וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיל הענק של צה"ל: עוד שלב בהכנה ללחימה בכמה חזיתות - ומול חיזבאללה

4.9.2017 / 21:45

תרגיל הגיס הצפוני, שכמותו לא ערך צה"ל מאז שנת 1998, נועד לבחון את כשירות הצבא לתרחיש לחימה מורכב ברקע התעצמות איראן בסוריה - וכחלק מתהליכים פנימיים בצבא, כמו השלמת התכנית הרב-שנתית "גדעון"

צילום: דובר צה"ל וצלמי וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל

תרגיל הגיס הצפוני שכמותו לא ערך צה"ל מזה 19 שנים מצטייר כתשובה חדה וברורה להתפתחויות במזרח התיכון כמו התעצמות חיזבאללה, תהליך התבססותה של איראן בסוריה, הנוכחות הרוסית הקבועה בסוריה – וארצות הברית שמקיימת בימים אלו דיאלוג עם רוסיה על "היום שאחרי" בסוריה. התרגיל היה אמור להתקיים בשנת 2016 אך בשל קשיי משאבים, בין היתר בגלל אירועי הטרור שפקדו אז את המדינה, הוחלט לדחות אותו לשנה הנוכחית. כך שהתרגיל לא כוון ישירות לאיומי נסראללה או להיחלשות דעאש באזור.

אך המציאות דרך עיניו של הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט היא פשוטה הרבה יותר ויש לבחון אותה דרך תהליכים כבדי משקל ולא באמצעות אירועים כאלו ואחרים שהתרחשו במזרח התיכון בחמש השנים האחרונות. השינויים במרחב הסורי-לבנוני לא היו הטריגר. תרגיל הגיס הצפוני הוא עוד שלב בתכנית המוכנות של צה"ל שאותה דוחף איזנקוט מיומו הראשון בתפקיד כדי להעלות את רמת הכשירות והמוכנות של צה"ל לקראת האפשרות למלחמה ביותר מחזית אחת, כשהאויב המרכזי הוא חיזבאללה.

כדי להסביר את אותם תהליכים כבדי המשקל יש להדגיש את התכנית הרב-שנתית "גדעון" שעליה סיכם משרד הביטחון עם משרד האוצר. עכשיו יותר מתמיד אפשר להכריז על התכנית, המאפשרת יציבות כלכלית לצה"ל ותכנון ארוך טווח, בין היתר, להעלאת גרף האימונים והתעצמות - כהישג חסר תקדים. גרף האימונים מאז שנת 2015 נמצא במגמת עלייה בהיקף ובאיכות. העדות הטובה ביותר לכך היא ההחלטה לקצץ ביחידות המילואים ואת אלו שנשארו במצבת כוח האדם לאמן באותו היקף של הכוחות הסדירים ולעתים אף יותר מכך. המילואימניקים מדברים הרבה על רמת הקושי הגבוהה ולעתים בלתי נסבלת באימונים וזה הסימן הטוב ביותר לשינוי.

תרגיל של הגיס הצפוני, צפון הארץ, 4 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
חיילים בתדרוך לקראת תרגיל הגיס הצפוני, השבוע/דובר צה"ל

הרמטכ"ל דיבר על האיום מלבנון בכנס הרצליה האחרון ואף ציין שם את הכוונה של צה"ל לקיים תרגיל גיס צפוני, בין היתר כדי להראות לציבור שהצבא נערך, לחזק את ההרתעה הישראלית במרחב ובעיקר כדי להדגיש שדיבורים במזרח התיכון לא מספיקים ומתבקשים מעשים. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהשיב אחרי הכנס לרמטכ"ל בנאומיו השונים, אמר במילים פשוטות כי אכן צה"ל "קולע" לאיום שמתפתח מלבנון והמשיך לאיים שהלחימה בארגונו תהיה יותר גרועה ממה שתיארו בכירי צה"ל בכנס.

ההרתעה הישראלית עובדת, המוכנות גבוהה ואין סכנת התלקחות בין הצדדים ולמרות זאת נדרשת תחזוקה, שיפור, התאמה והטמעה באמצעות תרגיל הגיס שמתכנניו מתגאים כי לא העתיקו והדביקו מתיקי תרגיל ישנים אלא חידשו בכל המובנים על בסיס מודיעין ויצירתיות. לכן העובדה כי תרגיל דומה התקיים בפעם האחרונה לפני 18 שנה מעוררת תמיהה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק בהכנות לקראת תרגיל של הגיס הצפוני, צפון הארץ, 4 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
אלוף פיקוד צפון יואל סטריק מסביר על ההכנות לתרגיל/דובר צה"ל

שלב נוסף בתכנית הרמטכ"ל יהיה העברת החטיבות הסדירות המתמרנות של צה"ל לרצף של תקופת אימונים בת כמה שבועות ולאחריה תקופה זהה של פעילת ביטחון שוטף. מדובר במהפכה של ממש שתחייב את צה"ל לגייס גדודי מילואים על מנת להשלים את הפערים שייווצרו בעקבותיה. התקציב להעלאת המוכנות של צה"ל כבר נכלל בגרפים של הצבא. חשוב לציין כי התהליך הזה לא היה מתאפשר ללא התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית שמקל על פעילות צה"ל באוגדת יהודה ושומרון.

התרגיל צפוי לכלול כמה היבטים, בהם - מאמץ הגנה בקו הגבול ובהגנה האווירית; מהלומת אש רחבת היקף על יעדי אויב; שימוש במודיעין מדויק וסגירת מעגלי אש מהירים; מאמצי תמרון ושיתוף פעולה אווירי וימי; מאמץ לוגיסטי לתמיכה במשימת הכוחות הרחק מגבולות המדינה; ומשימות של פיקוד העורף שיהפוך לחזית לחימה בפני עצמו.

חשוב לציין כי מדובר בתרגיל פיקודי ולא מטכ"לי ולצה"ל יש עוד "קומות" פעולה שאותן הוא נדרש לחדד לא רק בתוך הצבא אלא גם בדיאלוג, אם יידרש, בזמן מלחמה מול דרג מדיני. בעיקר בכושר השכנוע להוציא אל הפועל את תכניות הצבא שאחריהן יעקוב חיזבאללה ב-11 הימים הקרובים בשקיקה, כדי להבין האם אגף המודיעין של צה"ל ושאר הזרועות והחילות יצליחו להכריע את המערכים שעליהם הוא עובד כבר שנים ארוכות.

מזכ"ל חיזבאללה ציין 11 שנה לתום מלחמת לבנון ה-2; בנאומו התייחס למכל האמוניה ולעג לנשיא טראמפ. מערכת וואלה! NEWS
יעקוב אחר מהלכי הצבא בזמן התרגיל. נסראללה/מערכת וואלה! NEWS
חיילים על טנקים בגבול רצועת עזה, 1 במרץ 2017. רויטרס
צוות טנק ברצועת עזה, במרץ/רויטרס
טיסתם הראשונה של מטוסי האדיר על ידי טייסי חיל האוויר הישראלי בשמי ישראל. 13 בדצמבר 2016. דובר צה"ל
מטוסי F-35 במטס אווירי בחודש דצמבר האחרון/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully