וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לונדון-ברלין-ברצלונה: מסע הצלחות דאעש עובר במוקדי התיירות

18.8.2017 / 13:33

באמצעות כלי מסוכן לא פחות מחגורת נפץ, מצליח דאעש לפגוע באירופה בדרך הכלכלית ביותר, כשהוא מתמקד ביעדים התיירותיים. גם במלחמה הזאת הוא עוד ינחל כישלונות – אך הדרך אליהם כרוכה בשיפור המודיעין באיחוד, שעדיין עוסק במלחמה באסלאמופוביה

צילום: סרטוני גולשים, רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

מתקפת הטרור בספרד | עדכונים אחרונים:

- אישה אחת נהרגה, ושישה נוספים בהם שוטר נפצעו בדריסה בעיירה קמברילס המרוחקת מאה ק"מ מברצלונה
- חמישה מחבלים חוסלו
- המחבלים נשאו על עצמם חגורת נפץ
- המשטרה: למחבלים יש קשר לפיגוע בברצלונה
- בפיגוע בברצלונה נרצחו 13 בני אדם, ויותר ממאה נפצעו
- מצוד אחר המחבל שנהג במשאית בברצלונה
- חקירת הפיגוע בברצלונה: פיצוץ קטלני שאירע שלשום נגרם מהכנת חומרי נפץ לפיגוע
- משרד החוץ: ישראלי אחד עדיין מוגדר מנותק קשר

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אמש (חמישי) אחריות על פיגוע הדריסה בברצלונה. סביר להניח שהמחבלים אכן מזדהים עם הארגון ומטרותיו הרצחניות, להשליט את האסלאם באלימות על העולם, אבל כלל לא בטוח שהם אכן פעילים ידועים של הארגון. סביר בהרבה שעברו את התהליך הרגיל של הקצנה במסגדים וברשתות החברתיות עד הרגע שבו החליטו לבצע פיגוע.

למרבה הצער, נראה שהארגון הקיצוני מצא נשק שאין מולו שום הגנה אפקטיבית למעט אחת, ונגיע אליה בהמשך. מכונית. כלי קטלני גם בלא שום כוונה רצחנית, ודאי כאשר יש כוונה מלאה לדרוס כמה שיותר בני אדם. כלי נגיש, שאין צורך במיומנות מיוחדת בתפעולו, ושיכול לקטול לא פחות קורבנות מאשר חגורת נפץ. המחבל הפוטנציאלי צריך רק רישיון נהיגה ודרכון של האיחוד האירופי; וכאזרח אירופי, לעתים מלידה אין לו שום בעיה להשיג את שניהם.

פיגועים אלה כמעט בלתי ניתנים לעצירה או למניעה. הכלים היחידים נגדם הם מודיעין, שיתוף פעולה בין שלל גופי הביטחון והמשטרה באיחוד האירופי בפרט והמערב בכלל, ושיתוף פעולה של הקהילות המוסלמיות, ובמיוחד מנהיגיהן במאבק. הדרישה מהקהילות היא לא רק להביע צער ולצעוד אחרי פיגוע, ודאי לא רק להסביר מדוע צריך להילחם ראשית באסלאמופוביה, אלא שיתוף פעולה הכולל הוקעה פומבית של הקיצונים מהקהילות. היכן עומדים הדברים? יש שיפור משמעותי ברמת המודיעין ואיכותו, שיתוף הפעולה השתפר למרות שתמיד נופלים ויפלו דברים בין הכיסאות ובסעיף השלישי – זה עדיין לא קורה. לא כפי שצריך לקרות.

זירת הפיגוע בברצלונה. CNN, מערכת וואלה! NEWS
מכונית יכולה לקטול כמות בני אדם גדולה לא פחות ממטען. זירת הפיגוע בברצלונה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, CNN

אחת הכותרות אמש הייתה על התרעה שהעביר ה-CIA לספרד. במחילה, מדובר בקשקוש. ההתרעה מדברת על חשש מפיגועים בעונת הקיץ באתרים המתוירים במדינות המערב. אין שום אפשרות מעשית לעצור פיגוע על סמך התרעה כזו. גם כאשר ציינו כדוגמה את שדרות הראמבלס בברצלונה, שם אכן התרחש הפיגוע. גם כאשר פורסים עשרות אלפי חיילים ושוטרים ברחובות, אין אפשרות לעצור כל מפגע בודד, כפי שיודעות היטב צרפת וישראל, למשל. והייתה גם התרעה נוספת, של אחד מאנשי דאעש שנלכד וסיפר שהארגון הקים יחידה שמטרתה להגביר את הפיגועים באירופה. גם כאן, אלא אם יש מידע קונקרטי - שמות של אנשים, באילו מדינות מדובר - למידע הזה אין למעשה שום משמעות מעשית.

ספרד לא ספגה את כמות הפיגועים של שכנתה צרפת, למרות שגם בה ישנה אוכלוסייה מוסלמית וערבית רבה, וגם היא מזוהה, אולי יותר מכל, עם הקולוניאליזם האירופי האכזרי. על אדמת ספרד התרחש הפיגוע האפקטיבי ביותר, מדינית, שביצע אל-קאעדה אי פעם: הפיגוע המשולב בארבע רכבות נוסעים בשנת 2004, שבו נרצחו 200 בני אדם. הפיגוע הרצחני הפיל את הממשלה השמרנית והביא לעליית הסוציאליסטים, שהוציאו את ספרד מהקואליציה בהובלת ארצות הברית בעיראק.

אבל הפיגוע ההוא, כמו פיגועי אל-קאעדה אחרים באותה עת, היה פיגוע של תאי טרור, של תיאום, של מחבלים מתאבדים המתפוצצים באותה שעה בכמה מקומות. כעת אנו בעידן אחר, שבו מפגע בודד לוקח סכין, מכונית, נשק חם אם יש, ויוצא לרצוח.

זירת הטבח בניס, צרפת  - פיגוע דריסת משאית של דאעש. רויטרס
ספרד לא ספגה את כמות הפיגועים של שכנתה צרפת. זירת הפיגוע בניס, יולי 2016/רויטרס

זה לא אומר שאנו פטורים ממעשי טרור מתוחכמים ורצחניים אחרים. הפיגוע במנצ'סטר בחודש מאי היה פיגוע שהוציא לפועל תא טרור ונעשה בו שימוש בחגורת נפץ. פיגועים מתרחשים כמעט מדי יום באפריקה ואסיה – רק שלשום היה פיגוע משולש בניגריה שבו השתמשו בחומרי נפץ, אבל באירופה עקב הצלחות גורמי הביטחון יותר קשה למחבלים להוציא לפועל את הפיגועים האלה.

על פי הדיווחים האחרונים מספרד מדובר בהתארגנות גדולה – שני ניסיונות פיגוע בשתי ערים, בין חמישה לעשרה מחבלים שהשתתפו בשני מעשי הטרור ואולי גם אחרים שסייעו בהכנת התשתית. יש דיווחים שהמחבלים בקמבירלס, שפצעו הלילה שבעה בפיגוע דריסה נשאו על גופם חגורות נפץ. אם יתברר הדיווח כנכון, עולה תמיהה מדוע לא השתמשו בהן אבל בכל מקרה מדובר על התארגנות, בין אם ספונטנית בספרד, בין אם מונחית מסוריה. תא טרור, אולי שניים, שעבדו בתיאום לפחות בהכנת הפעולה.

ושוב – כמו בפיגועים קודמים ייתכן ויתברר שכמה מהטרוריסטים, אולי כולם היו "מוכרים לכוחות הביטחון". לשום ארגון, לשום שירות ביטחון אין אפשרות מעשית לעקוב אחרי אלפי חשודים פוטנציאליים. אולי היו רמזים טובים יותר שהיו אמורים להעלות את כוחות הביטחון בספרד על עקבות הטרוריסטים. ייתכן שספרד היתה רגועה מדי עקב העובדה שלא ספגה פיגועים זה 13 שנה וחשה בטוחה – שוב, נצטרך להמתין כדי לדעת בוודאות.

פיגוע דריסה בקמברילס שבקטלוניה, ספרד, אוגוסט 2017. רויטרס
זירת הפיגוע הנוסף בעיירה קמברילס, הלילה/רויטרס

פיגועי הדריסה האלה, בניס, בלונדון, בברלין, בברצלונה, הם אינם לגמרי מקריים. הם מכוונים לפגוע בכלכלה – דרך פגיעה בתיירות. הם מכוונים לערים המרכזיות והבולטות בכל מדינה. למקסימום השפעה. והם מצליחים בכך.

לכן, מנחם במידת מה לדעת שראש הנחש – החליפות האסלאמית בעיני עצמה בעיראק ובסוריה – מתמוטטת. שא-רקה, כמו מוסול, תיפול בקרוב, שמנהיגי דאעש ניצודים ומחוסלים יחד עם עשרות אלפי לוחמיהם ומחבליהם. זה טוב. אבל רבים מהפעילים הצליחו לחזור לבתיהם, כשהם נושאים דרכון אירופי המקנה זכויות רבות, שהחשובה בהן היא חופש תנועה ברחבי מדינות האיחוד. וגם אם מחר יובסו דאעש ואל-קאעדה - כן, דאעש הוא השם החם אבל אל-קאעדה בהחלט קיימת, ופעילה, ובעלת הצלחות בתחום הטרור, בעיקר באפריקה ובאסיה - האידאולוגיה הג'יהאדיסטית לא תיעלם. על כל הצלחה, והן רבות מאד במלחמה הזו, יהיו גם כשלונות. אינני יודע לומר אם אנו באמצעו של המאבק הגלובלי הזה, אבל למרבה הצער – אנו לא בסופו.

(עדכון ראשון 9:07)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשק שאין מולו הגנה אפקטיבית. הרכב הדורס בברצלונה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפיצוץ בבית באלקנר, שלשום/מערכת וואלה!, צילום מסך
זירת פיגוע הדריסה בברצלונה, ספרד. 17 באוגוסט 2017. AP
שוטר בקרבת שדרות הראמבלס בברצלונה, אתמול/AP
זירת פיגוע הדריסה בלה רמבלה ברצלונה, ספרד, 17 באוגוסט 2017. AP
פצועים בזירת הפיגוע בברצלונה, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully