וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל משנה מדיניות: הטיפול בעריקים - יותר פיקודי, פחות משפטי

30.8.2017 / 17:10

צה"ל החליט לשנות את מדיניות העמדתם לדין של עריקים ומשתמטים משירות צבאי. מעתה, הטיפול בעריקים יהיה באחריות המפקדים, ורק תקופות ארוכות במיוחד יועברו לטיפול בבתי הדין הצבאיים

עריכה: ניר חן

(ראיון בוואלה! NEWS עם לירון סמיי שעתר לבג"ץ נגד שחרורו מצה"ל בגלל "התנהגות רעה וחמורה")

צה"ל החליט לאחרונה לשנות את מדיניות העמדתם לדין של עריקים ומשתמטים משירות צבאי בניסיון להגדיל את סיכויי ההצלחה של חזרתם של עריקים ליחידותיהם. החלטה זו היא חלק ממגמה שמוביל הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ששמה דגש על טיפול פיקודי מהיר באירועים כמו תאונות אימונים, ניצול יחסי מרות והתרשלות באבטחת חומרים מסווגים. מעתה, הטיפול בעריקים יהיה באחריות המפקדים, ורק תקופות ארוכות במיוחד יועברו לטיפול בבתי הדין הצבאיים.

בעבר העדיפו מפקדים להמתין להחלטות המשפטנים באירועים אלו, וחייל שנעדר מיחידתו במשך יותר מ-75 ימים היה עומד למשפט בבית הדין הצבאי. מעתה יינקטו צעדים פיקודיים חריפים יותר בסמוך להתרחשותם, שישפיעו על ההחלטות המשפטיות שיתקבלו בעתיד. חייל שערק במשך תקופה של עד מאה ימים יטופל משמעתית בידי מפקדיו.

החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקרייה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
בצה"ל מקווים לשפר את סיכויי ההצלחה להחזיר עריקים ליחידותיהם/ניב אהרונסון

המדיניות החדשה קובעת כי עריקי הבקו"ם בתקופה של עד 180 ימים ומשתמטים שכלל לא התגייסו לצה"ל בתקופה של עד שנה וחצי, יטופלו גם הם במישור הפיקודי ולא יועמדו למשפט. חשוב להדגיש שמדובר על סך כל ימי ההיעדרות, כך שחייל יוכל למצוא את עצמו על ספסל הנאשמים גם אם ייעדר מיחידתו 40 ימים ובעבר נעדר 60 ימים נוספים.

שינוי המדיניות טומן בחובו יתרונות רבים שייטיבו עם חיילי צה"ל. בראש ובראשונה, נראה כי רבים מהחיילים אינם יודעים כי הרשעה בעבירה של היעדרות משירות בבית דין צבאי נושאת בחובה רישום פלילי, ואם לא יועמדו לדין, ייחסך מהם כתם הרישום הפלילי.

הדבר עשוי להיטיב גם עם חיילים מרקע סוציו-אקונומי נמוך שהשירות הצבאי מהווה עבורם קרש קפיצה לאזרחות. פעמים רבות חיילים אלו עורקים בשל מצוקה גדולה בבית, והכליאה הממושכת רק מחמירה את המצב ומביאה אותם לערוק בשנית ובשלישית. לאור ריבוי העבירות הם עלולים להיות מפוטרים מהשירות בגין "התנהגות רעה וחמורה". כך דווקא אלו שזקוקים יותר מכל לקרש הקפיצה שצה"ל נותן להם, משתחררים מהשירות עם גיבנת.

כלא 4. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
תתקצר תקופת העריקות עד להגעה למשפט צבאי. כלא 4/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

המפקדים מודעים לקושי של העריקים שנשפטו ונכלאו, להשתלב חזרה ביחידותיהם. המדיניות החדשה ששמה דגש על אחריותם להשבת העריקים ליחידה צפויה להגדיל את סיכויי ההצלחה במשימה. יחד עם זאת, בצה"ל מבינים כי המפקדים יתקשו לשכנע חייל לחזור ליחידתו לאחר שערק כדי לסייע להוריו או לעבוד כדי לשלם חובות.

לשם כך, המפקדים חייבים לקבל ארגז כלים משמעותי, שיכלול ליווי של אנשי מקצוע שיסייעו במלאכה הקשה. הם חייבים להכיר היטב את הפתרונות השונים, דוגמת סיוע כלכלי, שיתוף פעולה עם גורמים מחוץ לצה"ל ובחינת תנאי השירות, ולעשות בהם שימוש נכון ומושכל. שילוב ידיים שכזה יביא להצלחת המהלך ולקיצור תקופת העריקות עד להגעה למשפט בבית הדין הצבאי.

seperator

הכותב הוא עורך דין, פרשן משפטי ולשעבר הסנגור הצבאי הראשי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully