וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום ללא הצלחה

24.11.2000 / 17:47

ההפנינג ההמוני שתכננו הארגונים הירוקים נגד "שעבוד הקניות" - נכשל; כיכר דיזינגוף שאיכלסה את הדוכנים המיוחדים שהוכנו לקראת האירוע, נותרה כמעט ריקה; "יום ללא קניות" מצוין בעולם כבר שמונה שנים, ובארץ רק שלוש

מאת גלי סימן-טוב

כיכר דיזינגוף בתל-אביב, שהייתה אמורה לאכלס היום במשך שעות הבוקר והצהריים את האירוע המרכזי של "יום ללא קניות" נותרה כמעט ריקה.

היום המיוחד מצויין היום בעולם בפעם השמינית, ובפעם השלישית גם בישראל. הארגונים הירוקים הקימו בכיכר דוכני הפעלה הקוראים לאנשים "להתנתק משעבוד הקניות" ועולם הפרסומות, אך נראה כי לא היתה היענות רבה.

כלילה, הפעילה ב"מכון ערבה ללימודי סביבה", מחלקת עלונים הקוראים לאנשים לשנות את הרגלי הצריכה: "צריך לשנות את התפיסה של האנשים בישראל. העלונים האלו הם רק הצעד הראשון, אבל כל עוד אנשים עוצרים לקרוא אותם, מבחינתנו יש התקדמות".

ההתקדמות עם זאת היתה מאוד איטית היום בכיכר, בדוכן אחד מכר פעיל ארגון מגמה ירוקה "נשיות" ו"אהבה", באריזות נייר. "זה פשוט כמו למכור בושם במאות שקלים בגלל שאישה מאמינה שעצם הקניה תגרום לה להיות יותר נשית". אבל הדוכן הזה, כמו גם דוכן "עוגת הזמן", בו אמורים הצרכנים לבנות את סדר היום שלהם על גבי מראות, היה מיותם רוב הזמן.

רק בדוכן "כרטיסי האשראי", שם נתבקשו הצרכנים לגזור את כרטיסי האשראי שלהם כדי לא להשתעבד לתשלומים, נרשמה התרגשות רבה כאשר עוזי שחם, שעבר במקום, החליט לגזור את כרטיס האשראי שלו: "אני לא רוצה את הכרטיס הזה, קיבלתי אותו חינם אבל אין לי שימוש אמיתי בו. אני לא קונה דברים שאין לי שימוש בהם ובטח לא בתשלומים, זה ממש מיותר", אמר וגזר.

"להגיד לישראלים לא לקנות?!"

ההתרחשות האמיתית עם זאת היתה מאתיים מטרים משם במרכז הקניות דיזנגוף סנטר. בקניון הסתובבו באותה עת אלפי אזרחים, רובם אוחזים בשקיות נייר, נהנים מהרכישות האחרונות שביצעו זה עתה.

"לא ידעתי בכלל שיש יום כזה", אומרת אישה שכרגע יצאה מחנות הבגדים "זארה" ואוחזת בידה שקיות, "אם הייתי שומעת על כך אולי הייתי מצטרפת, אבל יום שישי זה היום הכי טוב לקניות".

"שמעתי על היום הזה אבל זה לא ממש משנה לי, לא חשבתי לא לקנות. זה נראה לי יום מיותר. איך אפשר להגיד לישראלים לא לקנות?!", שואל בחור צעיר האוחז במספר שקיות, ונעלם אל תוך חנות אחרת כשהוא ממהר אל הקנייה הבאה.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully