וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט דן במשבר בהר הבית; שליח טראמפ למזה"ת המריא לישראל

התנגשויות אלימות נוספות נרשמו בין מתפללים פלסטינים לכוחות השיטור באזור שער האריות. הקבינט דן בסוגייה במשך שעות, וייתכנס שוב בהמשך היום. טראמפ שלח את שליחו לסייע בפתרון המשבר: "עוקבים מקרוב אחר המצב"

צלמים זמניים מורשים

העימותים בירושלים חודשו אמש (ראשון), בהתנגשויות אלימות בין מתפללים פלסטינים לכוחות הביטחון באזור הר הבית. שוטרים רבים הוזעקו לאזור שער האריות בעיר העתיקה כדי לפזר את המהומות. ההתנגשויות בבירה התחדשו לאחר שבסוף השבוע פרצו מהומות במזרח העיר ובגדה המערבית, במהלכן נהרגו מפגינים פלסטינים. בבית לחם שרפו מפגינים "מגנומטרים" מקרטון.

בתוך כך, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, המריא הלילה לישראל כדי לסייע בפתרון המשבר. גרינבלט צפוי ללשהות באזור בימים הקרובים ולנהל מגעים עם ישראל, ירדן והפלסטינים, כדי למצוא פתרון לסוגיית אמצעי הביטחון באתר.

לדברי פקיד אמריקני בכיר, "הנשיא טראמפ והממשל שלו עוקבים מקרוב אחר האירועים באזור", ומנהלים מגעים עם הצדדים הרלוונטיים בניסיון "למצוא פתרון לסוגיות הביטחון". הפקיד הוסיף כי "ארצות הברית מגנה בחריפות את פיגועי הטרור האחרונים, כולל הפיגוע האיום ביום שישי בערב, שבו נרצחו שלושה אנשים בשולחן השבת בחלמיש, ושולחת תנחומים למשפחות הקורבנות החפים מפשע". הפקיד הוסיף כי גרינבלט יעדכן כל העת את היועץ המיוחד של הנשיא וחתנו, ג'ארד קושנר, ומחלקת המדינה, על ההתקדמות במגעים.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: "בניגוד לשמועות – הדיון על המגנומטרים היה אחראי"
הקוורטט: "מודאגים עמוקות" מהאלימות בהר הבית; מועצת הביטחון תתכנס

שוטרי משמר הגבול בהר הבית. ביטחון שדה, מערכת וואלה! NEWS
עימותים בין מתפללים פלסטינים לכוחות הביטחון בשער האריות, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ביטחון שדה
שוטרי משמר הגבול בהר הבית. ביטחון שדה, מערכת וואלה! NEWS
עימותים בין מתפללים פלסטינים לכוחות הביטחון בשער האריות, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ביטחון שדה

המהומות התחדשו על רקע הדיון בקבינט שהחל אמש ונמשך שעות ארוכות. הדיון התכנס בצל הפיגוע הרצחני בסוף השבוע בחלמיש והודעת הרשות הפלסטינית על ניתוק הקשרים עם ישראל, כולל התאום הביטחוני. במוקד הישיבה עמדה שאלת הצבת גלאי המתכות, המגנומטרים, בכניסה להר הבית, והלחץ הפלסטיני וממדינות ערב להסיר אותם מהכניסה להר. הקבינט ישוב לדון בנושא במהלך היום.

היום צפויה מועצת הביטחון של האו"ם להתכנס לדיון מיוחד בנושא המתיחות בהר הבית. בתוך כך, שר החוץ הירדני איימן א-ספדי אמר הלילה כי שוחח עם מקביליו בגרמניה, בצרפת, בנורבגיה ובשבדיה על הצורך לפתור את המשבר. לדבריו "הסרת המגנומטרים היא המפתח, יש לכבד את הסטטוס-קוו ההיסטורי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים פלסטינים מציתים דמויי מגנומטרים, אמש בבית לחם/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים פלסטינים מציתים דמויי מגנומטרים, אמש בבית לחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למשבר הר הבית, ולמתיחות הגואה סביב אמצעי האבטחה במתחם. "מאז תחילת האירועים קיימתי סדרה של מפגשים והערכות מצב עם כל גורמי הביטחון, כולל הגורמים בשטח", אמר. "אנחנו מקבלים תמונת מצב עדכנית וגם המלצות לפעולה ואנחנו פועלים בהתאם". לדבריו, "אנחנו מנהלים את זה בקור רוח, בנחישות ובאחריות - וכך נמשיך לעשות כדי לשמור על הביטחון. אני מצפה גם מכם לנהוג באחריות המתבקשת".

"למרות כל השמועות, שעשינו דיון בחטף על המגנומטרים, זה היה דיון אחראי ומסודר", הבהיר ראש הממשלה. בישיבה הציגו ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לשרים סקירה ביטחונית ואת תהליך קבלת ההחלטות. ארדן אמר שמיד לאחר הפיגוע שבו נהרגו השוטרים ביום שישי שעבר, "השאלה הייתה מדוע לא הותקנו בהר מגנומטרים מאז 2014, עכשיו שואלים למה לא מורידים".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS כי "אנחנו עכשיו כבר לא יכולים להתקפל" בשאלת המגנומטרים. לדבריו, "זו הפכה להיות שאלה של ריבונות. אנחנו הריבון בהר הבית, ולא נקבל תכתיבים מאף אחד". עם זאת, הוא גם אמר כי "לא דיברו על מלך ירדן ועם הווקף. אנחנו לא נמצאים לבד בעולם".

עימותים בהר הבית. רוני כנפו, צילום מסך
עימותים בשער האריות, שבת/צילום מסך, רוני כנפו

במסגרת העימותים שהתרחשו בשבת, דיווחו הפלסטינים כי צעיר בן 24 נהרג במהומות שפרצו באזור אבו- דיס. בשער האריות מאות התעמתו עם שוטרים. בא-טור יידו כמה רעולי פנים אבנים לעבר כוחות הביטחון. סמוך להר הזיתים יודו אבנים ובקבוקי זכוכית לעבר כוח משטרה במקום.

בעיסאוויה, יידו כמה צעירים אבנים ודירדרו צמיג בוער לעבר הכביש. שוטר נפגע מזיקוק וטופל במקום. במעבר שועפאט עשרות מפירי סדר יידו אבנים לעבר כוח המשטרה שהיה במקום. במהלך הערב נפצע קל קצין מיידוי אבנים בקדום שבשומרון.

העימותים האלימים החלו ביום שישי, במהלכם שלושה צעירים פלסטינים נהרגו בהתנגשויות עם כוחות הביטחון בראס אל-עמוד, בא-טור ובאבו דיס שבמזרח ירושלים. שניים מהצעירים נפצעו ופונו לבית החולים אל-מקאסד שבמזרח הבירה, שם נקבע מותם. במהומות נפצעו ארבעה שוטרים מיידוי אבנים ומזיקוקין שנורו לעברם.

(עדכון ראשון: 22:49)

עימותים בעיר העתיקה בירושלים, יולי 2017. רויטרס
התנגשויות אלימות בין שוטרים לפלסטינים בשער האריות, שבת/רויטרס
עימותים בעיר העתיקה בירושלים, יולי 2017. רויטרס
שער האריות, שבת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully