וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו או לעולם לא: המנופים של הסתיו ידחפו את חמאס למלחמה?

2.9.2017 / 19:16

בתוך שבועות יחל בליץ של בנייה במגה-פרויקט שהוא המכשול בגבול עזה, כשעשרות מכונות ענק ויותר מאלף עובדים יפעלו לאורך הגדר. לא ברור כיצד יפעל מנהיג חמאס יחיא סינוואר נוכח בניית המכשול התת קרקעי שממית בהדרגה את הנשק האסטרטגי של הארגון - המנהרות ההתקפיות

צילומים בגבול עזה 30.8.17. ראובן קסטרו
"שאלת מיליון הדולר היא כיצד יפעל חמאס ביום שיתחילו עשרות מקדחים לפעול במקביל"/ראובן קסטרו

זה יהיה בוקר רגיש במיוחד עבור מנהיג ארגון חמאס, יחיא סינוואר, הדמות החזקה ביותר ברצועת עזה. גורמי מודיעין של ארגון הטרור ידווחו למפקדות בעזה על תכונה אדירה של כלי הנדסה כבדים על קו הגבול בצד הישראלי. כך תיפתח מערכה חדשה של צה"ל נגד מנהרות שנחפרו לעבר ישראל.

ניתן להעריך שסינוואר יגיע בחשאי לקרבת הגבול, ירים את המשקפת ויגלה במו עיניו: עשרות דחפורים, טרקטורים, מכונות קדיחה שמתנשאות לגובה של עשרות מטרים ולמעלה מאלף פועלים ומהנדסים. כולם יפעלו יחד להקים קיר תת קרקעי לאורך כל הגבול שימית באיטיות את הפרויקט האסטרטגי של חמאס בשני העשורים האחרונים: המנהרות ההתקפיות, עליהן עמלו מאות פלסטינים בחשאי.

אחת המנהרות הובילה בקיץ 2006 את המחבלים שחטפו את גלעד שליט ומנהרות אחרות הטילו אימה על מדינה שלמה במבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 וגבו מצה"ל מחיר יקר. בתגובה, ממשלת ישראל אישרה תקציב בגובה מיליארדי שקלים למימון מגה פרויקט הנדסי לאורכו של כל הגבול עם רצועת עזה. עד כה נעשו גישושים, בדיקות, ניסיונות ואימונים בשטח אך בעוד חודשים בודדים יחל בליץ של בנייה שעשוי לשנות את האזור לעד. סינוואר יידרש להכריע האם פניו למלחמה או שיחליט לבלוע את הרוק ולהמשיך הלאה בשם הרצון לשקם את עזה ולייצב את שלטונו. עתיד חמאס יהיה מונח על כף המאזניים.

צילומים בגבול עזה 30.8.17. ראובן קסטרו
אוטוטו זה מתחיל. כלים הנדסיים סמוך לגבול/ראובן קסטרו

זו תהיה תקופה ביטחונית מאוד מתוחה שבשלב זה לא ידוע כיצד תתפתח. במיוחד כשהאווירה היציבה בישראל הפכה להיות מובנית מאליה. פיגוע דאעש שזעזע לאחרונה את שדרות לה רמבלה בברצלונה ממחיש יותר מכל את איכות מערכת הביטחון הישראלית בסיכול תשתיות טרור. אסור שהשקט מרצועת עזה יילקח כמובן מאליו, במיוחד כשמתחת לפני השטח של עזה נעים זרמי עומק שמתנגדים לשקט שאוכף חמאס. צה"ל מכנה אותם "הפלגים הסוררים".
"שאלת מיליון הדולר היא כיצד יפעל חמאס ביום שיתחילו עשרות מקדחים לפעול במקביל לאורך הגבול", אמר לאחרונה קצין בכיר בפיקוד דרום. כדי לנסות להעריך את התשובה לכך יש להתבונן על המרחב כולו.

מדרום לרפיח מתנהל תהליך היסטורי. מצרים הבינה שכדי לגדוע את כוחו של ארגון דאעש-מחוז סיני עליה לחבור אל חמאס שנוא נפשה ולסכם על פתיחת מעבר רפיח והקלות נוספות. בתמורה ימנעו הפלסטינים מעבר פעילי טרור מעזה לסיני. לפני כשבועיים התקלחה לפתע המערכה שמנהל חמאס נגד ה'סוררים': חוליית מחבלי דעאש מעזה שעשתה את דרכה לרפיח המצרית נתקלה במחסום חמאס. אחד המחבלים הסתער והפעיל חגורת נפץ. דעאש מחוז סיני, שרואה ברצועת עזה פוטנציאל אדיר לגיוס פעיליו, לא ימהר להשלים עם ההחלטה העזתית לשתף פעולה עם מצרים.

בשלב הראשון הוא ינסה להתנגד להחלטה באמצעות פעילות יזומה נגד חמאס אך כשיעמוד עם הגב לקיר הוא עשוי לערער את שלטון חמאס באמצעות התקפות על ישראל ואולי להוות איום על הכוחות שיפעלו על קו הגבול. בשלב זה מנהל דאעש מערכה יעילה נגד צבא מצרים בסיני וגובה מחיר דמים מדי שבוע. אחת ההצלחות של דעאש היה הרג מג"ד 103 המצרי שהוגדר על ידי גורמי ביטחון בישראל כלוחם ומפקד מצטיין שהתמודד עם פיגועים משולבים של מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים. עד שהגיע פיגוע מתוחכם במיוחד שהכריע אותו. מצרים מנהלת מערכה מורכבת נגד דעאש בסיני, בעיקר כדי למנוע מאנשיו להגיע ללב קהיר, אך ברגע שמישהו במצרים יוריד את הרגל מהגז יהפוך דעאש לבעיה ישראלית. מזכיר מעט את ההתמודדות בגבול רמת הגולן, שם ארגוני הטרור בסוריה נלחמים בצבא אסד. בינתיים. ודעאש לא מתכוון לעזוב את סיני בקרוב.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
צילומים בגבול עזה 30.8.17. ראובן קסטרו
כשהקבלנים יפעלו במלוא הכוח על הגבול, יידרשו הלוחמים לעמוד לצדם ולהיערך להתקפות מסוגים שונים/ראובן קסטרו
סינוואר יידרש להכריע האם פניו למלחמה או שיחליט לבלוע את הרוק ולהמשיך הלאה בשם הרצון לשקם את עזה ולייצב את שלטונו. עתיד חמאס יהיה מונח על כף המאזניים

חזרה לרצועת עזה. מערכה נוספת שמנהל חמאס היא נגד הרשות הפלסטינית. תהליך הפיוס בין הצדדים לא צלח ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט להכריז על מלחמת חורמה בחמאס: להפסיק את התשלומים הקבועים עבור החשמל בעזה ולצמצם את משכורתם של עשרות אלפי הפקידים בעשרות אחוזים. השלב הבא יהיה כנראה עצירת תשלום כלל המשכורות. זאת, כשחמאס מתקשה ממילא לגייס תמיכה כספית בתקופה בה קטאר נתונה במצור והיחסים של הארגון העזתי עם איראן מצויים בשפל.

החודשים האחרונים הותירו את הרושם שהציבור הפלסטיני עייף ממלחמות. חמאס התאמץ לקיים הפגנות על קו הגבול במחאה והזדהות עם המהומות סביב אל אקצא אך הציבור הצביע ברגליים ולא הגיע בהמוניו. להפתעתם של מפקדים בפיקוד דרום לא נרשמה היענות רחבה, למעט מספר בודד של הפגנות אלימות. "חמאס נכשל להוציא אנשים לגדר. לרחובות. אין לאנשים כוח. הם עסוקים בבעיות שלהם".

עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
סינוואר ובנו של פוקהא. משדר מסר על סדרי עדיפויות אחרים בעזה/רויטרס

מאז עלה סינוואר לשלטון הוא מנסה להנחיל מדיניות שונה מקודמיו. הוא מדבר פחות ומנסה להילחם בשחיתות בצמרת. דמות צבאית שעברה מהצללים לקדמת הבמה הפלסטינית. "סינוואר גדל מלמטה למעלה. התפתח בכל שרשרת הפיקוד הצבאית ורק אז הגיע להנהגה המדינית. יש לו תמיכה מבית. הוא אדם רע, אבל הוא לא מושחת ולא שחצן. מה כן? הוא מבין שאת התמיכה שלו מבית הוא צריך מלמטה", הסביר קצין בכיר בפיקוד דרום.

חיסולו של מאזן פוקהא, בכיר חמאס בעזה, היה נקודת מבחן עבור סינוואר. פוקהא נידון בישראל לתשעה מאסרי עולם ושוחרר בעסקת שליט. מאז הגלייתו מהגדה לעזה בהנחיית שב"כ הוא 'גלגל' פיגועים נגד ישראל. חיסולו היווה טלטלה לארגון הטרור ויוחס לישראל. האירוע היה אמור להוציא את סינוואר משלוותו אך הוא התנהל בקור רוח קיצוני. מהלכיו הראשונים עוררו סקרנות רבה בקהילת המודיעין. היו כאלה שגיחכו למראה החליפות שלבש. בתפילת יום השישי, כשנשא את בנו של מאזן פוקהא על כתפיו כדי להדגיש עד כמה היה החיסול משמעותי עבורו, הוא סדק את תדמית המחבל האכזר והקשוח והפך לאיש שעוסק מבוקר ועד ערב בשימור השלטון ובדאגה לאזרחיו. בינתיים הוא עושה זאת בהצטיינות, למרות התהפוכות האזרחיות. יש גורמים במודיעין הישראלי שמכנים אותו 'סתגלן'.

צילומים בגבול עזה 30.8.17. ראובן קסטרו
צה"ל יגדיל את סדר הכוחות באופן משמעותי כדי להוות חגורת אבטחה עבור למעלה מאלף עובדים וציוד יקר ערך/ראובן קסטרו

למרות זאת הוא מוטרד מאוד מהאיום שמתפתח על קו הגבול. "כנראה שהוא עדיין לא מבין את גודל האיום ועוצמתו ההנדסית, אבל הוא בהחלט ער לשינויים", הסביר גורם ביטחוני בכיר. "אני לא חושב שהוא יודע בעצמו כיצד הוא ינהג כשהוא ירגיש שישראל מושכת לו מתחת לרגליים את הנשק האסטרטגי שלו".

בהתייחסו לפרסומים אודות פעילות הנדסית של צה"ל בשבוע האחרון התייצב סינוואר מול כלי התקשורת והצהיר כי אינו מעוניין במלחמה עם ישראל אך הוא גם לא חושש ממנה. בזמן שהוא עסוק בשרידות שלטונו ובדאגה לאזרחים הוא לא שוכח את האיום הביטחוני. חמאס מתאמן להתנגשות מול ישראל וממשיך לשמור על קווים אדומים בנושא ההתעצמות וגם בדיאלוג מול מצרים. שיגורי הרקטות לים תוך בחינה של פיתוחים חדשים בדיוק ובטווח וההתעצמות על קו הגבול הישראלי הם עוד סימן לשליטתו בשטח. מאז חיסולו של פוקהא שילש חמאס את היקף המוצבים על קו הגבול. יותר חמושים. יותר סיורים. יותר תצפיות ותרנים עליהם הציב חמאס אמצעים טכנולוגיים למטרות מודיעין.

"החיילים של חמאס לא קמים בבוקר ושרים 'התקווה', אבל הם בנו מכשול בהצטיינות. הם מתמסדים. הם הקימו ציר הגנה ושומרים עליו. הם רוצים שליטה על האירועים בגבול. זו אחת הסיבות לירידה בניסיונות להסתנן לישראל", הסביר קצין בכיר בפיקוד דרום במהלך סיור בג'יפ ממוגן על קו הגבול העזתי. "זו מגמה מאוד מעניינת עם יתרונות וחסרונות. אף אחד לא רוצה מלחמה. לא עזה, לא סינוואר ולא אנחנו. אנחנו רוצים לבנות מכשול. זו משימת אוגדת עזה. ההיקפים שלה לא ברורים לאף אחד. אולי בשבועות הבאים זה יתחיל להתברר, כשיראו את ראשי העבודה, טונות של בטון, ערימה של מכונות, מפעיל בטון על הגדר, והיקף כוחות גדול - לא רק של עובדים אלא של לוחמים".

צילומים בגבול עזה 30.8.17. ראובן קסטרו
הקושי יהיה להגן על עשרות הכלים בו זמנית ולאפשר את המשך הפעילות/ראובן קסטרו

ראש הממשלה וחברי הקבינט הביטחוני הוזמנו אל השטח כדי לראות בעיניים ולהפנים את גודל השעה. אף אחד מהם לא יוכל לומר "לא ידעתי". "לא הבנתי". הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט עוסק במגה-פרויקט ובהשלכות שלו באופן אישי. בחודשים הבאים צה"ל יגדיל את סדר הכוחות במרחב באופן משמעותי מאוד כדי להוות חגורת אבטחה עבור למעלה מאלף עובדים וציוד יקר ערך. "זו המשימה המרכזית", הדגיש הקצין הבכיר, "אנחנו נעשה הכול כדי שלא תהיה מלחמה ונבנה מכשול כדי להביא הגנה טובה יותר מבעבר".

כיום פועלים כוחות צה"ל באוגדת עזה בחשאי. התצפיות ואיסוף המודיעין האיכותי מאפשרים לכוחות להיערך בעורף לכל התרחשות על הגבול. אך במציאות המתהווה, כשהקבלנים יפעלו במלוא הכוח על הגבול, יידרשו הלוחמים לעמוד לצדם ולהיערך להתקפות מסוגים שונים: הפעלת מנהרות תופת שעוד רגע ייחשפו על ידי מכונות הענק, פצצות מרגמה, ירי צליפה או שיגור טילי נ"ט ואף הסתערות של מחבלים מתאבדים כמו אותו פעיל דעאש שהתפוצץ על מחסום חמאס סמוך לרפיח. יהיה זה מאוד מורכב לנהל פעולות הגנה והתקפה בזמן שבשטח מתקיימת פעילות אזרחית סמוכת גדר.

קצינים בכירים לשעבר ששירתו בפיקוד דרום העריכו כי חמאס יגיב לאיתור והשמדת מנהרות בגבול גם אם אינו מעוניין לפתוח במערכה נגד ישראל. הוא ינסה לגבות מחיר דמים תוך הליכה על חבל דק. נגד האיום שיתרחב בשבועות הקרובים יציב צה"ל לא רק עוצמה צבאית על הקרקע אלא גם עוצמה אווירית שתהיה זמינה. מפקדי הגדודים של חטיבת הצנחנים תורגלו לפני העלייה לתעסוקה המבצעית ביכולות של חופת אש: החיבור בין המודיעין לכלי טיס שונים לפני תקיפת יעדים במהירות רבה. התרנים אותם הציב צה"ל בחודשים האחרונים לאורך הגבול, עליהם יוצבו אמצעים טכנולוגיים בהיקפים חסרי תקדים, יאפשרו לצה"ל לתצפת לעומק השטח הפלסטיני בכל תנאי מזג האוויר ולמנוע התרחשויות לפני שהן מגיעות לקו הגבול.

"אנחנו לוקחים בחשבון את האפשרות שגם אם חמאס יחליט לא להגיב לפעילות שמתבצעת בצד הישראלי, יהיו סוררים שינסו לזנב במדיניות של חמאס. אנחנו מתכוונים להגיב לכל הפרה", הסביר הקצין הבכיר. מבחינתו, הצלחה נמדדת לא רק באותו שקט מפורסם, אלא גם בשגשוג, המתבטא למשל בשטחים חדשים שמתפרסמים כיום למגורים בקיבוץ כיסופים. "הלוואי ויכולתי לעבור ולגור פה. מדהים כאן".

(עדכון ראשון 31.8 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully