וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחיתות בישראל ביתנו: סגנית השר לשעבר קירשנבאום מואשמת בשוחד

8.8.2017 / 11:38

כשנתיים לאחר ההמלצה להעמידה לדין, כתב אישום הוגש חמור נגד סגנית שר הפנים לשעבר, ונגד תשעה מעורבים נוספים, בהם מנהל אגף הארגון במפלגה. החלטה לגבי יתר החשודים, בהם השר לשעבר מיסז'ניקוב, תתקבל בקרוב. "גלגלה כספים קואליציוניים לכיסה"

צילום: צלמי וואלה!NEWS, ערוץ הכנסת וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ההמלצה של המשטרה להעמיד לדין את המעורבים בפרשה, 2015)

כתב אישום הוגש היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד סגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום וכן תשעה אנשים נוספים, במסגרת פרשת השחיתות בישראל ביתנו וגופים ציבוריים אחרים. כתב האישום מגולל שיטה שלמה ומפורטת שבה לקחה חברת המפלגה לשעבר כספי ציבור אל כיסה, תמורת הטבות לגורמים ולגופים אחרים.

סגנית השר מואשמת בעבירות של קבלת ומתן שוחד, וכן מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס, כשנתיים לאחר ההמלצה של המשטרה להעמידה לדין, שהתקבלה בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בתום שימוע. החלטה לגבי יתר החשודים בפרשה, בהם שר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב, תתקבל בתקופה הקרובה.

פאינה קירשנבאום. ראובן קסטרו
כתב אישום חמור נגד סגנית השר לשעבר. קירשנבאום/ראובן קסטרו

בין המעורבים הבכירים הנוספים שנגדם הוגש כתב אישום הוא דוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון בישראל ביתנו, שנאשם בעבירות של שוחד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לפשע, הלבנת הון ועבירות מס; רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ויועץ עסקי לגופים במשק, שנאשם בעבירות של שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, איומים, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט;.

דניאל אלינסון, מנכ"ל עמותת עזרא העולמית ונשיא עמותת עזרא ארצות הברית, המואשם בעבירות של מתן שוחד והלבנת הון; מתן דהן, יו"ר עמותת איילים, מואשם בעבירות שוחד, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע; סגנו, דני גליקסברג, המואשם בעבירות שוחד, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע; ואירנה וולדברג, מנכ"לית התאחדות היזמים, המואשמת במתן שוחד.

דאוד גודובסקי ראש מטה ישראל ביתנו בבית משפט השלום בראשון לציון, ינואר 2015. ניב אהרונסון
גודובסקי בדיון בבית המשפט, 2015/ניב אהרונסון

לפי כתב האישום, החל משנת 2006 ועד לפתיחת החקירה הגלויה בדצמבר 2014, פעלה קירשנבאום באופן שיטתי ומתוכנן כדי לבצע שורת עבירות. היא מואשמת כי במקרים רבים ניצלה את תפקידיה כעובדת ציבור ואת מעמדה, ובמיוחד את שליטתה על תקציבי מדינה - הכספים הקואליציוניים, כדי לדרוש שוחד ולקחת שוחד ממוסדות ציבוריים, מעמותות ומגורמים פרטיים. זאת, תמורת טובות הנאה עבורה, עבור בני משפחתה, עבור ישראל ביתנו ועבור מקורבים, אליה או למפלגה.

"לעתים קרובות קירשנבאום אף ביקשה, דרבנה או דרשה מעובדי ציבור אחרים, מראשי גופים ציבוריים, ממנהלי עמותות ומאנשים פרטיים לפעול עמה יחד לשם הגשמת מטרותיה הפסולות ולשם הסתרתן", נכתב. עוד נטען כי בחלק מהמקרים היא קיבלה את השוחד שביקשה, דרך כספים, מוצרים או טובות הנאה אחרות.

במקרים אחרים, לפי כתב האישום, שיטת השוחד הייתה מורכבת יותר - במשך השנים פנו אל קירשנבאום גופים שונים שביקשו ממנה לפעול לתקצובם, ובכלל זאת המועצה האזורית שומרון, המועצה האזורית מגילות, עמותת עזרא, עמותת איילים וגורמים פרטיים שקידמו פעילות ציבורית. "בעד זאת דרשו קירשנבאום וגודובסקי, בהזדמנויות שונות, שוחד בדמות נתח משמעותי מהתקציבים שהתקבלו או שיתקבלו", נטען.

קיבלה כרטיסי טיסה ומוצרי מחשב

דרישותיהם של השניים התקבלו אצל אותם גופים, בכמה דרכים - קידום מטרות פרטיות של קירשנבאום או של ישראל ביתנו, שהוצגו כלפי חוץ באופן מטעה כמטרות של אותן גופים, מתן שירותים ללא תשלום עבור מפלגת ישראל ביתנו והעסקת מקורבים לקירשנבאום או למפלגה.

כך, לפי כתב האישום, נתח משמעותי מהכספים הקואליציוניים "התגלגל" בחזרה לכיסה של קירשנבאום או לכיס המקורבים אליה או למפלגה, דרך רכישת כרטיסי טיסה, מוצרי מחשב, אלקטרוניקה וצילום עבור קירשנבאום ובני משפחתה; מימון מטרות פרטיות של קירשנבאום או של מפלגת ישראל ביתנו, כמו שירותי יחסי ציבור שניתנו לקירשנבאום כדי לשפר את מעמדה הציבורי והעסקת מקורבים לקירשנבאום או למפלגת ישראל ביתנו בהיקפים של מאות אלפי שקלים.

לפי כתב האישום, גודובסקי היה שותף מרכזי בתכנון ובהוצאה אל הפועל של חלק משמעותי ממעשיה הפליליים של קירשנבאום, כשלעתים הוא פעל מתוך מטרה לקדם את ענייניו הפרטיים, לעתים מתוך מטרה לקדם את ענייני קירשנבאום ולעיתים כדי לקדם את ענייני המפלגה.

רמי כהן נאשם, בין היתר, בכך שנתן שוחד לקירשנבאום באמצעות מימון השקעתה בעסק שאותו הקימה, פעל להעברת כספים קואליציוניים לאיגוד הכדורסל בתמורה לשוחד שקיבל לידיו, זייף מסמכים שונים כדי להסתיר את פעולותיו ואף איים על קצין משטרה במהלך דיון בבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully