וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המתיחות בהר הבית: הקבינט מתכנס לדיון על הצבת המגנומטרים

23.7.2017 / 20:07

נתניהו וחברי הקבינט ידונו במצב הנפיץ במסגד אל-אקצא בצל דרישות הפלסטינים והעולם הערבי להסיר את אמצעי הבידוק במתחם. ראש הממשלה טען בישיבת הממשלה כי הדיון הקודם בנושא "היה אחראי ומסודר"

צילום: צלמי וואלה!, רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס הערב (ראשון) לדיון במתיחות בירושלים ובהצבת המגנומטרים בהר הבית, ברקע הפיגוע בחלמיש והעימותים האלימים בין כוחות הביטחון לפלסטינים. הווקף, הפלסטינים ומדינות ערב דורשים את הסרת גלאי המתכות בכניסה למתחם מסגד אל-אקצא. יו"ר הרשות אבו מאזן אף הקפיא את המגעים עם ישראל בעקבות זאת, כולל התיאום הביטחוני.

הבוקר הותקנו במקום מצלמות אבטחה, אך לא ברור אם הן אמורות להחליף את גלאי המתכות. הליגה הערבית הזהירה היום את ישראל שהיא "משחקת באש" וכי "ירושלים היא קו אדום". שרי החוץ של הליגה יתכנסו ביום רביעי בקהיר כדי לדון במתיחות.

בישיבת הממשלה שהתקיימה הבוקר, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "למרות כל השמועות שעשינו דיון בחטף על המגנומטרים, זה היה דיון אחראי ומסודר". זאת בצל הטענות למחלוקת בין השב"כ וצה"ל לבין המשטרה סביב הצבת המגנומטרים, שנידונה בישיבת הקבינט ביום חמישי.

פלסטינים מתפללים מחוץ להר הבית 23 ביולי 2017. רויטרס
מתפללים וכוחות ביטחון בהר הבית, היום/רויטרס
ראשי הווקף קראו למתפללים שהגיעו למתחם שלא להיכנס לאחר שמגנומטרים הוצבו בכניסות. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מתפללים בהר הבית/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

בישיבה שהתקיימה הבוקר הציגו ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן סקירה ביטחונית לשרים ואת תהליך קבלת ההחלטות. ארדן אמר שמיד לאחר הפיגוע שבו נהרגו השוטרים ביום שישי שעבר, "השאלה הייתה מדוע לא הותקנו בהר מגנומטרים מאז 2014, עכשיו שואלים למה לא מורידים".

ארדן אמר היום בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי הוא אינו יודע אם המגנומטרים יורדו בשלב כלשהו. "מבחינתי כל עוד המשטרה אומרת שזהו האמצעי שיש ברשותה כדי להבטיח שפיגוע נוסף כפי שהיה ביום שישי שעבר שבו נהרגו שני שוטרים לא יחזור על עצמו, הם נשארים". לדבריו, "האמצעי הפשוט הזה של גלאי מתכות הוא לא העניין. יש כאן מאבק על ריבונות ועל חוסר קבלת הריבונות שלנו בכלל ובפרט באזור הר הבית. אי אפשר שמשטרת ישראל תצטרך לקבל אישור מהפלסטינים על כל אמצעי אבטחה".

לוואלה! NEWS נודע כי לפני ישיבת הקבינט הקודמת, הוחתמו השרים על טופס סודיות מיוחד. השרים נדרשו לחתום על טופס שומר סוד (שו"ס) המחדד את הנחיית הסודיות והחשאיות לגבי אירוע או נושא ספציפי מסווג, מעבר לאיסור הכללי הגורף על הדלפות מישיבת הקבינט. מדובר בנוהג נדיר, שבחודשים האחרונים נעשה בו שימוש רק עוד פעם אחת – בישיבת הקבינט שהתקיימה לאחר פגישתו הראשונה של נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

השר יובל שטייניץ, שהתנגד בקבינט המדיני-ביטחוני להותרת המגנומטרים בהר הבית, הבהיר היום: "אני מגבה את החלטת הקבינט גם אם עמדתי הייתה שונה, אבל היא התקבלה בשיקול דעת. אנחנו מקבלים החלטות בצורה מושכלת ורצינית ויש דעות לכאן ולכאן". בהתייחסות לפיגוע בחלמיש, אמר: "זה מתחיל בהסתה, אנחנו צריכים לפתח כלים טובים יותר לעקור את ההסתה מהשורש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו  בישיבת הממשלה הבוקר 23 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
ראש הממשלה נתניהו בכניסה לישיבת הממשלה, הבוקר/רויטרס, רויטרס
עימותים מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
"מחפשים פתרונות נוספים". עימותים בעיר העתיקה בירושלים, בסוף השבוע/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

ביום שישי הכריז יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן על הקפאת כל הקשרים עם ישראל בכל הדרגים, עד להסרת המגנומטרים בכניסה למסגד אל-אקצא. בנאום מיוחד שנשא בעקבות העימותים האלימים שהתרחשו במזרח ירושלים ובגדה, תקף את פעולות ישראל בהר הבית והצהיר: "מזרח ירושלים היא בירתנו, ולנו הריבונות עליה. נפעל לשחרורה מהכיבוש יחד עם שאר אדמותינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully