וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לאפגניסטן: "אנחנו הורגים טרוריסטים, לא נגיד לכם איך לחיות"

22.8.2017 / 5:39

הנשיא שקרא בעבר בנחרצות לנסיגה, הפך את מדיניותו ואמר שתידרש הכרעה ונמנע מלציין כמה חיילים יישלחו לאזור. "המצב בשטח יכתיב את האסטרטגיה", אמר. מפקיסטן דרש: "הפסיקו להיות מקלט לטרור"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שלישי) על "שינוי משמעתי" במדיניות המלחמה באפגניסטן שנמשכת 16 שנה. בנאום מיוחד שנשא מבסיס חיל האוויר פורט מאייר בווירג'יניה, הבטיח טראמפ כי הוא מחויב למאבק בטרור במדינה, בניגוד לקריאותיו בעבר לסגת ממנה.

עוד הוסיף, שעל העם האפגני יהיה לפעול בעצמו כדי להשיג שלום באזור, שכן ארצות הברית לא תכתיב לו איך לחיות. בנאום שנשא בפני לוחמות ולוחמים בבסיס פורט מאייר שבווירג'יניה, אמר הנשיא: "אנחנו לא עוסקים יותר בבניית מדינות, אנחנו הורגים טרוריסטים". הוא הוסיף כי מגבלות אשר הוטלו על מפקדי השדה בתקופת קודמיו בתפקיד, יוסרו במטרה להביא להכרעת המלחמה. "הממשל שלי יוודא שיש לכם את הכלים לפעול בצורה אפקטיבית".

לדבריו, "ניהול מוושינגטון לא מנצח מלחמות. לכן, נרחיב את הסמכות של מפקדי השדה לפגוע בטרוריסטים שיוצרים כאוס באפגניסטן. הם צריכים לדעת שאין להם איפה להסתתר. הכוחות שלנו יילחמו כדי לנצח".עם זאת, ולמרות שדבריו רמזו כי בכוונתו להגדיל ברמה מסוימת את סדר הכוחות של צבא ארצות הברית באפגניסטן, הוא נמנע מלפרט את האסטרטגיה החדשה ואת מספרי הכוחות שבכוונתו לשלוח. בדומה לדברים שאמר פעמים רבות בעבר, הסביר הנשיא שאין בכוונתו למסור לידי האויב פרטים מבצעיים, כך שלא ברור מה יהיו הצעדים הספציפיים שינקוט הצבא האמריקני מעתה ואילך.

טראמפ  חושף את תוכניתו לאפגניסטן. רויטרס, רויטרס
טראמפ בנאומו הלילה/רויטרס, רויטרס

"לא נדבר על מספרי הכוחות או הפעולות הצפויות", הבהיר הנשיא, "המצב בשטח יכתיב את האסטרטגיה שלנו מעתה ואילך. אסור שהאויבים שלנו יידעו מה התכנית. אני לא אגיד מתי נתקוף, אבל נתקוף. יש ליצור שילוב של מאמצים פוליטיים, צבאיים, כלכליים ומדיניים להשגת התוצאה הרצויה".

בנוגע ליחסים בין הממשל ובין ממשלת אפגניסטן, הוסיף טראמפ ש"אמריקה תמשיך את תמיכתה בממשלה האפגנית ובצבא האפגני. בסופו של דבר, על העם האפגני לקחת את עתידו בידיו כדי להשיג שלום. ארצות הברית היא שותפה וחברה, אבל לא נכתיב להם איך לחיות". הדבר היחיד שאליו התייחס הנשיא מבחינת הפרטים הספציפיים של שינוי האסטרטגיה הוא כי מעתה הנסיגה מאפגניסטן תיקבע לפי ההתקדמות בשטח, ולא לפי לוחות זמנים המוכתבים מראש.

לדברי הנשיא, "לא נשתמש יותר בצבא ארצות הברית כדי לאכוף דמוקרטיה, הימים האלה נגמרו. נעבוד עם שותפינו כדי להגן על אינטרסים משותפים אבל לא נגיד להם איך לחיות. זה מה שינחה אותנו מעתה ואילך. צבא לבד לא ינצח את הטרור, אבל כוח נועד ליצור את התנאים להשגת שלום בר קיימא".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
: חיילים של צבא אפגניסטן מאבטחים בסיס באזור מאזר א-שריף שהותקף בידי טליבאן. רויטרס
חיילים מאבטחים בסיס של צבא אפגניסטן/רויטרס

טראמפ הבהיר גם שהמחויבות של ארצות הברית לאפגניסטן אינה בלתי מוגבלת. "אמריקה תעבוד עם ממשלת אפגניסטן כל עוד אנחנו רואים נחישות והתקדמות. אבל המחויבות שלנו היא לא צ'ק פתוח. עליהם לבצע את החלק שלהם בנטל הכלכלי. העם האמריקאי מצפה לראות תוצאות אמתיות. הסבלנות שלנו לא בלתי מוגבלת. נפקח על זה עין".

טראמפ ביקר בחריפות את פקיסטן, וקרא לה ולהודו להיות שותפות למאבק בטאליבן. טראמפ אמר ש"פקיסטן צריכה להוכיח שהיא מחויבת לציביליזציה ולשלום. היא לא תוכל להמשיך להיות מקלט לטרוריסטים בזמן שאנחנו משלמים להם מיליארדי דולרים". באתה נשימה הוא פנה להודו ואמר כי "הודו מרוויחה מיליארדי דולרים מיחסי הסחר עם ארצות הברית, ואנחנו רוצים שתעזור לנו יותר עם אפגניסטן". הוא שב ופנה למנהיגי נאט"ו וקרא להם להגדיל את הנטל הכלכלי שהם לוקחים על עצמם במימון הברית.

בעבר היה טראמפ תומך קולני של נסיגה מיידית מאפגניסטן. בשנת 2013 הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אנחנו צריכים לעזוב מיד, לא עוד בזבוז של חיים. אם חייבים להיכנס, אז שיהיה באופן מהיר". הלילה הוא התייחס לשינוי שחל בעמדתו, ואמר: "האינסטינקט הראשוני שלי היה לצאת משם. ואני אוהב לדבוק באינסטינקטים שלי, אבל שמעתי כל חיי שהרבה יותר קשה לקבל החלטות כשאתה מאחורי השולחן בחדר הסגלגל". הוא אמר כי מאז נכנס לתפקידו השקיע זמן רב כדי "ללמוד את אפגניסטן מכל זווית אפשרית", וכי הגיע למסקנה ש"ההשלכות של יציאה חפוזה היא ידועה ובלתי מתקבלת על הדעת". כדוגמה לכך הוא הביא את הנסיגה מעיראק, ואמר ש"כתוצאה מכך נפלה המדינה לידי דאעש. לא נוכל לחזור על הטעויות שמנהיגינו עשו בעיראק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully