וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם למשטרה עומדת חזקת החפות - עד שיוכח אחרת

רפי יפה, מאמר אורח

10.8.2017 / 15:08

טוב תעשה משטרת ישראל אם תשכיל לא ללבות את אש התמיד של התקשורת בכל הקשור לחקירות נתניהו. המשטרה אמנם לא יכולה לכנס אירוע תומכים בגני התערוכה, אך היא יכולה לזכות באמון הציבור אם תדע לשמור על גישה ממלכתית ומאופקת

רוה"מ במפגן התמיכה של הליכוד בו בגני התערוכה תל אביב 9 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
אם אכן החקירות יגמרו בכמה סיגרים ובקבוקי שמפניה - אולי יש צדק בטענותיו. נתניהו באירוע התמיכה אמש/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בחודשים האחרונים, מהדורות החדשות נפתחות בכל ערב עם פרטים חדשים מחקירות נתניהו. היקף הסיקור גבוה, אך לא חריג. כך היה גם בפרשות דומות, שסוקרו בעצימות גבוהה גם כן. אך גם בפרשות אלו, התעורר פער מתעתע, בין הזירה התודעתית-תקשורתית, לבין הראיות הקיימות בתיקי החקירה. הדבר משרת ומפרנס רבים – גם אם לתקופה קצרה.

לזירה התקשורתית כללים וקצב משלה. ספינת החקירה שטה באיטיות וביציבות יחסית ואילו הסיקור הבלתי פוסק והפרסומים, נעים במהירות שיא. המהירות לעיתים גוברת על העובדות. הדבר נובע בעיקר מהתחרות הבלתי נגמרת בין אמצעי התקשורת, ומאג'נדות מנוגדות, שמניעות מהלכים רבים מאחורי ולפני הקלעים.

אמש בגני התערוכה, טען נתניהו כי החקירות המתנהלות עוסקות ב"זוטות". "הכנת כוס תה לאדם צדיק בן 97! חמגשיות אוכל, החלפת נורה!", טען ראש הממשלה בנאומו. אם אכן פרשות נתניהו יסתכמו בכמה סיגרים, בקבוקי שמפניה ופגישה עם מו"ל של עיתון, אז נתניהו צודק לחלוטין. גם בטענותיו שהמשטרה מדליפה ומלבה את הזירה התקשורתית יש ממש. הדבר בא לידי ביטוי בתרומתה "השקטה" של המשטרה להמולה התקשורתית. בהוצאת הבקשה למתן צו איסור הפרסום בנוגע להסכם וחקירת עד המדינה החדש, ארי הרו, ציינו החוקרים את החשדות נגד נתניהו. ייתכן והדבר נעשה בתום לב, וייתכן שנעשה בכוונת מכוון, אך התוצאה הישירה הייתה להבה תקשורתית גדולה ממה שידענו בשבועות האחרונים.

היבט נוסף הוא הפרסומים המעצימים והמלבים מטעמה של המשטרה, תוך התכסות מאחורי "גורמי אכיפה" ו"גורמים המעורים בפרטים. המשטרה צריכה להימנע עד כמה שניתן מהיגררות לזירה התקשורתית באופן הזה ולשמור על קו ממלכתי ומאופק. על המשטרה לצאת לתקשורת רק עם הודעות רשמיות, להוות כתובת ברורה לשאלות, ולהתמיד בגישתה זו עד הסוף – והוא עוד עלול להיות רחוק מאוד.

המשטרה יודעת לקחת את ההכפשות בפרופורציות המתאימות. את הביקורת, את חוסר הפירגון וההערכה. זה חלק מהDNA המשטרתי. זה בוודאי לא נעים, העימותים הפומביים מול אישי ציבור כמו ראש הממשלה ושרים מכהנים. אך אי הנעימות אינה משפיעה על הדרך. על קיומה של חקירה נקיה, חפה משיקולים זרים או אידיאולוגיים והשפעות זרות, מלבד הגעה לחקר האמת, שתשרת את טובת הציבור בלבד.

רק מי שלא מכיר היטב את התנהלות החקירות בלהב 433 עלול ליפול לקונספציה שחוקרים שם באופן מגמתי ואישי, ומתפיסות אידיאולוגיות כדי להפיל ראש ממשלה מכהן או מפלגת שלטון. הייתי שם כמה שנים טובות, כדובר שסיפק מידע בפרשיות רבות, שסוקרו בפרופיל גבוה לא פחות, הקונספציות הללו רחוקות מן האמת.

המפכ"ל רוני אלשיך והשר ארדן היום בטקס טקס חנוכת השיטור הרגלי של חוף הים 6 ביולי 2017. ראובן קסטרו
על המשטרה להתמיד בגישתה הממלכתית עד הסוף - גם אם הוא יהיה רחוק מאוד. המפכ"ל אלשיך/ראובן קסטרו

גם למשטרה עומדת "חזקת החפות", עד שיוכח אחרת. יתכן ויפלו פגמים בחקירות המשטרה, אך מכאן ועד מניעים פסולים- המרחק רב ביותר. תדמיינו לכם שמערכת אכיפת החוק הייתה מארגנת כנס דומה בגני התערוכה. כנס בו מנדלבליט ואלשיך מציגים בשעה שמונה בערב, בשידור חי, את תוצרי החקירה מול מאות פרקליטים וחוקרים, בהשתתפות זמר מפורסם שינעים את זמנם של המשתתפים.

בחקירות שמספרן הסידורי עשוי להגיע ל6000, אולי יש דבר, או חצי דבר. מה שבטוח – ההישגים בקרב אינם ערובה לניצחון במלחמה. הסבלנות עשויה להשתלם. הרך עודנה ארוכה, מורכבת ומפותלת. כעת עוד רב הנסתר על הגלוי – ומה שגלוי, לא בהכרח משקף את האמת.

רוה"מ ותומכיו מפגן התמיכה של הליכוד בראש הממשלה בנימין נתניהו בגני התערוכה תל אביב 9 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
נסו לדמיין כנס תמיכה במשטרה בגני התערוכה, עם מנדלבליט, אלשיך ואמן אורח. כינוס התמיכה בנתניהו אמש/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו
seperator

תת ניצב (בדימוס) רפי יפה שימש דובר משטרת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully