וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתה שהצליחה והקושי בסיכול חדירה: התנאים שאפשרו את הפיגוע

23.7.2017 / 9:06

הטבח בחלמיש הדגיש את האתגר של מערכת הביטחון בסיכול פיגועים של מחבלים מוסתים הרואים מחלון ביתם התנחלות, מטפסים על הגדר – ופותחים במסע הרג. כעת, שוקל הרמטכ"ל לתגבר בגדודים נוספים את השטח ולגייס מילואים

דובר צה"ל

בשירות הביטחון הכללי הצביעו לא פעם בשנתיים האחרונות על הניסיונות לעורר גלי הסתה סביב הר הבית כדי להצית מלחמת דת בין ישראל והמוסלמים במזרח התיכון. על כן, ביצע שב"כ פעילות ממוקדת נגד גורמים מסיתים והחל, בסיוע מצה"ל, לבצע מעצרים נרחבים נגד גורמים המוגדרים כ"מלבים" בנושא הר הבית.

המעצרים התמקדו, בראש ובראשונה, במעצרם של דרשנים במסגדים ושל פעילי ארגון "שבאב אל-אקצא". לאחר מכן, גם פעילות מול ארגוני המוראביטון והמוראביטאת, הוצאת התנועה האסלאמית מחוץ לחוק וסגירת עמותות אחרות שפעלו סביב ההר – כולל סגירת תחנות רדיו פלסטיניות.

עם זאת, לאחרונה מנסה שב"כ להתמקד ברובד נוסף ומאתגר הרבה יותר, "לקוחות" שטיפת המוח וההסתה: המחבלים הבודדים. כחלק מפעולותיהם, רוב מי שהצהיר על כוונות לבצע פיגוע בלילה קם בבוקר ומצא את עצמו אזוק בחקירת שב"כ.

עוד בוואלה! NEWS:
לפני הדיון על הר הבית: השרים הוחתמו באופן חריג על טופס סודיות
השרה רגב תקפה את שב"כ: "החלטה הזויה, המגנומטר חייב להישאר"
הקוורטט: "מודאגים עמוקות" מהאלימות בהר הבית; מועצת הביטחון תתכנס

עימותים בעיר העתיקה בירושלים, יולי 2017. רויטרס
כל מי שהצהיר על כוונות לבצע פיגוע מצא את עצמו אזוק. עימותים בעיר העתיקה, אתמול/רויטרס
עימותים בעיר העתיקה בירושלים, יולי 2017. רויטרס
עימותים בעיר העתיקה, אתמול/רויטרס

אולם הפיגוע אמש בהתנחלות חלמיש בוצע בשיטה המורכבת ביותר לסיכול עבור שב"כ וצה"ל: מחבל שרואה מחלון ביתו את ההתנחלות שבה הוא מתכוון לבצע פיגוע. בתוך שעות ספורות יכול המחבל להוציא לפועל את תכניתו, ובכך מצמצם את היכולת המודיעינית לעצור אותו מראש כמעט לאפס.

למעשה, כל מה שנותר למחבל הוא ללכת בקו ישר אל ההתנחלות, לטפס על הגדר, לנצל את הקרבה של הבית לגדר ולבצע פיגוע רצחני באמצעות סכין מטבח – כפי שנעשה בפיגוע הקטלני בחלמיש, שבו נרצחו שלושה בני אדם בביתם, בידי מחבל מהכפר הסמוך כובר. שלוש שעות בלבד לפני הפיגוע העלה פוסט בפייסבוק שבו הודיע על תכניתו, זמן קצר מאוד עבור שב"כ לניטורו.

למרות האתגר, הצליח שב"כ לסכל פיגועים דומים בשנתיים האחרונות בזכות שיטה שהולכת ומשתכללת, אך בשבוע האחרון נפל דבר – ההסתה הצליחה. הדוגמה הקיצונית ביותר לכך היא דבריו של השייח' ד"ר יוסוף אל-קרדאווי, שנחשב לאחד מהפוסקים המוסלמים הסונים המשפיעים ביותר. הוא הגדיר את ההחלטה הישראלית להציב את גלאי המתכות בכניסה להר הבית כלא פחות מאשר מלחמת דת.

דבריו, כמו גם דבריהם של מנהיגים מוסלמים אחרים בימים האחרונים, בהם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מתפרשים בשטח כהתרת רסן ואיתות לפיגועים נוספים.

זירת פיגוע הדקירה בחלמיש. 21 ביולי 2017. זק"א
המחבל ניצל את הקרבה. זירת הפיגוע בחלמיש/זק"א
בית ההרוגים בפיגוע בחלמיש יולי 2017. שבתי בנדט, שבתי בנדט
היכולת לעצור מראש אפסית. בית משפחת סלומון בחלמיש, שאליו חדר המחבל בשישי/שבתי בנדט , שבתי בנדט

בהתאם להערכת המצב הביטחונית מתגברים את אוגדת יהודה ושומרון לפחות ארבעה גדודי לוחמים שהוצבו לפי הנחיות מפקדי החטיבות המרחביות סביב התנחלויות בעלות נקודת תורפה. כמו כן, בימים הקרובים ייעצרו גורמים נוספים החשודים בהסתה או בעידוד אלימות.

בשלב זה, אומרים גורמי ביטחון, התיאום הביטחוני עומד בעינו וטרם קרס, אך דבריו של אבו מאזן, שהכריז על הקפאת כל הקשרים עם ישראל בכל הדרגים עד להסרת המגנומטרים בכניסה למסגד אל-אקצא, יצרו סדק שעלול להתרחב. ואכן, העתיד לא נראה ורוד: רק ביום שישי האחרון הפגינו אלפי פלסטינים ב-28 מוקדים ברחבי יהודה ושומרון – פי חמישה בהיקף מיום השיא בהפגנות המחאה על שביתת האסירים הביטחוניים לפני כחודש וחצי.

צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות משטרה במזרח ירושלים, 21 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
פי חמש מפגינים משביתת האסירים. עימותים במזרח ירושלים/רויטרס, רויטרס
עימותים מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
קרע עם יו"ר הרשות הפלסטינית. עימותים מחוץ לשער האריות/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

אם ימשיך היקף ההתרעות מפני פיגועים לגדול והשטח לא יירגע עשוי הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט להמליץ על שורה של צעדים נוספים, בהם תגבור האוגדות ביהודה ושומרון אף יותר. כבר עכשיו הנחה איזנקוט את אלופי המטכ"ל להיערך לאפשרות של מתיחות בשבועות הקרובים.

גורמי צבא אמרו אמש כי בצה"ל עשויים לגייס גדודי מילואים כדי לסייע בפעילות הביטחון השוטף, ולעבות את מערכי ההגנה סביב היישובים והצירים המרכזיים. הגורמים הוסיפו כי אם ארגוני הטרור ברצועת עזה יחממו את הגבול עם ישראל באמצעות פיגועי טרור, בצה"ל ייאלצו לעלות מדרגה נוספת של היערכות ומוכנות להידרדרות ביטחונית.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט מסייר בזירת הפיגוע בחלמיש. דובר צה"ל
הרמטכ"ל איזנקוט מסייר בזירת הפיגוע בחלמיש/דובר צה"ל
הפיגוע בחלמיש צהל עצר את אחיו של המחבל. דובר צה"ל
מעצר אחיו של המחבל בחלמיש/דובר צה"ל
פשיטה על ביתו של המחבל שביצע את הפיגוע בחלמיש אמש, עומר עבד אל-ג'ליל 22 ביולי 2017. מתוך טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
כוחות צה"ל בכפר ביתילו שממנו הגיע המחבל בחלמיש/מערכת וואלה! NEWS, מתוך טוויטר
שער האריות בעיר העתיקה בירושלים, 21 ביולי 2017. שי מכלוף, מערכת וואלה! NEWS
שוקלים לתגבר את הכוחות. הכניסה להר הבית/מערכת וואלה! NEWS, שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully