז, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully