וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שנתניהו הציע לו כמעט כל תפקיד – והסתבך בפרשת הצוללות

5.9.2017 / 6:40

השר לשעבר מודי זנדברג, שחשוד בקבלת שוחד במסגרת תיק 3000, נבחר לכנסת בגיל 30 ונחשב לילד פלא בפוליטיקה. הוא התברג במנגנונים המפלגתיים בליכוד והתיידד עם ראש הממשלה ורעייתו, וסייע להם בתפקידו כיו"ר קרן היסוד לקידום מיזמים הקרובים לליבם

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: תום זואילי

פרשת הצוללות - מעצרים אחרונים:
- השר לשעבר מודי זנדברג נעצר אתמול (שני) בחשד לעבירות שונות בהן לקיחת שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים
- ביחד איתו נעצר יועצו הפוליטי של שר האנרגיה יובל שטייניץ, רמי טייב, בחשד לקבלת שוחד
- ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר דוד שרן נעצר ביום ראשון, וחשוד בקבלת שוחד מעד המדינה מיקי גנור באמצעות אדם שלישי
- מאז יום ראשון נחקרו ונעצרו שורת בכירים בהווה ובעבר, עם התקדמות חקירת הפרשה בזכות עדותו של גנור, בהם מפקד שייטת 13 לשעבר ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום

מזכיר ממשלה, יו"ר הסוכנות ונציב שירות המדינה – אלה הם רק חלק מהתפקידים ששמו של השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג, שנחקר ונעצר אתמול (שני) בחשד לקבלה ותיווך לשוחד במסגרת חקירת תיק 3000, הוזכר לגביהם בשנים האחרונות. זנדברג נחשב זה שנים לאחד ממקורביו הנאמנים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, והוא נכלל כמועמד כמעט בכל בורסת שמות לתפקיד יוקרתי מאז שנתניהו חזר ללשכת ראש הממשלה ב-2009. זנדברג, בחר בסופו של דבר להיות יו"ר קרן היסוד, תפקיד שאותו הוא ממלא כבר קרוב לשבע שנים.

זנדברג, עורך דין במקצועו, היה אחד מילדי הפלא של הפוליטיקה הישראלית, ואחד הח"כים הצעירים בתולדותיה. הוא החל את דרכו הפוליטית בצומת של רפאל איתן, ושימש כיועץ משפטי ומזכ"ל המפלגה עד שנבחר לחבר בכנסת בשנת 1992 – בגיל 30 בלבד. ב-14 שנותיו בפוליטיקה, זנדברג גילה הצטיינות בזיהוי חיבורים ופילוגים ובמקסום רווחיו הפוליטיים כתוצאה מהם. בבחירות 1996 צומת התפלגה, וזנדברג נשאר לצדו של רפול; הוא שכנע אותו לתת את תמיכתו לנתניהו, ולהתאחד לריצה משותפת תחת רשימה מאוחדת הליכוד-גשר-צומת. זנדברג שוריין אז במקום השמיני, ומונה לסגן שר החינוך. לקראת הבחירות הבאות כבר חבר לשינוי של טומי לפיד, וב-2003 התמנה לראשונה לשר המדע והטכנולוגיה בממשלת שרון, ואף כיהן כהונה קצרה של ארבעה חודשים במשרד התשתיות, אחרי התפטרותו של יוסף פריצקי.


לקריאה נוספת:
פרשת הצוללות: יועצו הפוליטי של שטייניץ חשוד בלקיחת בשוחד
מקורבים תחת חקירה: הכוורת של השר שטייניץ מסתבכת בפרשת הצוללות
"מספק מידע רב": מעצרו של עד המדינה גנור הוארך ב-40 יום

השר לשעבר זנדברג ויועצו של שטייניץ רמי טייב חשודים בשוחד; מעצרם הוארך ביומיים. מערכת וואלה! NEWS
נבחר לחבר כנסת בגיל 30 בלבד. השר לשעבר זנדברג/מערכת וואלה! NEWS

בשנת 2006, עשר שנים אחרי שחבר עם צומת לליכוד של נתניהו, קשר עמו קשר פוליטי סופי. זנדברג פרש משינוי, ובחן את האפשרות להתמודד בראש מפלגה חדשה למען יהודי אתיופיה, אך בסופו של דבר החליט שלא להתמודד עצמאית והתמזג עם הסיעה העצמאית שהקים – וכספי מימון המפלגות שלה – לתוך הליכוד. ברשימת הליכוד לכנסת ה-17 הוא שובץ במקום הסמלי ה-118, תוך הבטחה שאם הליכוד ירכיב את הממשלה ימונה לתפקיד בכיר. הליכוד הפסיד באותן בחירות, אך נתניהו לא שכח את שהבטיח לזנדברג, וכשחזר ללשכת ראש הממשלה ב-2009, קרא לו חזרה לדגל.

זנדברג, שבינתיים הפנה את פניו לעסקים חובקי עולם בתחום היזמות והחדשנות, ושימש דירקטור ויועץ של חברות ישראליות וזרות בעיקר באזור האנרגיה, המים והגז הטבעי, התבקש להיות חבר בצוות המשא ומתן הקואליציוני שניהל עבור נתניהו את הרכבת הממשלה, והוא יועד להתמנות לתפקיד מזכיר הממשלה. הוא התחיל חפיפה, אבל כעבור כמה שבועות התחרט, ונתניהו מינה במקומו את עו"ד צביקה האוזר. באותה תקופה הוזכר שמו גם במאגר השמות המועמדים לתפקיד יו"ר הרשות השניה, אך בסופו של דבר – המינוי המיוחל והיוקרתי הגיע בדמות יו"ר קרן היסוד, אליו התמנה באוקטובר 2010. מדובר בארגון המרכזי לגיוס תרומות בישראל, החולש על עשרות סניפים –"מגביות" ברחבי העולם, ומעורב במימון עשרות פרויקטים חברתיים, בתחום הרווחה והחינוך בישראל ובתפוצות "המבטיחים את עתיד ורווחת העם היהודי ומדינת היהודים", כך לפי אתר הקרן.

מיד אחרי שזנדברג נכנס לתפקידו החדש, ראש הממשלה חתם עם קרן היסוד על הצהרת שיתוף פעולה בפרויקטים בעלי חשיבות לאומית, וקרן היסוד לקחה על עצמה לגייס כספי תורמים יהודים לתוכניות שונות – בהן גם כאלה שנחשבים לציפור נפשו של נתניהו. קרן היסוד השתתפה במימון פרויקט אתרי מורשת, שנתניהו הוביל בכהונתו הראשונה, וכן לוקחת חלק בפרויקט תחליפי הדלקים שמתבצע בלשכת ראש הממשלה בשנים האחרונות. בין היתר, זנדברג גייס תורם שישתתף במימון פרס ראש הממשלה בתחום האנרגיה החלופית לתחבורה, שמוענק מאז 2012 בגובה של מיליון דולר למדענים פורצי דרך בתחום. קרן היסוד השתתפה גם במימון האנדרטה לניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית בנתניה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לפני המראתם לביקור בסין, 19 במרץ 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
סייע במימון פרויקט אתרי מורשת שנתניהו הוביל בכהונתו הראשונה, ובבניית גן ילדים ממוגן בנחל עוז שקידמה רעייתו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

במהלך השנים האחרונות, זנדברג סייע גם לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, ועזר לגייס תרומות מיהודי העולם למטרות שביקשה לקדם; כך, אחרי השריפה בכרמל ב-2010 קרן היסוד גייסה 150 אלף יורו למימון טיפול בכוויות הפצועים מהשריפה, ואחרי מבצע "צוק איתן" גייסו תרומות לבניית גן ילדים ממוגן בקיבוץ נחל עוז. מדי שנה, לקראת חג הפסח וראש השנה, זנדברג נוהג לקיים עם נתניהו אירועים חגיגיים עם חיילים בודדים ומעוטי יכולת ולהעביר להם תרומות של מאות אלפי שקלים לרכישת תווי קנייה לחג.

במקביל ל-14 שנות הקריירה הפוליטית המוצלחת שלו והשתלבותו במגזר הפרטי והציבורי, זנדברג גם מגיש זה יותר מ-20 שנה תכנית שבועית בתחנת 88FM המוקדשת ללהקת החיפושיות; בני הזוג נתניהו, כך סיפר בעבר, אפילו הביא לו פעם מתנה במזכרת מביקור בליוורפול – כוסות עם תמונות של חברי הביטלס. לדברי מקורבים לנתניהו, זנדברג נתפס על ידי בני הזוג כאיש אמון "חיובי ויעיל". בשנה שעברה, לקראת תום הקדנציה של יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי, נתניהו הציע לזנדברג את התפקיד, אך הוא סירב, וכהונתו של שרנסקי הוארכה בשנה. בשבועות האחרונים שמו שב לעטר את רשימת המועמדים הפוטנציאליים להחליף את שרנסקי, והוא גם הוזכר כמועמד להתמנות לתפקיד נציב שירות המדינה.

אתמול הוא נעצר במסגרת פרשת הצוללות וכלי השיט והוא חשוד בקבלת שוחד, תיווך לשוחד מרמה והפרת אמונים על מעורבותו במגעים בין ישראל לבין קוריאה הדרומית בנוגע לרכש של ספינות טילים. זנדברג יצג את החברה הקוריאנית בישראל בעבר, ומהחקירה עולה כי קיבל כ-100 אלף שקלים כדי לקדם את עסקיו של עד המדינה מיקי גנור. הוא המקורב השלישי לראש הממשלה שמעורב בחקירת פרשת הצוללות וכלי השיט, אחרי עורך הדין דוד שמרון, וראש הסגל לשעבר דוד שרן, שנעצר גם הוא בחשד לקבלת שוחד השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully