וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזים פיקטיביים ומזומנים: כך ניסו לגייס את לשכת רה"מ בעסקת הצוללות

3.9.2017 / 13:55

גל המעצרים האחרון בפרשה, בהם בכיר בלשכת נתניהו השומר על זכות השתיקה, הוא צעד נוסף בדרך לחשיפת נתיב העברת הכספים מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ לבעלי תפקידים בכירים, שהיו קשורים גם למפעל האמוניה זאת במטרה לשמור את התאגיד כחברה המועדפת על ישראל

צילום: אבי כהן

גילויים חדשים בפרשת הצוללות - כל הפרטים

* הבוקר עוכבו לחקירה שישה חשודים בפרשה, ביניהם בכיר לשעבר בלשכת רה"מ
* בין החשודים - מפקד חיל הים לשעבר אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום ומפקד שייטת 13 לשעבר
* הבכיר בלשכת רה"מ שותק לפי שעה בחקירתו
* המשטרה מתכננת להביא את כל החשודים להארכת מעצר במהלך הערב
* החשד - אנשי התאגיד טיסנקרופ ניסו לגייס בכירים בלשכת נתניהו במטרה לקדם את רכישת הצוללות תוצרת החברה

עם מעצרם של שישה חשודים הבוקר (ראשון), ובהם בכיר לשעבר בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מפקד שייטת 13 לשעבר ואלוף במילואים אליעזר (צ'ייני) מרום, ממשיכה המשטרה להתחקות אחר נתיב העברת הכספים לכאורה בין התאגיד הגרמני טיסנקרופ לבעלי תפקידים בלשכת ראש הממשלה. לפי החשדות המתבססים בקרב חוקרי היאל"כ, בעקבות עדותו של עד המדינה מיקי גנור ומסמכים שאספו במשטרה, התאגיד הגרמני בחר את עובדי המשרדים החשובים במטרה לקדם את החברה כמועדפת על ישראל.

על פי החשד, רכישת הצוללות, ספינות המשמר של חיל הים ופרויקט מפעל האמוניה שאמור לקום במקום המכל הקיים בחיפה, הם שלושה פרויקטים שעבורם ביקש התאגיד הגרמני לגייס עבורם שורת בעלי תפקידים הנחשבים מקורבים לנתניהו. בין היתר, הבכיר לשעבר שנעצר הבוקר והיה מקורב מאוד לראש הממשלה, וכן בעלי תפקידים נוספים שנעצרו בעבר. לפי החשד, גנור, שהיה המתווך בעסקת הצוללות מטעם טיסנקרופ, יצר חוזים פיקטיביים של מתן ייעוץ עם גורם שנחשב לוביסט ועם יועץ אסטרטגי לאנשי עסקים ולפוליטיקאים.

צוללות של חיל הים הישראלי. דובר צה"ל
צוללת של חיל הים/דובר צה"ל

היועץ האסטרטגי נחשב לדמות מוכרת בעולם הפוליטי הישראלי ומקושר לכמה מאנשי לשכת ראש הממשלה, ובהם העצור מהבוקר ושר בכיר. על פי החשד, טיסנקרופ הלבינה את העברת הכספים באמצעות העברתם במזומן מהיועץ לאותם בעלי תפקידים בלשכת נתניהו, ובהם הבכיר העצור. האחרון, כמו גם חלק מהחשודים, שומר על זכות השתיקה בחקירה. גורם המעורה בפרטי החקירה אמר לוואלה! NEWS כי בדרך זו הועברו, על פי החשד, מאות אלפי שקלים מגנור לבכיר לשעבר במשרד ראש הממשלה. "היה חשוב לגנור שאנשי ראש הממשלה יתמכו במהלך של רכישת הצוללות, הספינות ומפעל האמוניה מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ, ולכן הם ביקשו להעביר כספים לאותם בכירים".

מיקי גנור החשוד בפרשת הצוללות בהארכת מעצרו בבית המשפט הערב 10 ביולי 2017. צילום: אילן אסייג/ הארץ, מערכת וואלה! NEWS
גנור בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אילן אסייג/ הארץ

הבוקר עוכבו שישה חשודים, בהם אלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, מפקד שייטת 13 לשעבר ובכיר לשעבר בלשכתו של נתניהו. מעצרם של השישה התאפשר לאחר חקירתו של עד המדינה גנור. המשטרה ערכה חיפושים בבתיהם של השישה ובמשרדיהם, במטרה להגיע למסמכים הרלוונטיים לחקירה. בכוונת היאל"כ בלהב 433, לזמן בהמשך נחקרים ועדים נוספים.

גיוסו של גנור הגיע במסגרת מאמציה של המשטרה להתמקד בחשיפת מנגנון העברת הכספים והאנשים המרכזיים במערכת הביטחון והממשלה, שנהנו לכאורה מכספי השוחד בקניית הצוללות מהתאגיד הגרמני. גנור היה צפוי למסור בחקירתו מידע על קצינים בעבר ובהווה, שהיו מעורבים בפרשה. בין השמות שכבר עתה חשודים בתיק הם סגן ראש המל"ל לשעבר תת-אלוף (במיל') אבריאל בן יוסף ומפקד חיל הים לשעבר אלוף (במיל') אליעזר מרום.

ההערכה היא כי גנור אישר במסגרת החקירה את האופן שבו החליף בתפקיד נציג התאגיד בישראל את ישעיהו ברקת, רב-סרן במילואים בחיל הים שייצג את "טיסנקרופ" במשך 25 שנים. ברקת טען בעבר כי מנכ"ל התאגיד קיבל הבהרה מגורם ישראלי כי המדינה לא תזמין צוללות נוספות אם הוא יישאר בתפקיד, וכי הייתה התעקשות על מינויו של גנור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully