וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות שיא בהר הבית: שב"כ תומך בהסרת המגנומטרים

המופתי של ירושלים קרא לפלסטינים לערוך תפילה המונית סביב הר הבית. מוקדם יותר פרצו עימותים במקום. נתניהו מקיים התייעצויות בנוגע למגנומטרים: בשב"כ תומכים בהסרתם, במשטרה מתנגדים

עריכה: יאיר דניאל

(עימותים בכניסה למתחם הר הבית, אתמול)

שב"כ תומך בהורדת המגנומטרים מהכניסות להר הבית אך במשטרה מתנגדים - כך עלה בהערכת מצב שנערכה הבוקר (רביעי). את הדיון ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהה בהונגריה, בהשתתפות שרי הביטחון וביטחון הפנים, הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש השב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. עד כה לא התקבלו החלטות אופרטיביות בדיון שעסק בשאלת המגנומטרים, אך בהמשך היום תתקיים שיחה נוספת.

היום התחדשו העימותים ליד הר הבית בירושלים לאחר שהמופתי של ירושלים מוחמד חוסיין קרא לסגור את כל המסגדים בעיר ולהגיע לתפילה המונית סביב מסגד אל-אקצא. בשעות הצהריים החלו להתקהל ליד שער האריות עשרות פלסטינים, שצעקו: "ברוח, בדם נפדה אל-אקצא".

לקריאה נוספת:
עימותים אלימים בהר הבית: עשרות פלסטינים ושני שוטרים נפצעו
דיווח: מלך ערב הסעודית פנה לארה"ב כדי לפתור את משבר הר הבית
פתח קראה ליום זעם עקב המגבלות בהר הבית: "עד שהכיבוש יתחרט"

עמותים אלימים בין כוחות הבטחון לבין המתפללים המוסלמים באיזור הר הבית, שער האריות 19 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
עימותים בהר הבית, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מהמשטרה נמסר כי ההתקהלות החלה כשמתפלל מוסלמי הגיע למבואות סמוך לשער האריות וביקש לחלק מנשרים תוך קריאת קריאות לעבר האנשים במקום. השוטרים ביקשו ממנו לעזוב, אך הוא סירב, תקף אותם ונעצר לחקירה. לפי המשטרה, בזמן מעצרו החלו נוספים במקום להפר את הסדר הציבורי וליידות אבנים לעבר הכוחות והם פוזרו בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות, בהם רימוני הלם.

הבוקר נסגר הר הבית לעליית מבקרים יהודים, בעקבות מה שהמשטרה כינתה "הפרה נוספת של כללי הביקור במקום". מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי הורה על הוצאת קבוצה של כ-50 מתפללים משטח הר הבית לאחר שמתפלל יהודי עוכב בחשד להפרת הכללים.

עמותים אלימים בין כוחות הבטחון לבין המתפללים המוסלמים באיזור הר הבית, שער האריות 19 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
התפרעויות בעיר העתיקה, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ארגון "סטודנטים למען הר הבית" זעם על ההחלטה לסגור את הר הבית ליהודים. "רצח של שני שוטרים לא גרם למפקד המרחב לסגור את הר הבית לכניסת ערבים מעבר לזמן שנדרש לחיפוש האמל"ח במקום, אבל כשיהודי כלשהו 'מפר את כללי הביקור', מענישים קולקטיבית את כולם בקלות בלתי-נסבלת".

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, התייחס במליאת הכנסת לסוגיית הר הבית ולגלאי המתכות שהוצבו במקום בניגוד לעמדות ירדן והווקף. "אני קורא בתקשורת הבינלאומית על לחצים עצומים שמופעלים על ראש הממשלה בנימין נתניהו לוותר על העמידה הביטחונית שלנו בהר הבית לוותר על הצבת מגנומטרים בכניסה להר הבית, כפי שיש במכה ובכותל. מכאן, מכנסת ישראל, אני מחזק את ראש הממשלה נתניהו ומשוכנע שהוא יעמוד חזק, לא יוותר ולא יתקפל בפני הלחץ הבינלאומי שקורא להסיר את העמידה הביטחונית של מדינת ישראל על הר הבית".

עמותים אלימים בין כוחות הבטחון לבין המתפללים המוסלמים באיזור הר הבית, שער האריות 19 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שוטרי מג"ב מתעמתים עם פלסטינים בעיר העתיקה בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

במחוז ירושלים נערכו היום עם תגבורת נוספת של כוחות וניסיון להדוף את המהומות, אם יפרצו, אל מחוץ לחומות העיר העתיקה. עיני כל הצדדים מרחיקות ראות ליום שישי, אז צפויים להגיע לירושלים עשרות אלפי מוסלמים מרחבי הארץ ועימותים בינם לבין המשטרה עלולים לצאת משליטה ולהפוך לאירוע לאומי.

במשטרת ירושלים ניסו להעביר מסרים מרגיעים והפיצו סרטון שבו נראים כמה מתפללים בהר, אולם מדובר במתי מעטים, רבים מהם תיירים מוסלמים מחו"ל. למשטרה אין כרגע כוונה ויכולת להתקפל ולהסיר את השערים המגנטיים - המגנומטרים - שהוצבו בשתיים מתוך תשע הכניסות להר הבית. הפלסטינים, מצדם, נענים כאיש אחד להחלטה לא להיכנס להר, עד שאלה יוסרו.

שורשו של המאבק הוא על השליטה בהר ולכן שני הצדדים דבקים בעמדותיהם מעבר לסוגייה הביטחונית. ביום חמישי אחר הצהריים ינחת בארץ ראש הממשלה בנימין נתניהו שישוב מביקורו בהונגריה. נראה שהוא האחרון שיכול להשיג הסכמה בדרכים מדיניות, כדי למנוע פיצוץ עם תפילת הבוקר של יום שישי.

עמותים אלימים בין כוחות הבטחון לבין המתפללים המוסלמים באיזור הר הבית, שער האריות 19 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
פלסטינים מתפללים ושוטרים שומרים. היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אמש נפצעו קל שני שוטרים בעימותים סמוך לשער האריות, כשעשרות פלסטינים התפללו מחוץ להר הבית והתעמתו עם כוחות המשטרה שהוצבו במקום. ברשת "אל-ג'זירה" דווח כי המשטרה ירתה כדורי גומי וכי דרשן מסגד אל-אקצא עכרמה סברי נפצע מהירי. גורמים פלסטיניים צוטטו ברשת "אל מיאדין" הלבנונית כשהם מדווחים על יותר מ-70 פצועים בעימותים בהר הבית. בנוסף לכך בשכונת ראס אל-עמוד הושלכו אבנים אל עבר כוח מג"ב.

בשנות האינתיפאדה השנייה שער האריות היה העמדה הסטטית היחידה של פלוגה ג' של מג"ב, הפלוגה שתופסת את העיר העתיקה בירושלים מאז 1967. השער מבודד יחסית וההגעה אליו מתישה פיזית ברגל ורחוקה בכביש. צעירי הפלוגה היו נשלחים למשמרות במקום שבו התרחשו המהומות האלימות הראשונות של האינתיפאדה ופיגועי דקירה רבים בשנים שחלפו מאז.

בתחילת השבוע פרצי האלימות בירושלים התרכזו בעיקר סביב השער, הסמוך לכניסה להר הבית המכונה "שער השבטים" ועשרות השוטרים שהוצבו בו אתמול נראו מותשים מחמשת הימים האחרונים - מהקשים שנראו באזור הר הבית זה שנים.

עמותים אלימים בין כוחות הבטחון לבין המתפללים המוסלמים באיזור הר הבית, שער האריות 19 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
העיר העתיקה, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מדובר בכניסה פופולרית להר בשל האפשרות להגיע ברכב ובאוטובוסים עד אליה ולכן הציבה המשטרה במקום חמישה שערים מגנטיים לעומת שניים בלבד ב"שער המועצה", הכניסה הנוספת שנפתחה, מתוך תשע בסך הכול. רחבת השער ריכזה את העימותים בתחילת השבוע, שנמשכו לאורך הלילות האחרונים בפרופיל נמוך יחסית לחששות המשטרה.

אולם על הלחץ שמצטבר בעיר ניתן ללמוד מכך שבכל יום מאז פתיחת ההר למוסלמים ביום ראשון הוסיפה המשטרה לעבות את כוחותיה במקום. גם הגדרות סביב השערים המגנטיים שהיו מעטות בתחילה הפכו אתמול ל"מבצר" כאשר השוטרים סגרו את הרחבה כולה במחסומי לחץ. אפילו צוותי התקשורת נשלחו לעמוד מאחור, מחוץ לשער האריות.

בצה"ל הגבירו ערנות אך נמנעים מתגבור הכוחות בשטח

בתוך כך חידדו בצה"ל את העירנות לקראת יום הזעם, אך טרם הוחלט על תגבור כוחות. על אף ההכרזה של פתח אתמול על יום הזעם, ההערכה היא כי כמו ברוב המקרים בשנתיים האחרונות לא ייצאו תושבים רבים לרחובות. "אינתיפאדת הבודדים" נסבה אף היא בין היתר סביב סוגיית הר הבית והחשש של הפלסטינים משינויים בסטטוס קוו באתר הקדוש. גם במהלך גלי האלימות בשנתיים האחרונות במזרח ירושלים הוכרזו ימי זעם בגדה אך עיקר ההתמודדות של הכוחות בשטח היה מול מפגעים בודדים.

גם כיום, ולמרות החשש מנפיצות המצב בהר הבית, בהערכות המצב לקראת יום הזעם הנוכחי איום הייחוס מבחינת פיקוד מרכז מתמקד במפגעים בודדים שיצאו לבצע פיגוע השראה בעקבות פיגוע הדריסה שאירע אתמול בסמוך לקריית ארבע - ולא מהפרות סדר עממיות של המונים ברחבי הגדה. על פי הערכת המצב ההנחיות שהוצאו לכוחות ברחבי הגדה היו בעיקר להגביר עירנות ולהיות מוכנים לכל תרחיש אך לא נדרשו הוספת כוחות בשטח או פעולות מיוחדות אחרות שלא מתקיימות גם כך מדי יום בתקופה האחרונה.

(עדכון ראשון: 7:40)

מתפללים מחוץ להר הבית במחאה על הצבת המגנומטרים בכניסה 19 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
תפילה מחוץ להר הבית, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully