וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים במערכת הביטחון: הממשלה ומתאם החטופים שיחקו לידי חמאס

29.8.2017 / 8:48

גורמים המעורים בנושא אמרו כי ליאור לוטן היה צריך להודיע לנתניהו באופן אישי על החלטתו כדי להימנע מעיסוק פומבי שייפגע במשפחות החללים. "כל פרט בנושא מטלטל אותם, אלו הורים של חיילים גיבורים שיצאו לקרב ולא חזרו"

צילום: המכון למדיניות נגד טרור ושי מכלוף, עריכה: ורד לידני

במערכת הביטחון מתחו בימים האחרונים ביקורת על הדרך שבה פרש אלוף-משנה (במיל') ליאור לוטן מתפקידו כמתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה וההתנהלות של האחראים בנושא. בזמן שגורמים במשרד ראש הממשלה ידעו בתקופה האחרונה על כוונתו של לוטן לפרוש במשרד הביטחון היו מי שהופתעו מהחלטתו.

כמה גורמים המעורים בנושא אמרו כי היה נכון מצדו של לוטן להודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי על החלטתו לפרוש, ולאפשר לאחראים במערכת למנות מחליף בצורה מסודרת ולנהל תהליך חפיפה כדי להימנע מהעיסוק הפומבי בנושא.

לוטן, לשעבר לוחם ומפקד בסיירת מטכ"ל, שזכה בצל"ש הרמטכ"ל, פיקד בעברו על המחלקה לשבויים ונעדרים באגף המודיעין ועל יחידת המשא ומתן המטכ"לית. בחודש אוקטובר 2014 הוא מונה לתפקיד מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, תפקיד שביצע בהתנדבות. במסגרת תפקידו היה לוטן אחראי יחד עם גורמי ביטחון שונים ליותר מ-350 פעולות בארץ ובחו"ל, ונפגש עשרות פעמים עם משפחות הנעדרים.

עוד בנושא:
משפחת גולדין תיפגש עם מזכ"ל האו"ם: "צריך ללחוץ כדי להחזיר את הבנים"
מתאם השבויים ונעדרים הפורש: על כל חטוף – לשבות 200 אנשי חמאס
ליברמן מגיב למשפחות הנעדרים: "אסור לחזור על הטעות בעסקת שליט"

הממונה על המו"מ להשבת הנעדרים מעזה: חמאס סירב להצעת חילופי שבויים שהוצעה לו.
קיים עשרות פגישות עם משפחות הנעדרים. לוטן

לפי גורם ביטחוני, שביקר את תהליך הפרישה, "מעבר לאחריות הלאומית של תפקיד זה יש גם אחריות אישית כלפי משפחות החיילים השבויים שכל פרט בנושא מטלטל אותם ופוגע בתקוותם. כן היה צריך לגלות גישה יותר אחראית תוך התחשבות בהורים", ביקר גורם ביטחוני את תהליך פרישתו של לוטן.

הגורם הוסיף כי לוטן אחראי לכמה מהלכים יצירתיים שנועדו להניע תהליך שיפיח חיים במשא ומתן עם החמאס, אך למרות המאמץ, הוא הגיע למבוי סתום וכנראה התייאש. "עדיין היה צריך להתנהל אחרת כלפי המשפחות", אמר. "מעבר לערכים עליהם נשען צה"ל יש גם מורל לאומי. יש כאן הורים של חיילים גיבורים שיצאו לקרב ולא חזרו ויש לגלות כלפיהם את כל הרגישות".

עוד באותו נושא

מתאם השבויים והנעדרים התפטר; משפחת גולדין: ”מרגישים שננטשנו”

לכתבה המלאה
לאה ושמחה גולדין במסיבת עיתונאים בדרישה למנות מתאם שבויים ונעדרים 27 באוגוסט 207. מאצ'י הוף, מערכת וואלה!
הוריו של הדר גולדין במסיבת עיתונאים לאחר פרישתו של לוטן, שלשום/מערכת וואלה!, מאצ'י הוף
טקס לציון יום ההולדת של אורון שאול. סוכנות ג'יני
זהבה אמו של אורון שאול באירוע לציון יום הולדתו, בינואר/סוכנות ג'יני

גורם ביטחוני בכיר לשעבר שעסק בעברו הרחוק באיתור שבויים ונעדרים התייחס לשיח סביב פרישתו של לוטן והביקורת של משפחות החיילים נגד הדרג המדיני. לדבריו, "המפתח לניהול משא ומתן בנושא הזה הוא ערוץ חשאי. יש לשמור על כך שהתהליך יישאר מאחורי הקלעים. כל פרט שמתפרסם משרת את האויב". עוד אמר הבכיר לשעבר כי "כשהשיח על הנושא גולש החוצה ומתנהל בכלי התקשורת, חמאס נהנה מזה וצובר נקודות מבחינתו. הוא מבין שהוא מפעיל לחץ על ישראל ומקבל מוטיבציה מהפילוג בישראל. הוא ינסה ללבות את זה כמה שיותר. אין לי ספק שהרעש התקשורתי מזיק לצד הישראלי".

בימים האחרונים אמר גורם ביטחוני רשמי כי החמאס העלה דרישות "חסרות היגיון במסגרת המשא ומתן ודרש שחרור מחבלים עם דם על הידיים תמורת מידע בסיסי על אודות גורלם של חיילי צה"ל". עוד אמר הגורם הביטחוני כי בנוסף לכך דרש חמאס את שחרורם של מזכ"ל החזית העממית אחמד סעדאת וראש התנזים מרואן ברגותי שכלואים בישראל במסגרת עסקה בעתיד - דרישות שישראל דחתה על הסף.

אחיו של מנגיסטו: "מבקש מהממשלה לעשות הכול כדי להשיבו הביתה בשלום". צילום מסך
מסיבת עיתונאים של בני משפחתו של אברה מנגיסטו, האזרח הנעדר בעז/צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונותיהם של אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully