וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד האונס הקבוצתי שפרץ את סכר השתיקה במרוקו

28.8.2017 / 20:45

התקרית שבה הותקפה צעירה על ידי קבוצת נערים בקזבלנקה, מבלי שאיש מהנוסעים או הנהג התערב, הובילה להפגנות ברחבי המדינה שבה שני שלישים מהנשים חוו אלימות מינית. "אי אפשר לשתוק עוד"

צילום מתוך יוטיוב, עריכה: תום זואילי

שני שלישים מהנשים במרוקו סיפרו כי עברו פגיעה מינית או סבלו מאפליה, ושני מקרים שתועדו החודש והוצפו ברשתות החברתיות גרמו לוויכוח ער סביב היחס לנשים בממלכה הערבית.

בתחילת החודש, תועדה קבוצה גדולה של צעירים רודפת אחרי צעירה בעיר טנג'יר, שורקת לה ועוקבת אחריה. ביום ראשון שעבר, פורסם סרטון של קבוצה של ארבעה נערים תוקפים צעירה בת 24 באוטובוס, קורעים ממנה את בגדיה ומקללים אותה. שום נוסע - גם לא הנהג - התערבו בתקרית שאירעה בעיר קזבלנקה.

עם התפשטות הסרטון ברשת וגל התגובות הנזעמות, ארגון "אל תיגע בילד שלי" פרסם תמונות של התוקפים וביקש להפיצן כדי שניתן יהיה לזהות אותם "ולשים סוף אחת ולתמיד לביזיון הזה". הרשויות עצרו שישה נערים, בני 15 ו-17, בחשד למעורבות בתקיפה ההמונית של הצעירה, שסובלת ממוגבלויות למידה. לדברי המשטרה, עד לפרסום הסרטון לא הוגשה תלונה, לא מצד הצעירה ולא מצד נהג האוטובוס.

צעירה שמותקפת מינית באוטובוס בקזבלנקה, מרוקו, אוגוסט 2017. יוטיוב, צילום מסך
שישה צעירים נעצרו. התקיפה באוטובוס/צילום מסך, יוטיוב

לאחר פרסום הסרטון, חשפה גם מלכת היופי המקומית תקיפה מינית שעברה לאחרונה בידי שלושה גברים. פטימה א-זהרה אל-ג'מאלי, מלכת היופי במדינה לשנת 2014 הידועה בכינויה פאטי ג'מאלי, פרסמה סרטון בסנאפצ'ט ובו קראה לרשויות לפעול נגד התופעה.

היא סיפרה כי בעת בילוי בחוף הים בטנג'יר היא נתקלה בשלושה, שהטרידו אותה מילולית בגינויים סקסיסטיים. אף שהייתה כ-50 מטר מהמקום שבו חנתה את מכוניתה, סיפרה כי לא יכולה הייתה לרוץ אליה מאחר שהם היו שלושה, ואחד מהם תפס אותה וחפן אותה.

בעקבות רצף האירועים הללו, יצאו מאות אנשים לרחובות הערים הגדולות של מרוקו ומחו על המצב הקיים. "אנחנו לא יכולים לשתוק אחרי התקרית הנוראית הזאת", סיפרה לרשת אל-ערביה זהרא אל-פייסאווי, אחת הפעילות שארגנה את המחאה. "אונס הפך לכה נפוץ במרוקו עד שזה כמעט דבר שבשגרה. על כולנו להתאחד נגד התופעה הזאת ולסלק אותה מהחברה, כך שהיא לא תהרוס ותשחית את המוסר של אזרחי מרוקו".

תיעוד: אשה הוטרדה על ידי אספסוף בטנג'יר. מערכת וואלה! NEWS
עשרות צעירים עוקבים אחרי אישה בטנגיר/מערכת וואלה! NEWS

המפגינים קראו גם להעברת חוק שאמור להילחם באלימות המינית והפיזית נגד נשים, שתקוע בפרלמנט מאז 2013. חשיפת היקף התופעה המתרחבת עשויה להשפיע גם על ענף התיירות במרוקו, אחד ממוקדי ההכנסה העיקריים של המדינה הצפון-אפריקנית - לפי אתר התיירות Trip.com, מרוקו היא המקום השני המסוכן ביותר בעולם עבור תיירות, אחרי מצרים.

למרות הסערה, היו מי שהאשימו את הצעירות בתקיפות המיניות כלפיהן בשל לבושן "הלא צנוע". אחד כתב: "אני מגנה את המעשה, אבל עליכן לכסות את עצמן, את הבגד הזה היה קל להוריד".

מרוקו היא לא המדינה הערבית היחידה שבה מתחולל מאבק בין אלו המקדמים שוויון זכויות לנשים ונלחמים באפליה המושרשת בחברות המסורתיות לבין אלו הרואים בכך "כניעה" להשפעות מערביות. בתוניסיה השכנה עורר הנשיא קאיד באג'י א-סבסי סערה כשקרא לבטל את האפליה הנהוגה בזכויות הירושה, כשבלבנון ובירדן עברו לאחרונה חוקים שביטלו את הפרצה בחוק שאפשרה לאנסים להתחמק מעונש אם היו נישאים לקורבן שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully