וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב לחץ הימין: נתניהו הכליל את כבישי יו"ש בתכנית התשתיות

3.9.2017 / 11:10

לאחר שגילו בימין כי אחוז אחד בלבד מהתכנית הוקצה לתשתיות, הפעילו לחץ כבד על ראש הממשלה וטענו כי "יחס כזה אינו הולם ממשלה לאומית". בסופו של דבר, נתניהו הודיע בישיבת שרי הליכוד כי יכליל את הכבישים העוקפים בגדה בתכנית

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
נתניהו/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (ראשון) בישיבת שרי הליכוד כי יכלול את הכבישים העוקפים ביהודה ושומרון בתכנית התשתיות הלאומית, לאחר לחץ שהופעל עליו מהימין כשגילו כי רק 1% מהתכנית הוקצה ליהודה ושומרון. בישיבת שרי הליכוד העלו את הנושא ישראל כץ, אופיר אקוניס, מירי רגב ויריב לוין.

הממשלה אמורה לאשר היום את התכנית, המרכזת 147 פרויקטים בתחום התשתיות המתוכננים בישראל לשנים 2021-2017, בעלות של 116 מיליארד שקל. ואולם, לנוכח פרסומים על היעדר פרויקטים באזור יהודה ושומרון, החל הבוקר לחץ בימין על השרים לפעול לשינוי הצעת ההחלטה ולא לאשרה עד שלא ייכללו בה עוד פרויקטים ביהודה ושומרון.

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), שיגרו מכתב דחוף לשרי הממשלה לפני שנתניהו הודיע על השינוי, ובו כתבו כי "הדבר אינו הולם לא את רוחב השטח, לא את היקף האוכלוסייה, ובוודאי לא את מצב התשתיות ביו"ש, שהוא מהמיושנים והגרועים ביותר". במכתב כתבו קיש וסמוטריץ' כי "יחס כזה לחבלי יו"ש אינו הולם ממשלה לאומית שטובת פיתוח ההתיישבות לנגד עיניה".

נערכים לקראת פינוי מאחז עמונה. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
סמוטריץ'/ניב אהרונסון

במקביל, פנה ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן לשרים בממשלה ודרש לתקן את התכנית. לדבריו, "היוזמה לשיפור התשתיות בכל מדינת ישראל היא יוזמה מבורכת. אולם כפי שהיא מוצגת היא עלולה להפוך את תושבי יו"ש לאזרחים סוג ד' ואת יו"ש למפגרת ברמת התשתיות אחרי כל מדינת ישראל ואנחנו לא נסכים לדבר הזה. יו"ש מהווה 30% ממדינת ישראל ו-10% מתושבי מדינת ישראל. לא ייתכן שכאשר פונים לאשר תשתיות יהיה המקום של ההתיישבות לא פחות ממגוחך ביחס לגודלה. אנחנו דורשים בחינה מחדש של התכנית ועצירת אישורה עד לתיקון".

ברשימה שתובא היום לאישור הממשלה נכלל כל פרויקט תשתית הקיים בישראל, בהתאם לקריטריונים הבאים: עלותו נאמדת ביותר ממאה מיליון שקל, התקיימה עבורו בדיקת כדאיות כלכלית, קיימת לגביו החלטת ממשלה או סיכום תקציבי. לצד התכנית, תעלה בישיבת הממשלה החלטה על מינוי צוות ליווי ובקרה, בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, החשב הכללי, הממונה על התקציבים והיועץ המשפטי של משרד האוצר. הצוות יעקוב אחר ביצוע התכניות ויפעל להגברת השקיפות בתחום התשתיות בפני הממשלה, הציבור והמשקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully