וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון המסתמן למשבר הכדורגל בשבת: היתר נקודתי, ללא פגיעה בסטטוס קוו

5.9.2017 / 7:47

גורמים משפטיים גיבשו בימים האחרונים מתווה שיסדיר את פעילות הליגה בסופי השבוע, כך שההיתר שיינתן לא יהיה גורף. החרדים מתלבטים אם לקבל את ההצעה, גורם פוליטי: "ההחלטה שלהם תלויה במגעים על עבודות הרכבת והמרכולים"

צילום: מתוך ה-youtube של "הלוויין של מרן", עריכה: יאיר דניאל

משבר הכדורגל בשבת - עדכונים אחרונים:

* גורמים במשרד המשפטים מגבשים מתווה שיספק פתרון נקודתי למשבר הכדורגל בשבת
* גורמים משפטיים: גם היתר חלקי עשוי לענות לדרישות שיוצגו בבג"ץ
* נציגי המפלגות החרדיות מתלבטים אם לקבל את ההצעה, גורם פוליטי: "הם תולים את החלטתם בפתרון המשבר סביב הרכבת והמרכולים"
* ראש הממשלה מנסה לגבש מתווה לפני הדיון בבג"ץ

גורמים במשרד המשפטים העלו בימים האחרונים אפשרות לפיה ועדת השרים להיתרי עבודה בשבת תנפיק היתר ספציפי לפעילות שכבר קיימת בענף הכדורגל בשבת, אך ההיתר לא יהיה גורף כך שפעילות זו לא תורחב והסטטוס קוו לא ייפגע - כך נודע לוואלה! NEWS. נציגי המפלגות החרדיות שמעו על ההצעה אך טרם החליטו אם לקבלה, ולפי גורם פוליטי בכיר, "החרדים תולים את החלטתם בפתרון המשבר סביב עבודות הרכבת ופתיחת המרכולים בשבת".

הסאגה הפוליטית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי הסיעות החרדיות נחשפה בוואלה! NEWS בשבוע שעבר, אז דווח כי נתניהו מתכוון להנפיק היתר גורף לפעילות הענף בסופי שבוע. לצורך כך, הוא כינס את הוועדה בחשאיות מבלי להזמין את הנציג החרדי, שר הדתות דוד אזולאי, וביקש בסוף הדיון לגבש בפועל את ההמלצות לפיהן יינתן ההיתר. החרדים זעמו על כך, ודחו את הפגישה עמו בשלושה ימים.

עוד בוואלה! NEWS:

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וראשי הסיעות החרדיות/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

במהלך הפגישה עסקו הצדדים בשני נושאים מרכזיים: פעילות כדורגל וקיום עבודות הרכבת בשבת. הם דנו בפתרונות אפשריים, וקבעו לקיים התייעצויות נוספות בימים הקרובים.

אחת ההצעות הבולטות שעלתה מאז, בין היתר במהלך שיחות שקיימו גורמים משפטיים ופוליטיים היא האפשרות שבמסגרתה יינתן היתר רק לפעילות הקיימת כיום בענף הכדורגל אך לא מעבר. כך, מצד אחד בג"ץ לא יאסור את פעילות הענף בשבת בטענה כי אין לו היתר חוקי, ומצד שני הסטטוס קוו לא ייפגע והחרדים לא יוכלו לחולל על כך משבר קואליציוני משמעותי.

כוונת נתניהו גררה ביקורת מצד רבנים בכירים שתקפו אותה בפומבי. הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף אמר בשיעורו האחרון כי "צריך להתפלל על המנהיגים שלנו, שיחזרו בתשובה". לדבריו, מתן היתר גורף "יותר גרוע מהרכבת (עבודות התשתית של רכבת ישראל שנערכו בסופי שבוע, י"א), שם זה רק פועלים, פה זה כל הספרדים שלנו שייכשלו בחילול שבת כזה גדול".

גילי ורמוט שחקן מכבי חיפה לפני אנתוני וואקמה שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
יוכלו לשחק בשבת? הפועל באר שבע ומכבי חיפה/ברני ארדוב

שלשום תקפה מועצת הרבנות הראשית לישראל את כוונת נתניהו. במהלך ישיבתה החודשית, תקפו הרבנים את ההחלטה המסתמנת. הרב יהודה דרעי, המכהן כרב העיר באר שבע ואחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "מנסים לפתות את הנציגים החרדים שתמורת הפסקת עבודות הרכבת יוותרו על ההיתר בכדורגל". הוא ביקש מחבריו ברבנות "לצאת בקריאה שיעמדו על כך שהנציגים החרדים לא יוותרו בשום אופן. אסור שהרבנות תשתוק על זה".

למאבק נגד תוכנית נתניהו הצטרפו גם ח"כים דתיים, ובהם אלה מהאגף החרד"לי במפלגת הבית היהודי. השר אורי אריאל שיגר אתמול (שני) מכתב לנציגי המפלגות החרדיות ובו טען כי "יש למנוע את הידרדרות המצב ולנקוט בפעולה דחופה מעשית ואפקטיבית כדי שהדבר לא יקרה". עמיתו לסיעה ח"כ בצלאל סמוטריץ' שיגר בשבוע שעבר מכתב לנתניהו שבו קרא לו לחזור מכוונתו.

חרף הכוונות של הדרג הפוליטי, הסוגיה הרגישה תובא לדיון בבג"ץ בקרוב, במסגרת עתירה שהגישה לפני כשנתיים "התנועה למדינה יהודית", בשמם של שחקני כדורגל דתיים ומסורתיים שביקשו לאסור את המשחקים בשבת, משום שלפעילות הענף אין היתר עבודה חוקי מטעם המדינה. הדיון הקרוב צפוי להתקיים ב-18 בספטמבר, וכדי להימנע ממצב שבו בג"ץ יאסור משחקים בשבת, נתניהו מעוניין להעניק את ההיתר החריג. גורמים משפטיים מעריכים כי גם היתר חלקי עשוי לענות לצרכים המשפטיים, אך "מן הסתם לא יספק את העותרים שמטרתם הפוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully