וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תהיה רק תחנת ביניים בביקור של קושנר - בדרך לרמאללה המיואשת

24.8.2017 / 0:00

בירושלים לא נרשמה דריכות מיוחדת עם ביקורם של קושנר וגרינבלט, שליחי טראמפ לחידוש המו"מ עם הפלסטינים, אולם נראה כי במוקטעה תצפה להם קבלת פנים קרה מיו"ר הרשות המותש. אחרי לא מעט מפגשים עם השליחים מוושינגטון, לאבו מאזן נגמרת הסבלנות

צלמים זמניים מורשים

(נתניהו וקושנר בפגישתם ביוני)

בין משבר דיפלומטי עם מצרים לקבלת פנים קרירה שמצפה לו ברמאללה, יועצו המיוחד וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, נחת אמש בישראל כחלק ממסע דילוגים אזורי בניסיון להניע מחדש את המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. הבוקר (חמישי) צפוי קושנר להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואחר הצהריים להמשיך לפגישות במוקטעה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בעוד בימים האחרונים, לקראת הביקור, הפלסטינים מגבירים את קולם, מעלים דרישות ומחדשים את איומיהם, בירושלים לא נרשמה דריכות מיוחדת או ציפייה לפריצת דרך, והפגישה של המשלחת האמריקנית בלשכת ראש הממשלה צפוי להיות תחנת ביניים שלווה לפני מה שמסתמן כביקור די סוער ברמאללה.

זהו ביקורו השלישי של קושנר באזור מאז שטראמפ נכנס לתפקידו. האחרון הכריז בתחילת השנה שהוא מעונין להשיג את ה"דיל האולטימטיבי" בין ישראל והפלסטינים. קושנר התלווה למסעו של טראמפ במזרח התיכון במאי, וכחודש לאחר מכן הגיע בעצמו יחד עם השליח המיוחד של הנשיא ג'ייסון גרינבלט, לסבב פגישות בירושלים וברמאללה. הפעם מתלווה לקושנר וגרינבלט גם סגנית היועץ לביטחון לאומי, דינה פאוול.

חותנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ג'ראד קושנר וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה, ירושלים, 21 ביוני 2017. לשכת העיתונות הממשלתית
קושנר ונתניהו בפגישתם הקודמת/לשכת העיתונות הממשלתית

לפני ירושלים, המשלחת ביקרה בסעודיה ונפגשה עם יורש העצר מוחמד בן סלמן והאמיר הקטארי השייח תמים בן חמד אל-תאני. משם המשיכו לארמון המלוכה הירדני לפגישה עם המלך עבדאללה ששב והדגיש ש"פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה" לסיים את הסכסוך, והיום המשלחת הגיעה למצרים. על הביקור העיב המשבר המדיני בין ארצות הברית ומצרים לאור החלטת וושינגטון לעצור 300 מיליון דולר סיוע למצרים בגלל הפרות זכויות אדם, ולפי דיווחים שונים חלק מפגישות המשלחת בוטלו. הבית הלבן שמר על פרופיל נמוך עד כה בחשיפה התקשורתית של המשלחת של קושנר, ומרבית הדיווחים מתבססים על כלי תקשורת מקומיים.

למרות הכרזות הבית הלבן על כך שהביקור הוא חלק ממחויבותו של הנשיא להשגת הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים, נראה כי הדרך לשם עדיין רצופה כוונות טובות. קושנר עצמו הודה בחודש שעבר ש"יכול להיות שאין פתרון" לסכסוך הישראלי-פלסטיני ובהקלטה שהודלפה מתוך פגישה שקיים עם מתמחים בקונגרס נשמע סקפטי לגבי הסיכויים להשיג הסכם. "יש הרבה אנשים שניסו לפנינו, אבל אנחנו מנסים לעקוב אחרי זה מאוד בשקט ומאוד בהגיון ולראות אם יש פתרון - וייתכן שאין פתרון - אבל זה אחד הנושאים שהנשיא ביקש שנתמקד בהם", אמר. גורמים מדיניים בכירים הביעו סקפטיות שתהיה פריצת דרך במהלך הביקור, ומצפים לדון עם האמריקנים בעיקר על צעדים כלכליים ומחוות בונות אמון כלפי הפלסטינים.

טראמפ ואבו מאזן בהצהרות בבית לחם 23 במאי 2017. רויטרס
"איך ארה"ב מתנהלת מולנו כשהממשל בתוהו ובוהו?". אבו מאזן וטראמפ/רויטרס

התחנה הטעונה יותר בביקורו של קושנר היא הביקור במוקטעה ברמאללה. הביקורים האחרונים של קושנר וגרינבלט ברמאללה והמעורבות שלהם בפתרון משבר הר הבית הגבירו את הביקורת ברשות על כך שנציגי ממשל טראמפ אימצו את העמדות הישראליות. אבו מאזן לא הסתיר את מורת רוחו מהתנהלות הממשל במפגש עם הנהגת מרצ בתחילת השבוע, בו סיפר שהוא נפגש עם הנציגים האמריקנים עשרים פעמים אך עדיין לא הצליח להבין על איזו תוכנית מדינית הם מדברים.

"בכל פעם הם שבו והדגישו באוזניי כמה הם מאמינים ומחויבים לפתרון שתי המדינות ולהפסקת הבנייה בהתנחלויות. הפצרתי בהם לומר אותו דבר לנתניהו, אבל הם נרתעים", אמר. "אני לא מצליח להבין איך הם מתנהלים מולנו משום שבתוך עמו הממשל מתנהל בתוהו ובוהו". באותה פגישה אבו מאזן איים להפסיק לחלוטין את העברת הכספים לעזה, כחלק מהמאבק שלו בחמאס, במקביל לשורה של התבטאויות של בכירים פלסטיניים שחידשו את האיום לפעול בזירה הבינלאומית - במוסדות האו"ם ובבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג – אם לא תהיה התקדמות במסלול האמריקני.

לדברי גורם ישראלי בכיר, מדובר בסימן ל"ייאוש בצד הפלסטיני. אבו מאזן החליט לשבור את כל הכלים ולהכין קבלת פנים קרה מאוד לקושנר". הגורם הוסיף כי ישראל נערכת לחידוש המסע הבינלאומי של הפלסטינים להשגת הכרה במדינה פלסטינית, ומצפה שאבו מאזן ישיק את הקמפיין בנאום לוחמני במיוחד בסוף החודש הבא בעצרת הכללית של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully