וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו ניצול השואה מחיפה שהחזיק בתואר האיש מבוגר בעולם

11.8.2017 / 17:45

יותר משנה אחרי שהוכרז כגבר המבוגר בעולם, מת ישראל קרישטל, תושב חיפה, בגיל 114. הוא נולד בפולין למשפחה דתית ושרד את גטו לודז' ומחנה ההשמדה אושוויץ, שם נרצחה אשתו. "היה גאה בתקומת העם היהודי"

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

ישראל קרישטל, ניצול שואה שהחזיק בתואר הגבר המבוגר בעולם, הלך היום (שישי) לעולמו בבית החולים שבעיר מגוריו, חיפה, והוא בן 114. קרישטל הוכרז הגבר המבוגר בעולם בשנה שעברה, לאחר שהלך לעולמו בחודש מרץ אזרח יפן שהחזיק בתואר. הוא היה ניצול מחנה ההשמדה אושוויץ, שם נרצחה אשתו. הוא הותיר אחריו בן ובת, תשעה נכדים ו-32 נינים. הלווייתו תתקיים מחר בלילה.

"את סבא העסיק מאד גורל העם היהודי", אמרו בני משפחתו לאחר מותו. "הוא התעניין בכך כל הזמן וחש גאווה לראות את העם קם מחדש אחרי השואה". מאחר שאת בר המצווה שלו לא חגג קרישטל עקב מלחמת העולם הראשונה, לפני שנה חגגה לו המשפחה את הטקס עם ילדיו, נכדיו וניניו.

קרישטל נולד ב-15 בספטמבר 1903 למשפחה דתית בעיירה ז'רנוב שבפולין, שהייתה אז חלק מהאימפריה הרוסית. אביו גויס לצבא רוסיה במהלך מלחמת העולם הראשונה ונהרג זמן קצר לאחר מכן. ב-1920, בגיל 17, הוא עבר ללודז' ועבד במפעל לייצור ממתקים של המשפחה והפך למומחה בתחום. הוא התחתן ב-1928 והביא לעולם שני ילדים.

עוד בנושא:
ישראל קרישטל, ניצול שואה בן 112 מחיפה, הוא הגבר המבוגר בעולם
בתו של הישראלי שהוכר כגבר המבוגר בעולם: "הוא אינו יוצא מגדרו"

ישראל קרישטל בן 112 האיש המבוגר ביותר בעולם. באדיבות המשפחה
קרישטל בקבלת תעודת שיא גינס על גילו המתקדם/באדיבות המשפחה

ב-1940, בזמן שפולין הייתה כבושה על ידי גרמניה הנאצית, הוא המשיך לייצר ממתקים בגטו בעיר. שני ילדיו נהרגו במקום והוא ורעייתו נשלחו לאושוויץ עם חיסול הגטו באוגוסט 1944. אשתו מתה במחנה ההשמדה בזמן שהוא היה עובד כפייה. לאחר שהמקום שוחרר בידי הצבא האדום, הוא נשלח לבית החולים שם חילק ממתקים לחיילים הסובייטים.

"הגרמנים גילו אותו והם אוהבים לחגוג ומסיבות, הוא סיפק להם דברים טובים, סוכריות ושוקולד וכל מיני משקאות מתוקים והם טיפחו אותו כי הם היו זקוקים לו", סיפרה בתו, שולמית קופרשטוך, לאחר ההכרזה על אביה כגבר המבוגר בעולם.

עוד סיפרה כי "הוא נתן להם את כל מה שהם ביקשו וזה מה שגרם לו להישאר בגטו עד סגירתו, אין ספק שזה הציל את חייו. באוגוסט 1944 הוא נשלח לאשוויץ עם רעייתו לאחר שבניו מתו ממחלות ושם נרצחה אשתו. אחרי השואה הוא שקל 33 קילוגרמים, היה תשוש ועייף וחולה. הוא חזר ללודז' והקים עסק לייצור ממתקים, לא נח לרגע, עמד עם הקביים וייצר ממתקים".

עוד בוואלה!

נער בן 14 מאושפז במצב קשה מאוד לאחר שטבע בבריכה בגליל העליון

לכתבה המלאה
ישראל קרישטל, האיש המבוגר ביותר בעולם בן 112. באדיבות המשפחה
קרישטל, בשנה שעברה/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully