וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבע תאונות מתחילת השנה: מה עובר על הצי החזק ביותר בעולם?

26.8.2017 / 18:20

חיל הים של ארה"ב חווה שורת תקריות חריגות תוך זמן קצר, באחרונה שבהם נהרגו עשרה מלחים בהתנגשות לחופי סינגפור. פרט לטעויות אנוש, בצי לא שוללים אפשרות שגם התערבות מבחוץ הובילה לרצף התאונות. "התדמית נפגעה"

צילום: רויטרס

(בווידאו: משחתת אמריקנית התנגשה בספינת משא מול חופי יפן, לפני כחודשיים)

שורת תאונות חריגה שפקדו את הצי האמריקני הובילו להדחתו של קצין בכיר, האחראי על מערך כלי שיט עצום של ארצות הברית באוקיינוס השקט. תת-אדמירל ג'וזף אוקוין, מפקד הצי השביעי, יודח מתפקידו בעקבות התאונות, כשהאחרונה שבהן התרחשה לפני יומיים. אז, התנגשה משחתת אמריקנית בספינת סחר ליד סינגפור והסתיימה בצורה טראגית - עשרה חיילים אמריקנים ככל הנראה נהרגו, ועוד חמישה נפצעו.

הספינה, USS ג'ון מקיין, נפגעה בצדה השמאלי כשהייתה בדרכה לנמל בסינגפור במסגרת הפלגה שגרתית. אתמול איתרו צוללנים אמריקנים שרידים באחד מתאי המגורים שהוצף בעקבות החור שנפער בבטן כלי השיט, שנגרר בחזרה לנמל בסינגפור.

זו הפעם השנייה שספינת קרב אמריקנית מתנגשת בספינה אחרת באוקיינוס השקט בחודשיים האחרונים ותאונה רביעית מתחילת השנה, נתונים שהובילו להחלטה נדירה לעצור את פעילות הצי האמריקני ברחבי העולם עד להשלמת החקירה.

המשחתת האמריקנית ג'ון מקיין שנקלעה לחופי סינגפור, אוגוסט 2017. רויטרס
נגררה בחזרה לנמל. המשחתת "מקיין" לאחר התאונה/רויטרס

עדיין לא ברור מה הוביל להתנגשות האחרונה ביום שני, בין ספינת הקרב האמריקנית למכלית נפט ליברית בסמוך לחופי סינגפור. פרט לטעויות אנוש, שרבים משוכענים כי אין זה אפשרי מאחר שמדובר בצירוף מקרים חריג מדי, אחת האפשרויות שנשקלות היא התערבות חיצונית, בדמות מתקפת סייבר.

ראש מטה המבצעים של הצי, אדמירל ג'ון ריצ'רדסון, אמר כי "אנחנו בוחנים כל אפשרות", בדומה למה שאמר מפקד הצי באוקיינוס השקט. "אנחנו לא מורידים שום דבר מעל השולחן", אמר אתמול אדמירל סקוט סוויפט לכתבים בסינגפור. "כל תקרית היא ייחודית, אבל אנחנו בוחנים את הכל ביחד".

ייתכן שאותם האקרים התמקדו במערכות ה-GPS של כלי השיט האמריקניים, מה שגרם להם לחשב לא נכון את מיקומם. "אם הם נתמכים בידי מדינה כלשהי, ייתכן שיש להם את המשאבים המתאימים למתקפה כזו", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית איתי גליק, מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר הבינלאומית "ווטירו".

המשחתת האמריקנית פיצ'גרלד שניזוקה קשות בהתנגשות עם ספינה פיליפינית, 18 ביוני 2017. רויטרס
המשחת האמריקנית "פיצג'רלד" לאחר התאונה בחודש יוני/רויטרס

גליק, שסיפר כי עבד בעבר באבטחת סייבר עבור מערכת הביטחון, אמר כי סין וקוריאה הצפונית הן החשודות המידיות. ארצות הברית האשימה פעמים רבות את שתי המדינות הקומוניסטיות בביצוע מתקפות סייבר, בין היתר נגד חברות אמריקניות. בבייג'ינג הכחישו זאת.

מומחים אחרים סבורים כי מתקפות סייבר במקרה זה אינן סבירות. זכרי פרייר-ביגס, מחברת הייעוץ הביטחוני IHS, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי גם אם מערכות ה-GPS בכלי השיט משתבשות, אמצעים אחרים אמורים למנוע מהם לעבור תאונות מסוג זה – כמו עין אנושית.

בתאונה הקטלנית הקודמת, בחודש יוני, נהרגו שבעה מלחים לאחר שהמשחתת "USS פיצ'גרלד" התנגשה בכלי שיט פיליפיני לחופי יפן. השבעה נעדרו לאחר התאונה וגופותיהם אותרו מאוחר יותר באחד התאים המוצפים של המשחתת שהייתה קרובה לטביעה.

בשתי התקריות הראשונות השנה – בינואר בסמוך לבסיס אמריקני ביפן, ובמאי, בהתנגשות עם ספינת דיג דרום קוריאנית – לא היו נפגעים.

נושאת המטוסים האמריקנית פורד, אפריל 2017. AP
מדינות אחרות שואבות השפעה מהצי. מהווה נושאת המטוסים האמריקנית פורד/AP

כך או כך, סדרת התאונות פוגעת ביוקרתו של הצי האמריקני, שנחשב לחזק ביותר בעולם, בתקופה שבה מנסה וושינגטון להקרין עוצמה מול סין וקוריאה הצפונית. "זה לחלוטין יוצא דופן, לא רק שזה לא אמור לקרות, ולא רק שזה לא אמור לקרות בצי האמריקני, זה קרה פעמים חוזרות בתוך כמה שבועות באותו אזור גיאוגרפי", אמר לאי-פי ג'ון בלקסלנד, ראש המרכז ללימודי ביטחון באוניברסיטת סידני.

לדבריו, ההחלטה של הצי לעצור את פעילותו המבצעית הגיונית במטרה להבין "מה לעזאזל קורה כאן". המומחה האוסטרלי הוסיף כי שורת התקריות הימיות פוגעות בביטחונו של הצי. "יש לו תדמית שאין שני לו, זהו תו התקן שלפיו מדינות אחרות מודדות את עצמן", אמר. "אין ספק שזה יפגע בתדמית הצי. השאלה כמה מהר הם יוכלו לתקן זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully