וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המירוץ למעון: ההורים שמוכנים למכור כליה כדי לקצר תור לבית ספר נחשב

סיגל בן-דוד

17.8.2017 / 11:00

לבית הספר הדמוקרטי בשרון נרשמים בכל שנה 500 ילדים, ורק 50 מתקבלים. הגן האנתרופוסופי ברמת גן מקבל 200 פניות מדי שנה ויש הורים שרושמים את הילד כבר בלידה. שוחד, התנדבות, איומים מרומזים: מה מוכנים הורים לעשות כדי לעקוף את רשימות ההמתנה?

אשכול הגנים "ירוק" של בית הספר הריאלי בחיפה 2 באוגוסט 2017. ערן גילוורג, מערכת וואלה!
מתחילים מהגן, ממשיכים עד י"ב - ונשארים חלק מהמשפחה לכל החיים. גן הילדים בבית הספר הריאלי בחיפה/מערכת וואלה!, ערן גילוורג

הורים באשר הם, יעשו כנראה הכל למען הבחירה החינוכית הטובה ביותר לילדיהם. החל ממשחק התפתחותי שירחיב את התפיסה המרחבית, דרך תוכנת פיתוח שפות לפעוט, וכלה בשיעור וירטואלי ממעבדות נאס"א. אין כמעט הורה שלא ישאף שילדו יגדל להיות לפחות טייס-על-חלל. השאלה היא עד כמה הוא מוכן להרחיק לכת על מנת להביא אותו לשם.

"אני מחפשת לילדיי חינוך אחר ממה שאנחנו קיבלנו", מסבירה א', אם לשלושה מחיפה. "אני רוצה להעניק להם חוויה שונה מזו שאני זוכרת בביה"ס, גם אם זה אומר לשלם המון כסף ולעשות הכל כדי להתקבל". הרצון הזה, להעניק לילדים חוויה שונה בתכלית מזו האישית שלהם, מביאה את א' והורים רבים כמוה, להתמודד על הגנים ובתי הספר המבוקשים ביותר, ולעמוד ברשימות המתנה ארוכות של כמה שנים לפעמים. "אין לי בעיה עם זה", היא מסבירה, "שקלתי לרשום את הבכור שלי לגן מאוד מבוקש בעיר, כבר כשילדתי. אבל התפניתי לזה רק אחרי כשנה וחצי. ואז כבר נאלצנו לחכות ברשימת המתנה".

בית הספר "הדמוקרטי בעמק" בנהלל. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
כבר בשנה השנייה לקיומו, החלו רשימות ההמתנה. בית הספר "הדמוקרטי בעמק" בנהלל/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

נדמה כי הורים יעשו הכל כדי להשתחל למסגרת המיוחלת. החל מתרומות נדיבות בלשון המעטה, הצעות לעבוד בחינם, לצבוע את כל ביה"ס, לממן אותו במשך שנה שלמה, להפעיל קשרים, לזמן את הדוד של השכן או האח של אשתו מהצבא ואפילו במקרים מסוים להציע שוחד או לאיים על המזכירה - והכל כדי שהילד ילמד במוסד איכותי, מבוקש ונחשב. כזה שמרפא את צלקות ההורים ממערכת החינוך ומעניק לילד מסלול אחר. חדשני ושונה.

השמות הלוהטים כיום בשוק הפדגוגי הם בתי הספר הדמוקרטים, האנתרופוסופיים, וולדורף, גני מעורבות הורים ובשיטת מונטסורי ועוד ועוד. רובם ככולם אינם שייכים לזרם המרכזי של מערכת החינוך ובכולם קיימות רשימות המתנה מכובדות.

בביה"ס הדמוקרטי "לב השרון", יש בכל שנה כ-500 פונים על 50 מקומות. עד לפני 5 שנים הם היו אלה שמקוששים תלמידים בחוגי בית וכנסים, כיום הם לא עומדים בעומס הבקשות ורשימות ההמתנה ארוכות מאוד. "כבר בחודש ינואר בכל שנה, מתחילים סיורי היכרות ולכל סיור מגיעים מאות אנשים", מספר מנהל ביה"ס יובל שפירא, "אנחנו עורכים הגרלה במודל הכי פשוט: מכניסים הכל לאקסל, מדפיסים, גוזרים ומכניסים לכובע. נציגי העמותה שולפים 50 שמות באופן אקראי, לפי מספר המקומות הפנויים בכל שכבה, ואלה הזוכים המאושרים". התהליך לא כולל מיון או רשימות של שנים על גבי שנים. היוצאים מן הכלל הם שלושה מקומות השמורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים בכל שנה, והורים שניסו כבר כמה פעמים ולא צלחו, מקבלים שני פתקים על מנת להגדיל את סיכוייהם.

ביה"ס מתנהל כמלכ"ר, עמותה ללא כוונות רווח, כאשר 40% מהתקציב מגיע ממשרד החינוך. ההורים נדרשים לתשלום חודשי בסדר גודל של כאלף שקלים בחודש. בכל שכבה יש כ-40 ילדים והלמידה היא מגן עד י"ב. כמעט ואין נשירה. נקודות המוצא והכניסה היחידות הן בגן, ובמעבר לכיתה ז'. ההורים נוהרים, ושפירא כבר ראה ושמע הכל. "מה הורים לא מוכנים לעשות? לעבוד פה בחינם, לתחזק את הגינון, להתנדב, מפעילים קשרים, מנפנפים בקשר אל ראש המועצה או גורמים אחרים, מבקשים לתרום כסף, ויש כמובן גם את הסיפורים הקשים, ואנחנו מנסים לעזור לכל משפחה ולכל ילד שהמערכת לא מצליחה להגיע אליו. אבל חייבים לשמור על פרוצדורה מסודרת, שמסייעת להימנע מנפוטיזם פרוטקציות וכו'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אורי אלסר מנהל בית הספר "הדמוקרטי בעמק" בנהלל. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
"מתנהל שיקוף פשוט ואכזרי שכולל סיור והגרלה". אורי אלסר מנהל בית הספר "הדמוקרטי בעמק" בנהלל/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

גם אצל קרוב המשפחה מנהלל, ביה"ס "הדמוקרטי בעמק", התמונה דומה מאוד. ביה"ס קיים 6 שנים וצומח עד לתיכון. כרגע לומדים בו 250 תלמידים בכיתות א' עד ט'. כבר בשנה השנייה לקיומו, החלו רשימות ההמתנה. "אנחנו לא גוררים רשימות משנה לשנה", מסביר אחד ממנהלי ביה"ס אורי אלסר, "מתנהל שיקוף פשוט ואכזרי שכולל תהליך קליטה, הרצאה, יום סיור והגרלה. נשמע לנו לא הגיוני להמתין במשך שנים, מצד שני, לא מצאנו שיטה טובה יותר מהגרלה. אנחנו לא מאמינים בניפוי ולא חושבים שזה מקומנו להחליט, לכן משקפים בצורה מאוד ברורה את הפלטפורמה, כדי שיהיה ברור לאן נכנסים, וזה יוצר סינון טבעי".

גם פה יודעים לספר על הורים שמפעילים קשרים, או מרימים טלפון אחרי 40 שנה של נתק, ואפילו על סבתא עיקשת במיוחד שהציעה לתרום ולבנות את ביה"ס. "אני לגמרי מבין את זה", אומר אלסר, "מצד אחד, עיקר ההשפעה מגיעה מהבית ולעתים זה מוגזם, אבל מהצד השני חינוך איכותי נותן שקט להורים ומגדיל את סיכויי הילד. אנו רשאים לבחור כמעט הכל בחיים – מקצוע ובן זוג ואזור מגורים, אבל לא את חינוך ילדינו וזה פרדוקס גדול".

אז מה מיוחד בבתי הספר הללו שגורמים להורים נורמטיביים להתגושש עליהם כאילו הם עשויים מזהב - או יותר נכון, מה זה אומר על המערכות הסטנדרטיות של משרד החינוך, שרשימות ההמתנה נמצאות כמעט בבלעדיות אצל החינוך הפרטי והאלטרנטיבי? ברוב המקרים מדובר בשילוב של אי שביעות רצון ממערכת החינוך הרגילה, רצון למימוש פדגוגיה חדשנית ויציאה מהקופסא, והמוניטין של המוסד הלימודי בדגש על היחס בין כמות התלמידים למספר אנשי הצוות - איכות על פני כמות.

"הרבה הורים מבינים כבר שהילד לא צריך לשבת 8 שעות על ישבנו, ללמוד מהכתבות ולהימדד על פי ציונים החל מכיתה א'. זה כל כך מיושן ואפילו משרד החינוך והאקדמיה מבינים את זה. אנשים מחפשים שהילד ירכוש ידע בעולם דינמי. שידע להכיר את עצמו, ילמד בצורה איכותית ולא כמותית, יצבור מיומנויות על העולם ויוכל להשפיע חברתית כי כשהוא יוצא החוצה, זה מה שמחכה לו", מסביר אלסר, "המסקנה היא שהחינוך הרגיל לא רלוונטי לילדינו וגורם לאנשים לשלם עבור אלטרנטיבות כדי שיראו את הילד שלהם ויטפחו אותו. כדי שילמד בסביבה בלי בריונות ואלימות , שאף מורה לא תצרח עליו. כל הסיפור בסוף הוא יחסים. להכיר את הילד שלך, שלא יהיה עוד גלגל שיניים במערכת".

גן נמשים בגבעתיים 14.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
כ-70 ממתינים בשנה. גן נמשים בגבעתיים/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

מחפשים גן כבר בלידה

החיפוש אחר המסגרת המושלמת מביא הורים רבים לחפש אותה עוד בתקופת הינקות של ילדיהם, ולהיאבק על משבצת פנויה במגוון גנים פרטיים. "גן נמשים" בגבעתיים למשל, מונה 80 ילדים בשני גנים ומחולק עפ"י גילאים. בכל קבוצת גיל בין 2 ל-4 מטפלות וההורים נוהרים על אף שכר הלימוד הגבוה שעומד על 3,500 שקל בחודש ללא מלגות וללא הנחות. מי שעולה משנה לשנה מקבל עדיפות בעת ההרשמה, הורים ותיקים מתקבלים על פי "ראשון פונה - ראשון מקבל", ושאר השמות מתמלאים לפי הסדר ללא מתן עדיפות. המספר הממוצע עומד על כ-70 ממתינים בשנה והטריקים גם פה יצירתיים. "היו מי שהציעו לי לשלם במזומן בלי להוציא חשבונית, זו הצעה הזויה שחוזרת על עצמה כמעט בכל שנה" משתף ניר גלעד, מבעלי הגן, "או כאלה שעשו עסקאות והבטיחו להביא איתם עוד שני נרשמים ועוד אבל מה שחשוב בסוף זה להעמיד גם נשמה ולא רק עסק. הביקוש הוא פונקציה של השקעה, זה שילוב של מוניטין טוב, ניהול פדגוגי מקצועי, מבנה מעשיר ומאתגר וכמובן צוות איכותי שעומד בקשר רציף עם ההורה, עובר הכשרות ונמצא איתנו לאורך שנים".

אילת איזנברגר, מנהלת אשכול הגנים "ירוק" של בית הספר הריאלי בחיפה 2 באוגוסט 2017. ערן גילוורג, מערכת וואלה!
מנהלת אשכול הגנית בבית הספר הריאלי, אילת איזנברגר/מערכת וואלה!, ערן גילוורג

"בתור אמא שמחפשת חינוך איכותי, היה לי ברור שעלי למצוא אלטרנטיבה לחינוך הרגיל", אומרת גילת, אם לשלושה מכפר סבא, שבחרה בגן אנתרופוסופי, "האכזבה מהמערכת הרגילה עם הרצון לקבל משהו איכותי ומחובר והרצון להיות הורים מעורבים, הביא אותי לבחור את החינוך האנתרופוסופי".

בחינוך האנתרופוסופי הקהילתיות משחקת תפקיד מרכזי. ומהווה סיבה נוספת לרשימות ההמתנה העומדות בכל שנה על כ-200 פניות חדשות. רוב הנרשמים מגיעים מפה לאוזן. ילדי הגן ממשיכים לרוב לבתי הספר ונשירה או תחלופה כמעט אינה קיימת. מיכל ניר-שני, היא גננת אנתרופוסופית מובילה באחד משבעת גני העמותה לקידום חינוך וולדורף ברמת גן: "יש דרישה מההורים לקחת חלק פעיל בעשייה של ביה"ס כהורים מעורבים אך לא מתערבים. אנחנו חלק מקהילה וזה עונה גם על הצורך בשייכות קהילתית. נפגשים בגן, ואח"כ בבית הספר ומשלמים הרבה כסף כדי לקבל איכות מול כמות והקשר נמשך גם לאחר סיום הלימודים".

ההורים נדרשים ללוות את הילדים בפעילויות כגון "שבוע אינדיאנים", יש חמש אספות הורים בשנה, טיולי משפחות, מסעות אופניים, פעילות יצירה ובישול בטבע, הם לוקחים חלק בארגון הצגות, ירידים ומשחקים ומתמסרים למעורבות גבוהה. אין ספק שזו מסגרת המחייבת גם את המשפחה ואינה מתאימה לכל אחד. "אני מסתכלת על הילדים שלי וחברים שלהם, והם אנשים סופר איכותיים". מוסיפה ניר-שני, "גם בצוות המחנכים אני פוגשת אנשים שזה הייעוד שלהם, שרואים את החינוך כשליחות ולא מתחשבנים על שעות ,משקיעים וזמינים עבור ההורים. מדהים גם לראות שאחוז הגברים גבוה . לא כאלה שעשו הסבה מהייטק, אלא כאלה שייעודם הוא להיות מחנכים".

ברוב מוסדות החינוך הללו ניתנת עדיפות לאחים של תלמידים רשומים במערכת. יש מוסדות , כמו הריאלי בחיפה, שאצלם מדובר בדורות של משפחות המבקשות לשמר את "גאוות היחידה" ועושות הכל כדי שהבן או הנכד ימשיך את השושלת. המוסד קיים כבר 104 שנה, ומכיל 5 גני ילדים, 3 בתי"ס יסודיים, ותיכון עם פנימייה צבאית. רשימות ההמתנה מתחילות כבר בגנים.

"הרבה ילדים הם למעשה בנים ונכדים של בוגרים שמאמינים ברוח ביה"ס ומבקשים המשך למשפחתם", מספרת אילת איזנברגר מנהלת אשכול הגנים הירוק של הריאלי, "מקבלים פה סדר יום אחר. הגן פועל מ-7 בבוקר עד חמש אחר הצהריים, עם אותו הצוות כל היום, הצוות מונה 2 גננות ו-2 סייעות על 30 ילדים, התכנית הפדגוגית היא עצמאית ומחנכת לערכים וחברה בדגש על התפתחות רגשית תקינה כשאנחנו בונים תכנית לכל ילד בהתאם לחוזקות ולכישורים שלו".

ביה"ס הריאלי בחיפה, שהצמיח מנהיגים, נשיאים, רמט"כלים וחתני פרס נובל, הוא מותג והביקוש בהתאם. כך גם שכר הלימוד. הורים בעיר דרשו עוד מסגרות, והשנה ייפתח גן נוסף בשכונת אחוזה. המסגרת מלווה את הילד מהגן ועד יב'. כיום יש כ-140 מקומות בגנים והדרישה גבוהה בהרבה. "מי שלא הצליח להיכנס השנה יקבל עדיפות בשנה הבאה, והורים באמת מנסים הכל. בעיקר מנסים לעורר את רגש השייכות למקום". מוסיפה איזנברגר.

צופית מנהלת גן נמשים בגבעתיים 14.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
"הציעו לשלם במזומן בלי להוציא חשבונית". צופית גלעד, ממנהלי גן נמשים בגבעתיים/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

הביקוש הגדול מדהים עוד יותר נוכח העובדה שאף אחד ממוסדות הלימוד הללו אינו משקיע בפרסום ושיווק. לדבריהם, הכל מגיע מפה לאוזן, משימור של מוניטין לאורך שנים ומהמלצות הורים בעלי ניסיון. "ההורים והילדים הם השגרירים הכי טובים", מוסיף אורי אלסר, "השיטה לא חשובה. זה יכול להיות אנתרופוסופי או דמוקרטי וכו', לא חשוב איך מכנים את זה. מה שמהותי הוא צוות העובדים והמורים שממוקד בתלמיד. ואת זה מרגישים מיד".

למסגרת החינוכית יש משקל נכבד בעיצוב האישיות והעתיד של הילד. אבל היא לא עומדת בפני עצמה. לארגז הכלים שהוא מביא מהבית יש משקל משמעותי לא פחות. אין עוררין כי שילוב של שניהם הוא נוסחה להצלחה. אז האם ההתעקשות על המסגרת האלטרנטיבית וניסיונות ההסתננות לרשימות ההמתנה משתלמות? רוב ההורים והמחנכים סבורים שכן.

לפי מנהלי המוסדות האלטרנטיביים והפרטיים, רוב הבוגרים מתגייסים לשירות משמעותי בצה"ל, וחלקם אף תורמים שנת שירות בהתנדבות. בחלק מהמקומות ישנו אחוז קטן שבוחר לא להתגייס דווקא, יש מי שיאמר בשל פיתוח מחשבה ביקורתית.

ואולי השאלה שצריך כל הורה לשאול את עצמו היא לא איך איך הוא הולך להשקיע בילדים שלו, וכמה הוא הולך להתאמץ כדי למצוא את המסגרת הטרנדית או הנחשבת ביותר אלא האם הוא שואף שיהיו מצליחנים או אוהבים ונאהבים. רוב ההורים בוחרים באפשרות השנייה. כך שגם אם השקעת, ניווטת וטרחת, ובסופו של יום הילד לא הפך לטייס-על-חלל, אבל הוא מאושר, חיוני, בטוח בדרכו ואהוב, אתה את משימתך ההורית - השלמת בהצלחה.

גן נמשים בגבעתיים 14.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
אף אחד ממוסדות הלימוד הללו אינו משקיע בפרסום ושיווק. הכל מגיע מפה לאוזן/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני
  • עוד באותו נושא:
  • גני ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully