וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבע תאונות המערבות גשרים בחודש: "האסון הבא הוא עניין של זמן"

2.9.2017 / 20:44

מאז קריסת הגשר בכביש 4 דווח על לפחות שש תאונות דומות בכבישי הארץ. דוח מבקר המדינה ב-2010 התריע וקבע כי אין אף משרד ממשלתי שאמון על בטיחות הגשרים. "שמעת על מדינה בת 70 שמתפוררת ככה?"

צלמים זמניים מורשים

קריסת הגשר בגבעת שמואל בחודש שעבר בכביש 4, בסמוך למפעל "קוקה קולה", הובילה לחסימת התנועה לשעות ארוכות באחד מעורקי התנועה המרכזיים בישראל, בשעה שרבים עשו את דרכם הביתה בתום יום העבודה. מאז התאונה שהובילה לקריסת הגשר אנו שומעים על יותר ויותר תאונות שבהן מעורבים נהגים הנוסעים בכלים כבדים, שמתנגשים ופוגעים בגשרים ברחבי ישראל. רק בחודש האחרון אירעו ברחבי הארץ לפחות שש תאונות נוספות שהגיעו לאמצעי התקשורת ותועדו ברשתות החברתיות.

"שמעת על מדינה בת 70 שמתפוררת ככה?", תהה בדאגה ישראל גודוביץ', לשעבר המהנדס העירוני הראשי של עיריית תל אביב, בריאיון לוואלה! NEWS. "התחושה היא שהכל זמני פה וככה גם הבנייה של הגשרים. מי שמבין רואה גשרים שנבנו מחומרים שלא מתאימים לשרידות במשך תקופה ארוכה. גם באיילון הגשרים הם זמניים. עד שלא ישנו את הגישה מ'זמני' ל'קבוע', לא אתפלא אם נשמע על עוד אסונות, זה עניין של זמן", הוסיף גודוביץ'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריסת הגשר בגבעת שמואל, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 2010 פרסם מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס דוח חמור על מצב הגשרים בישראל. הממצאים שאותם הציג המבקר העלו דאגה ותהייה לגבי תקינותם, תחזוקתם ובדיקתם הסדירה של הגשרים ברחבי ישראל, כשהשורה התחתונה של הדוח קבעה בבירור – אין אף משרד או רשות ממשלתית שאחראית על הנושא הרגיש. "לא נמצא כי אחד מן המשרדים שנבדקו, וכללו בין היתר את משטרת ישראל, משרד התחבורה, משרד השיכון, משרד התשתיות הלאומיות ומשרד הכלכלה, הכין או יזם הכנת תקנות, הנחיות ונהלים המסדירים את נושא תחזוקת הגשרים במדינה ומפרטים את הפעולות שיש לנקוט לשם שמירה על מצב הנדסי תקין של הגשרים וטיפול בהם", כתב המבקר, והדגיש: "אף משרד ממשרדי הממשלה שנבדקו לא ראה את עצמו אחראית מקצועית לעניין תחזוקת הגשרים במדינה, ובכלל זה בתחום הרשויות המקומיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התנגשות המשאית במחלף לה גווארדיה בנתיבי איילון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גשרים הם חלק בלתי נפרד ממאות אלפי האלמנטים שחברת נתיבי ישראל בודקת ומטפלת בהם מדי שנה במסגרת תכנית עבודה סדורה ומתוכננת מראש", ניסה להרגיע ארז סיקסיק, מנהל האגף לניהול ובקרת אחזקה בחברת נתיבי ישראל. "רק השנה מושקעים כ-16 מיליון שקלים לסקירת הגשרים על ידי מהנדסים ומומחים לנושא, בנוסף ל-100 מיליון שקלים המושקעים בעבודות טיפול יזומות ל-1,600 הגשרים על סוגיהם השונים", הוסיף. לדבריו, "תשתיות תחבורה לא מונעות תאונות דרכים ולעולם לא יגברו על הגורם האנושי, אך אנו בונים ומשדרגים כל הזמן במטרה לייצר תשתיות סלחניות".

"דוגמה לכך היא שכיום גשרי הולכי הרגל נבנים בגובה רם יותר, כאשר מחלפי הענק שמטרתם העברת כלי רכב כבדים נשארים באותו הגובה. החשיבה שמאחורי זה היא שכאשר רכב כבד פוגע בגשר הוא יתנגש במחלף הפוגש מאות רבות של טונות באיתנותו, לעומת גשר הולכי רגל המיועד להעברת משקלים נמוכים בהרבה, ולפיכך יכולת הדיפת אנרגיה מסוגים שונים פחותה".

בתוך שלושה ימים: שתי משאיות התנגשו באותו גשר ברמלה

כמה עשרות מטרים מהגשר שקרס בכביש 4, עומד על תלו גשר המחבר בין כביש 44 לעיר רמלה. בשבוע האחרון אירעו תחת אותו הגשר, המשמש גם כמעבר תת קרקעי אל תחנת הדלק "פז", שתי תאונות שבהן היו מעורבים כלי רכב כבדים שהתנגשו בגשר. באורח נס לא היו פגיעות בנפש.

לוואלה! NEWS נודע כי כבר לפני כמה שנים הביע חבר מועצת העיר רמלה יאיר דידי את חששו לגבי הפן הבטיחותי של הגשר. "לפני כעשור עתרתי נגד העירייה, עקב העובדה שלכביש שנסלל תחת הגשר לא היה היתר. בנוסף, הוא היה מנוגד לתכנית המתאר העירונית ומסוכן לעוברי הדרך. דרשנו אז לתקן את המפגעים הבטיחותיים או לסגור לאלתר את המעבר המסוכן, אך לצערי הרב, שופטי בית המשפט קבעו כי הדרך כן בטיחותית ואמרו כי אמנם אין לו היתר והוא מנוגד לתכנית המתאר, אבל בעתיד אמורים לאשר תכנית מתאר חדשה שצפויה לכלול בתוכה טיפול במשמעותי בדרך ובגשר המסוכן", סיפר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משאית שהתנגשה בתחנת דלק בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מאז עברו 11 שנים. התכנית נעלמה מהשולחן והסכנה רק גדלה. עד היום אני לא מצליח להבין למה ראש העיר לשעבר יואל לביא נעמד על רגליו האחוריות ומחה נגד העתירה כדי לשמור על הדרך המסוכנת הזאת, שמובילה בסך הכל אל תחנת דלק. אולי זה בגלל שתחנת הדלק שייכת לחבר ילדות שלו? בשבוע החולף היו אלה נזקים למשאיות שדהרו אל תוך הגשר הנמוך, אבל אני אומר לך שלא רחוק היום שגם אנשים ייפגעו – אז אולי מישהו יתעורר", הוסיף דידי.

עו"ד שי גלילי, שליווה את העתירה מבחינה משפטית, הוסיף כי "מצער הדבר, שהיו צריכות להתרחש תאונות מהסוג שהיינו עדים להן, כדי להוכיח כי כל הטענות שהועלו בכתב העתירה בעניין חוסר בטיחות המעבר התת-קרקעי, מצדו של מר יאיר דידי, ושנדחו על הסף מצד העירייה ומצד בית המשפט, הן נכונות. הדבר מעלה תהיות לגבי האמינות של גורמי העירייה שהצהירו בבית משפט כי המעבר הינו בטיחותי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משאית שפגעה בגשר ברמלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יואל לביא, ראש עיריית רמלה לשעבר התייחס לדבריו של חבר המועצה דידי ואמר כי "יאיר דידי הוא אדם צר אופקים ואין לו הבנה מערכתית בשום דבר. איכות המידע שהוא משתמש בו הוא הדבר הכי ירוד שקיים וזה תואם את רמת האינטליגנציה שלו. הוועדה המקומית שהייתה מבוססת על חברי מועצת העיר וראש העיר קיבלו החלטה בשנת 1985 לחבר את רחוב ההגנה בעיר לכביש 44. זאת החלטה כתובה, והמסמכים האלה הוצגו בעתירה. עד היום תכנית המתאר של רמלה ל"ה 1000, כמו גם תכנית ל"ה 301 א' עוסקות במעבר התת-קרקעי שמחבר את רמלה לכביש 44 שלא דרך תחנת הדלק.
יש שם קטע שמאפשר את החיבור הזה, וכל הדמיון וכל הבעיות שמנסה לייצר יאיר דידי הן על אחריותו". בתגובה לדבריו של דידי על כך שלביא מיודד עם בעלי תחנת הדלק אמר ראש העיר לשעבר: "כן, אני חבר שלו. מה זה מפריע למישהו במדינה שיש לי חברים? אסא קיבל את התחנה הזאת מהשר פרס, בעקבות פציעתו הקשה, הוא נכה 100% פלוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully