וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ מקשיח עמדות: על פקיסטן להראות תוצאות במאבקה בטרור

22.8.2017 / 21:50

שר החוץ האמריקני טילרסון אמר כי וושינגטון תתנה את המשך תמיכתה באסלאמבאד בהישגיה נגד טליבאן וארגונים הפועלים משטחה. הלילה תקף טראמפ את ממשלת פקיסטן והאשים אותה ב"מתן מקלט בטוח לארגוני טרור"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, יוסי אלטר

בנאומו הלילה (שלישי) תקף נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את פקיסטן על שהיא מהווה "מקלט לטרוריסטים" וקרא לה לקחת חלק פעיל יותר במאבק בטליבאן בשטחה, לאורך הגבול עם אפגניסטן. אולם, מומחים באסלאמבאד מעריכים כי פנייתו של טראמפ לא תוביל לשינוי משמעותי במדיניות של פקיסטן ואף עלולה לדחוף את המדינה, המחזיקה בארסנל גרעיני, לכיוון הפוך מזה שוושינגטון מעוניינת בו.

"פקיסטן צריכה להוכיח שהיא מחויבת לציביליזציה ולשלום. היא לא תוכל להמשיך להיות מקלט לטרוריסטים בזמן שאנחנו משלמים להם מיליארדי דולרים", אמר טראמפ בנאום בבסיס חיל האוויר פורט מאייר בווירג'יניה. בנאום פרש טראמפ את משנתו באשר למדיניות הרצויה לצבא האמריקני באפגניסטן, שם מוצבים כוחותיו מאז שנת 2001. הנשיא האמריקני פנה גם להודו, יריבתה של פקיסטן, ואמר כי היא "מרוויחה מיליארדי דולרים מיחסי הסחר עם ארצות הברית, ואנחנו רוצים שתעזור לנו יותר עם אפגניסטן".

בתדרוך לעיתונאים במחלקת המדינה אמר שר החוץ האמריקני רקס טילרסון כי וושינגטון תתנה את המשך התמיכה באסלאמבאד בתוצאות מאבקה בארגוני הטרור בשטחה. טילרסון חזר על דבריו של טראמפ על אודות "מקלט בטוח" לחברי ארגוני טרור והוסיף כי הדבר הביא ל"שחיקה של האמון" בין המדינות. הוא הוסיף כי אותם מחבלים תוקפים חיילים אמריקנים ומשבשים את המאמצים להשקטת הרוחות באפגניסטן". טילרסון קרא לממשלת פקיסטן "לאמץ גישה חדשה" ואמר כי ארצו "מוכנה לעבוד עמה כדי להגן על עצמה מארגוני טרור".

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בתדרוך לעיתונאים בנושא אפגניסטן ופקיסטן, 22 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
מוכנים לעבוד עם פקיסטן. טילרסון, בתדרוך לעיתונאים היום/רויטרס, רויטרס
טראמפ  חושף את תוכניתו לאפגניסטן. רויטרס, רויטרס
טראמפ, הלילה/רויטרס, רויטרס

לדברי זאהיד חוסיין, אנליסט ביטחוני פקיסטני, פנייתו של טראמפ להודו ואיומיו בפעולה נגד פקיסטן עלולה דווקא להצר את צעדיה ולדחוף אותה לנקוט פעולות הפוכות מאלו שהיה רוצה לראות. חוסיין הוסיף כי הכוונה לערב את הודו בלחימה נגד טליבאן באפגניסטן היא "חציית קו אדום". רוסתם שאה מוהמאן, שגריר פקיסטן לשעבר באפגניסטן, העריך כי הנאום לא יועיל לשיפור היחסים בין וושינגטון לאסלאמבאד ואמר כי הוא "שקול להשמת פקיסטן תחת אזהרה רשמית".

ממשלת פקיסטן הודיעה כי שר החוץ חוואג'ה אסיף נפגש היום עם השגריר האמריקני במדינה בעקבות הנאום וכי ייפגש בהמשך גם עם שר החוץ רקס טילרסון, כדי לדון ב"יחסים הבילטראליים ובמדיניות החדשה של ארצות הברית בדרום אסיה". צבא ארצות הברית נעזר בכבישים בשטחה של פקיסטן כדי להעביר אספקה וחיילים לכוחותיו המוצבים באפגניסטן, שלה אין מוצא ימי.

סין התייצבה לצד פקיסטן: "ניצבת בחזית הטרור"

בעבר היוותה סוגיית מדיניותה של פקיסטן כלפי ארגוני טרור נושא לדיונים בוושינגטון, שזעמה על הימנעותה מצעדים נגד אנשי טליבאן, אל-קאעדה ו"המדינה האסלאמית" (דאעש) הפועלים בשטחה. גם ממשלו של הנשיא הקודם ברק אובמה פעל לקיצוץ היקף הסיוע הביטחוני לפקיסטן, כשהפנטגון ביטל העברת תשלום של 300 מיליון דולרים והקונגרס חסם מכירה בסבסוד של מטוסי אף-16.

מי שהתייצבה לצדה של פקיסטן לאחר נאומו של טראמפ היא דווקא סין, שבשנים האחרונות העמיקה את קשריה הפוליטיים והצבאיים עם אסלאמבאד. בבייג'ינג, שהשקיעה כ-60 מיליארד דולר בתשתיות במדינה, הגדירו את פקיסטן כ"ניצבת בחזית מול הטרור" והוסיפו כי היו לה "תרומות גדולות וקורבנות גדולים" במאבק. לדברי מוהמאן, השגריר לשעבר באפגניסטן, לפקיסטן אין עוד ברירות. "אנחנו יכולים לפנות לסין או לרוסיה, ואני לא חושב שארצות הברית רוצה בכך".

(עדכון ראשון: 20:54)

חיילים פקיסטנים נכנסים לאוניברסיטת באצ'ה חאן בצפון-מערב המדינה, שעליה השתלטו חמושים, 20 בינואר 2016. רויטרס
דאגה בוושינגטון. חיילים פקיסטניים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully