וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ התקפל בפני הימין הקיצוני: "בבית הלבן היו המומים מדבריו"

16.8.2017 / 8:35

הזגזוג של נשיא ארה"ב, שהשווה בין המפגינים הניאו-נאצים בשרלוטסוויל לבין מתנגדיהם, עוררה תרעומת בקרב רפובליקנים ודמוקרטים - ופליאה בממשל. "ראש הסגל ג'ון קלי חש תסכול עמוק"

צילום: רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ספג הלילה (רביעי) זעם חוצה מפלגות, אחרי שהשווה שוב בין ההפגנה הגזענית של הימין הקיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, שכללה פעילים ניאו-נאצים, לבין קבוצת המפגינים שבאו להפגין מולה. טראמפ תהה "מדוע לא מגנים גם את השמאל" והוסיף כי "יש אשמה בשני הצדדים, אין ספק בזה".

הוא גם ציין כי להפגנת הימין היה רישיון "בעוד אלה שבאו להפגין מולם הפגינו ללא אישור". הוא אמנם אמר כי הרשויות המקומיות הן אלה שיחליטו האם להשאיר את הפסל של מפקד צבא הקונפדרציה -אשר תמך בהמשך העבדות - במקומו, אבל העביר ביקורת מרומזת על ההחלטה להסירו: "אתם משנים את התרבות, משנים את ההיסטוריה. אתם יודעים שגם לתומס גפרסון היו עבדים? ולג'ורג' וושינגטון? איפה זה ייעצר? אולי גם נוריד את הפסלים של ג'ורג' וושינגטון".

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ: לא כל מי שהיה בזירת הפיגוע ניאו-נאצי - תגנו גם את הצד השני
יומיים אחרי הפיגוע - טראמפ גינה: "גזענות היא רשע, גם מצד ניאו-נאצים"

טראמפ עונה לשאלות הכתבים בעקבות הארועים בווירג'יניה 16 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
חזר בו מהגינוי לימין הקיצוני. טראמפ, אתמול/רויטרס, רויטרס

האמירות של טראמפ, שלפיהן חלק ממפגיני הימין הקיצוני "רק באו למחות על הסרת הפסל", בניגוד לתמונות בהן נראים אלפי אנשים צועדים עם לפידים וקוראים "יהודים לא יחליפו אותנו" וסיסמאות נאציות אחרות כמו "דם ואדמה", עוררו סערה גדולה וביקורת חריפה גם בתוך המפלגה שלו.

גם בתוך הבית הלבן, כך נראה, הופתעו מן הדברים. בניו יורק טיימס ובכלי תקשורת נוספים דווח כי צוותו של הנשיא היה המום ומיואש מן הדברים, וכי "חברים בצוותו של הנשיא אמרו כי הם לא ציפו לשמוע בצורה כל כך חדה את הדעות שהנשיא השמיע באופן פרטי מזה זמן רב".

לפי דיווחים אחרים, ראש הסגל, גנרל ג'ון קלי חש תסכול עמוק מהאמירות של טראמפ. בערוצי הטלוויזיה הוקרן שוב ושוב סרטון המתמקד בפניו של ראש הסגל במהלך מסיבת העיתונאים, כשהוא נראה כמי שמסרב להאמין למשמע אוזניו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ארה"ב: רכב דרס מפגינים נגד עצרת ימין קיצוני; אישה נהרגה ו-19 נפצעו. רויטרס
עימותים בין מפגינים בשרלוטסוויל, שבת/רויטרס

המועמד הרפובליקני לנשיאות בשנת 2008, ג'ון מקיין, אמר הלילה כי "אי אפשר לגזור גזירה שווה בין גזענים לאמריקנים שעומדים נגד השנאה והבורות. על הנשיא לומר זאת". גם המועמד הרפובליקני בשנת 2012, מיט רומני, צייץ: "לא, זה לא אותו דבר. צד אחד הוא גזעני, בור ונאצי. הצד השני מתנגד לגזענות ובורות. אלה יקומים מוסריים שונים".

סנאטור מרקו רוביו, אחד מבכירי המפלגה הרפובליקנית, אמר כי "מארגני האירועים אשר היוו השראה והובילו למתקפת הטרור בשרלוטסוויל אשמים ב-100% מכמה סיבות". לדבריו, "עצם הטענה שיש להטיל את האשמה על שני הצדדים היא ניצחון עבורם".

יושב ראש בית הנבחרים, פול ראיין, אמר כי "אי אפשר לגלות מוסר דו-משמעי. חייבים להיות ברורים, עליונות לבנה היא דוחה". חבר הקונגרס הרפובליקני סטיב סטיברס תקף גם הוא את הנשיא כשהוסיף: "אני לא מבין מה כל כך קשה בזה, אנשי עליונות לבנה וניאו נאצים הם רשעים ולא צריך להגן עליהם".

הסנאטור הרפובליקני מקנזס, ג'רי מורן, כתב כי "לעליונות לבנה, גזענות ובורת אין שום מקום בחברה שלנו, ואף אחד, במיוחד לא נשיא ארצות הברית, צריכים לגלות לכך סובלנות".

תגובתו של ראש הסגל, ג'ון קלי, למשמע דבריו של טראמפ

בצד הדמוקרטי, מטבע הדברים, היו חריפים אף יותר. סנאטור כריס מרפי מקונטיקט צייץ: "עצרתי בצד הדרך לקרוא את ההערות של הנשיא וכמעט הקאתי. נשיא אמריקני שמגן על עליונות לבנה. אלוהים ישמור".

סנאטור בריאן שץ מהוואי כתב: "כיהודי, כאמריקאי וכבן אדם, מילים לא יכולות להביע את תחושת הגועל והאכזבה. זה לא הנשיא שלי". סנאטור ברני סנדרס כתב: "דונלד טראמפ, אתה מביך את ארצנו ואת מיליוני האמריקנים אשר נלחמו ומתו כדי להביס את הנאצים".

בליגה נגד השמצה מיהרו גם לגנות את הדברים, ומסרו כי "יש לנו במדינה היסטוריה של נשיאים שעמדו נגד השנאה והבורות. היום, בפעם השניה בתוך ארבעה ימים דונלד טראמפ עשה ההיפך".

מאז המהומות בשרלוטסוויל בסוף השבוע האחרון, והתנהלותו של טראמפ בסוגייה, עזבו שישה חברים את המועצה המייעצת שלו בנושאי עסקים, שמורכבת ממנכ"לים ובכירים בתאגידי ענק. "לא נוכל לשבת במועצה עבור נשיא שמגלה סובלנות לשנאה וטרור מבית", מסרו ריצ'רד טרמקה, נשיא איגוד העובדים וראש הסגל שלו, ת'י לי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully