וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הרפורמה של כחלון: ויצו תפסיק להפעיל צהרונים באזור המרכז

30.7.2017 / 19:42

התנועה מסרה להורים כי לא תיגש למכרז הצהרונים של משרד האוצר בשל "הפגיעה באיכות השירותים לילדים". מספטמבר היא תפסיק להפעיל את 84 הצהרונים בתל אביב ובגבעתיים. ראש עיריית גבעתיים: "חוק הצהרונים פופוליסטי ולא מציע פתרון אמיתי"

עריכה: ורד לידני

תנועת ויצו הודיעה היום (ראשון) כי לא תיגש למכרז הצהרונים של משרד האוצר משום שלדבריה, לא תוכל לשתף פעולה עם פגיעה באיכות השירותים לילדים. "כעמותה חברתית, אנו מחויבות לפרמטרים נוספים שההוזלה לא תאפשר לנו לעמוד בהם", אמרה מנכ"לית ויצו ישראל, שרית ארבל.

הבוקר שיגרה ארבל מכתב לכל הורי ילדי הצהרונים בוויצו ובו הודיעה כי החל מה-1 בספטמבר 2017 לא תפעיל את 84 הצהרונים שבהנהלתה בתל אביב ובגבעתיים. ויצו מצטרפת בכך למחאה של כמה מפעילי צהרונים, שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS, נגד הרפורמה של משרד האוצר, בהם "בצהרי היום", "אפטר סקול" ובית דניאל. "בצהרי היום" הודיעה גם היא שלא תיגש למכרז. בהמשך הבהירה העמותה כי מעונות היום לגילאי אפס עד שלוש ימשיכו לפעול כרגיל.

במכתב נאמר כי "בשבוע האחרון עבר בכנסת ישראל חוק שמוזיל את עלות הצהרונים להורים עובדים. כארגון נשים חברתי, שפועל 72 שנים לעידוד יציאתן של נשים לעבודה, אנו מברכות על כך". במכתב פירטה ארבל את הסיבות להחלטתה: "הטיפול ביצירת רצף חינוכי איכותי אינו יכול להתבסס רק על הוזלת המחיר. הוא חייב לתת מענה מערכתי, איכותי ורציני".

במכתבה הסבירה ארבל כי עלות של 935 שקלים יכולה לתת מענה בסיסי בלבד אך לא לכולם. "כתוצאה מההוזלה מי שייפגעו ישירות הם הורים יחידניים שקיבלו הנחות, אימהות שעובדות בחלקיות משרה, משפחה שיש בה יותר מילד אחד, מענה למשפחות שנקלעות למצוקה כלכלית או אחרת". לדבריה, העלות המינימלית לא תיתן מענה לגמישות והבנת צרכים ייחודיים, לפיתוח תכניות והכשרת הצוותים, לפיקוח על איכות האוכל, לארוחות בוקר בימים ארוכים, לתקשורת רצופה עם ההורים, ולנוכחות של מערך הפיקוח בשטח, שכלל עד כה רכזת פדגוגית לכל 20 צהרונים.

לקריאה נוספת:
צהרונים נגד רפורמת כחלון: הגבלת התשלום תגרור פיטורי עובדים
נקודות מס להורים, סבסוד צהרונים וביטול מכסים: התכנית הכלכלית של כחלון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעון יום של ויצו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"על רווחי הצהרונים דובר רבות בתקשורת. כעמותה, אנו לא עסוקות במספרים וברווחים", כתבה ארבל. "הכנסות הצהרונים, שהיו נמוכים בהרבה מהמספרים שפורסמו באמצעי התקשורת, שימשו לכל אלו, שכן איננו מחויבים לרווחים או לחלוקת דיווידנדים. אנו מאמינות שגם מסגרת הצהרונים היא מסגרת חינוכית, שבמרכזה ניצבת טובת הילד.

"מעטפת השירותים של הצהרון חייבת לכלול צוות חינוכי עם תנאי העסקה זהים לצוותי הבוקר, ימים ארוכים, קייטנות קיץ, ליווי צמוד של רכזות פדגוגיות וגמישות והתאמה לכל סוגי המשפחות. שעות פעילות הצהרונים קשות לילדים, שמגיעים אחרי יום לימודים. מסגרת איכותית מחייבת מענים שמרחיבים את המענה שהם מקבלים בבוקר ולא מצמצמים אותם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טקס חתימת הסכם גג בבאר יעקב 13 ביוני 2017. ניב אהרונסון
התנגדות לרפורמה. כחלון/ניב אהרונסון

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, התייחס לכך בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק הרשמי שלו. "ויצו יצאו בספין תקשורתי, והודיעו כי 'לא יפעילו צהרונים בתל אביב וגבעתיים'", כתב. "בהחלט זכותם. ארגיע ברשותכם את כולנו - בגבעתיים יפעלו החל מספטמבר צהרונים במתכונת מלאה, ועל פי הוראות החוק החדש במחיר של 935 שקלים, כשהעירייה, בכדי לא לפגוע באיכותם, תשתתף בסבסוד בסכום של כ-2.5 מיליון שקלים".

"את ויצו, שבחרו לא לגשת למכרז, יחליפו מפעילים אחרים, המחויבים לעמוד בתנאי המכרז המחמירים שהצבנו", הוסיף קוניק. הוא עוד טען כי "כוונתו המקורית של חוק הצהרונים הייתה אולי טובה, אך במתכונתו הנוכחית הוא לא יותר מחוק פופוליסטי. ניכר שאלו שחוקקו את החוק, חסרים ידע בסיסי בשלטון מקומי ובעיקר חסרי אומץ וחזון להוביל תהליכים ארוכי טווח".

קוניק הוסיף כי "שרים וחברי כנסת שבאמת רוצים לסייע להורים צעירים מקדמים באומץ את הפתרון היחיד האמיתי, שהוא חוק חינוך חובה חינם עד שעה 17:00". הוא סיכם: "את החינוך של ילדי ישראל לא מפקירים. אותו צריכה לממן מדינת ישראל, לא ההורים ולא הארנונה - רק מדינת ישראל".

בעלת חברת "בצהרי יום" נמרה בן אליעזר מתחה ביקורת על הרפורמה של שר האוצר משה כחלון ועל הצעת החוק של חברת סיעתו ח"כ יפעת שאשא-ביטון בתחום שאושרה בקריאה טרומית בחודש שעבר. היא ומפעילים אחרים, כמו "אפטר סקול" ובית דניאל טוענים כי הרפורמה לא מתכתבת עם המציאות של ההוצאות הנדרשות מהם. תלונות דומות לזו של בן אליעזר מצד מפעילים נוספים הגיעו באחרונה אל כמה רשויות מקומיות.

ח"כ שאשא-ביטון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד ויוזמת חוק הפיקוח על הצהרונים, מסרה בתגובה להודעה על סגירת הצהרונים של ארגון ויצו: "רפורמת הצהרונים מעלה חששות מצד ארגונים שהיו רגילים להרוויח כספים רבים על חשבון הורים צעירים במשך שנים. החשש שלהם טבעי.

"כאשת חינוך זה 24 שנים, אני יכולה לומר ששיפרנו את סטנדרט הצהרונים תוך הורדת המחיר. משרד החינוך, הגורם המקצועי הבכיר, אומר זאת והתמיכה בחוק הייתה גורפת, מצד כל סיעות הבית - 65 תומכים ללא מתנגדים. מסע ההפחדה שמנהלים הארגונים אינו נכון ואינו ראוי. אסור לנצל את רגישות ההורים לסיכול רפורמות שפוגעות בהכנסות. אין לערבב בין חינוך לאינטרסים. אני יודעת שהצהרונים יפתחו בתחילת שנה במחיר הגון, על אף האיומים. אין מי שיעצור אותנו מלהמשיך לדאוג למשפחות הצעירות בישראל".

יקי אדמקר השתתף בהכנת הידיעה

(עדכון ראשון: 10:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully