וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר בקרב ישראלים ופלסטינים: הרוב בעד פתרון שתי המדינות

1.8.2017 / 16:41

בשנה האחרונה גברה התמיכה בהסדר בקרב הפלסטינים ב-8%, בעוד שבקרב הציבור היהודי במדינת ישראל היא הצטמצמה ב-2%. עוד עולה כי תמריצים שונים עשויים לשכנע את המתנגדים לתמוך בהסכם עתידי בין הצדדים

נתניהו ואבו מאזן. רויטרס
הרוב בעד פתרון שתי המדינות, החשדנות עדיין קיימת. נתניהו ואבו מאזן/רויטרס

53% מהישראלים ו-52% מהפלסטינים תומכים בפתרון שתי המדינות - כך עולה מסקר חדש של מרכז תמי שטיינמץ למחקרי שלום באוניברסיטת תל אביב והמרכז הפלסטיני למדיניות ולמחקרים ברמאללה. יחד עם זאת, בעוד שהתמיכה בקרב הפלסטינים עלתה ב-8% מאז דצמבר 2016, התמיכה בקרב הישראלים קטנה ב-2%.

עוד עולה מהסקר כי כשמוסיפים להסדר האפשרי תמריצים שונים, חל שינוי עמדות בקרב המתנגדים להסכם. כך למשל עבור הפלסטינים, שחרור אסירים הביא 56% מהפלסטינים שהתנגדו להסכם לתמוך בו. במקרה כזה, אחוז התמיכה הכולל עולה לכשלושה רבעים מכלל הפלסטינים (73%).

אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
שחרור אסירים - תמריץ לשכנוע מתנגדים בצד הפלסטיני/AP

עבור הציבור הישראלי, הכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית, ובקשרים ההיסטוריים והדתיים של היהודים לארץ ישראל גרמה ל-43% מהמתנגדים לשנות את דעתם. באופן זה עולה אחוז התמיכה הכולל בקרב אזרחי ישראל היהודים ל-58%. תמריץ דומה עבור הפלסטינים, שבמסגרתו תכיר ישראל באופיה הערבי והמוסלמי של המדינה הפלסטינית, יגרום ל-42% מהמתנגדים לשנות את דעתם ולתמוך בהסכם.

כשליש מהפלסטינים ושליש מהישראלים אמרו שאם הצד השני ישנה את ספרי הלימוד שלו וימחוק ביטויי הסתה, הם יתמכו בהסכם. בהקשר אחר, כשהישראלים נשאלו על החרם התרבותי-כלכלי, כשליש מהם טענו שאם החרם יוכבד, ישראל צריכה לשנות את מדיניותה ולשאוף לפתרון שתי המדינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"לא סומכים אחד על השני"

עניין אחר שעולה מהסקר הוא החשדנות בקרב כל אחד מהצדדים. מהנתונים עולה כי רק 13% מהפלסטינים סומכים על היהודים, ופחות מ-20% מהישראלים היהודים סומכים על הפלסטינים. 78% מהפלסטינים העידו כי לישראל שאיפת השתלטות על כלל השטח בעוד ש-62% מהישראלים מחזיקים בעמדה דומה לגבי הפלסטינים.

בנוסף, בשני הצדדים מאמינים כי הרחבת ההתנחלויות הפכה את פתרון שתי המדינות לבלתי ישים, דבר המעלה באופן ישיר את ההתנגדות לפתרון. כשהמשתתפים מקרב הציבור הישראלי-יהודי בסקר נשאלו אם יתמכו בפינוי של מספר מינימלי של מתנחלים, שיאלצו לזוז ממקומם במסגרת פתרון שתי המדינות, 54% מהיהודים התנגדו, 41% התנגדו מאוד, ו-13% התנגדו "במידה מסוימת". בקרב המתנחלים, 84% הביעו התנגדות לפינוי.

כיפת הסלע, ירושלים 27 ביולי 2017. לירון מולדובן, לירון מולדובן
הכרה פלסטינית ובקשרים ההיסטוריים והדתיים של היהודים לארץ ישראל גרמה לשינוי עמדות. ירושלים/לירון מולדובן , לירון מולדובן

כדי להבין מהם התרחישים המועדפים על אלו שאינם תומכים בפתרון שתי המדינות, הוצגו בפני הנסקרים שלוש אפשרויות: מדינה אחת שוויונית לשני העמים, מדינה אחת לא שוויונית (אפרטהייד), ותרחיש קיצוני שבו צד אחד מגרש את השני. בניכוי התומכים בפתרון שתי המדינות, השיעור המרבי של תומכים בכל אחת מהאפשרויות הללו נע בין 10% ל-15% בקרב שתי האוכלוסיות.

הסקר נערך בחודש יוני ובראשית חודש יולי 2017 בקרב מדגמים מייצגים של 1,200 פלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה, ו-900 ישראלים, עם מדגמים מורחבים של מתנחלים וערביי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully