וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי האולימפיאדה, מהזוהר של ריו נותר רק מוות ברחובות

4.8.2017 / 12:39

כששלושה בני אדם נפגעים מדי יום מכדור תועה ו-90 שוטרים נהרגו מתחילת השנה בעימותים עם כנופיות, כוחות צבא נפרסו בעיר מוכת האלימות. בתקופה של משבר פוליטי וכלכלי ברחבי המדינה, הכפר האולימפי העזוב הוא עדות למעצמה שברזיל הייתה יכולה להיות, ואיננה

צילום: רויטרס

כעשרת אלפים חיילים נפרסו בימים האחרונים בריו דה ז'נרו כדי לסייע לרשויות להילחם בפשע המאורגן, שמשתולל מאז תום האולימפיאדה בשנה שעברה. יותר מ-90 שוטרים נהרגו השנה במדינת המחוז, והחיילים יצטרפו למשטרה ולמשטרת התנועה בניסיון להשליט סדר.

לפי שר ההגנה של ברזיל, החיילים עורכים פעילות מודיעינית והם מתכוננים להוציא לפועל שורת מבצעים נגד קרטלי הפשיעה המעורבים בסחר בסמים, במעשי שוד ובפעילות פלילית אחרת.

המשחקים האולימפיים השנויים במחלוקת, שארגונם ותכנונם עלו מיליארדי דולרים למדינה הדרום-אמריקנית שסובלת מהמשבר הכלכלי החמור בתולדותיה, טשטשו לתקופה קצרה בלבד את המצוקה והעוני שמהם סובלים חלקים לא מבוטלים מ-6.5 מיליון תושבי המטרופולין של ריו.

לרוע מזלה, ריו נקלעה לשני המשברים המתרחשים במקביל ומזינים זה את זה. לצד הקריסה הכלכלית של אחת מהכלכלות המבטיחות ביותר עד לפני שנים אחדות, ברזיל שקועה גם עד צוואר במשבר פוליטי עמוק, שמשתק את יכולתה להתאושש ולצאת מהמיתון העמוק שבו היא שרויה.

שוטר בפבלות של ריו, ברזיל ,יולי 2017. רויטרס
אין מספיק כסף לדלק של ניידות. שוטר בפבלות של ריו/רויטרס

ריו היא מקום מושבה של חברת הנפט הלאומי של ברזיל פטרובראס, והיא נפגעה מהצניחה במחירי הזהב השחור ומפרשת השחיתות העצומה של החברה ושל לקוחותיה, שכוללים את רוב חברות הבנייה הגדולות ביותר בברזיל. המושל הפופולרי לשעבר סרז'יו קברל וכן איל הנפט של ריו אלקה בטיסטה הם רק חלק ממצעד הבכירים שנשלח לכלא במסגרת החקירה המסועפת.

לפני הנתונים הרשמיים, מינואר ועד יוני, שיעור מעשי הרצח בריו עלה ב-10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כשמקרי המוות בעימותים עם המשטרה זינקו ב-45%. מספר מקרי המוות כתוצאה משוד אלים עלה ב-21% ובכל 54 שעות נהרג שוטר בעיר. במשטרה טוענים כי הקופה הריקה שלהם לא מאפשרת להם אפילו לממן את הדלק עבור הניידות, ובשבוע שעבר הפגינו מאות קרובי משפחה של שוטרים שנהרגו בריו נגד אוזלת היד של הרשויות.

חיילים בחוף קופקבנה, ריו, ברזיל, 30 ביולי 2017. רויטרס
חיילים לצד מתרחצים בחוף קופקבנה/רויטרס

מי שאמור לנווט את הספינה ולשפר את המצב הביטחוני בעיר שבה מדי יום נפגעים שלושה אנשים מכדורים תועים, הוא הנשיא מישל טמר - אך הסתבכותו בפלילים ואחוזי פופולריות מחפירים שלהם הוא זוכה - 5% לא יקלו עליו בביצוע המשימה הקשה. הוא הצליח לשרוד אתמול הליך השעיה בקונגרס בשל אישומים נגדו בגין שוחד, אך ההליך המשפטי נגדו לא הסתיים. לנוכח חולשתו הפוליטית, הוא יתקשה להעביר את הרפורמות העמוקות שהוא מתכנן במערכת הפנסיה.

טמר החליף את הנשיאה דילמה רוסף, שהודחה לפני תחילת האולימפיאדה בשנה שעברה בגין טענות לשוחד. מנהיג השמאל, שנפילתה סימנה את סוף שלטון מפלגת הפועלים בן 13 השנה. קודמה בתפקיד לולה דה סילבה, שקיווה לשוב למרוץ בבחירות בשנה הבאה, הורשע אף הוא במעורבות בפרשת השחיתות של פטרובראס ונשלח לתשע שנות מאסר.

תחת הנשיא הנוכחי התנהלה האולימפיאדה באופן חלק למדי, על אף החשש שקדם לתחילת המשחקים ונבע בשל התפרצות נגיף הזיקה, תשתיות לקויות, פשע משתולל ואיום טרור. עם זאת, מהטקסים החגיגיים ומספורטאי העל שביקרו בעיר שטופת השמש ועתירת החופים לא נותר דבר, והביקורת שהושמעה בשנים האחרונות על ההשקעה המיותרת בהקמת המתקנים רק החריפה לאחר תום המשחקים.

הכפר האולימפי הנטוש

בניגוד להבטחות הרשויות, המתקנים בכפר האולימפי אינם בעלי שימוש והם נותרו עזובים ונטושים. איש כעת לא יוכל להסביר את תרומתה של האולימפיאדה הראשונה אי פעם בדרום אמריקה לכלכלת ברזיל, ועתה המוקד הוא בחשיפת השחיתות שלא פסחה גם על ארגון המשחקים עצמם, עם מעצרו של ראש מערך התשתיות של האולימפיאדה בחשד לעבירות שוחד.

האולימפיאדה, שהתקיימה שנתיים לאחר המונדיאל, נועדה לבסס את מעמדה של ברזיל כמעצמה אזורית ואף עולמית, אך בתומם של שני אירועי הספורט הגדולים ביותר בעולם התרחשה קריסה כלכלית ופוליטית שהחזירו את המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה עשרות שנים אחורה. כיום, ובמידה לא מבוטלת גם בשנים שקדמו לשני האירועים הללו, תושבי ריו, וברזיל בכלל, מבקשים רק ביטחון ושקט כלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully